ملک ری همچنان اسیر ناسیونالیسم قومیتی

سرویس جامعه جوان آنلاین: گاهی هم همین طرح‌ها شوخی شوخی جدی می‌شوند و چند نماینده برای اینکه یک دوره دیگر هم در خانه سبز باقی بمانند با لابی و اقدامات غیرکارشناسی پروپاگاندا راه می‌اندازند و رأی‌شان را به قیمت ایجاد ضربه‌های ملی به آحاد مردم تضمین می‌کنند. انگار در ذهن بعضی‌ها این می‌گذرد: من رأی بیاورم، حالا به هر قیمت و به هر هزینه‌ای و از هر طریقی!

در سال‌های گذشته و در دوره‌های زمانی متعدد، چندین‌بار موضوع جدایی شهر ری از پایتخت مطرح شد که هر بار این موضوع واکنش‌های زیادی به همراه داشت. نخستین بار ۱۰ سال قبل یعنی در سال ۸۹ جدایی ری از تهران عنوان شد و شورای شهر تهران هم به ریاست چمران با این طرح مخالفت جدی کرد. در تازه‌ترین واکنش‌ها به موضوع جدایی ری از تهران، روزگذشته هم مهدی چمران هشدار داد که در موضوع جدایی ری از تهران باید از نگاه ناسیونالیستی محلی دست برداشت.
در سال ۹۱ بار دیگر این موضوع توسط مرتضی تمدن، استاندار وقت تهران به صورت جدی‌تر مطرح که در همان زمان هم با مخالفت‌های جدی مسئولان روبه‌رو شد و به حاشیه رفت.


امید به جدایی در مجلس
در ماه‌های اخیر با نزدیک‌شدن به انتخابات مجلس، نمایندگان اصلاح‌طلب فراکسیون امید با جدیت بسیار بیشتری نسبت به گذشته موضوع جدایی ری از تهران را پیش کشیدند و همچنان به اجرای آن اصرار دارند. سیدفرید موسوی، نماینده عضو فراکسیون امید کمتر از دو هفته پیش در توئیترش نوشت: «طرح تفکیک انتخابات شورای اسلامی و انتخاب شهردار شهرستان ری از تهران را تقدیم مجلس کردم؛ داشتن شورای شهر و شهردار مستقل نیاز جدی این شهرستان بزرگ و مطالبه دیرین شهروندان ری است که امیدوارم با رأی موافق همکارانم محقق شود.» فاطمه ذوالقدر دیگر نماینده فراکسیون امید هم با بیان اینکه بحث جدایی ری از تهران از مطالبات برحق مردم ری است که به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته تاکنون محقق نشده، معتقد است: «مردم ری دارای مشکلات زیادی در موضوعات مختلف هستند و تنها به واسطه همجواری با تهران معضلات زیادی متحمل می‌شوند که با مستقل شدن این شهر بسیاری از این مشکلات رفع خواهد شد.»
مخالفت مردم و شورایاری‌ها
این در حالی است گزارش‌های میدانی که برخی خبرگزاری‌ها از مردم شهر ری تهیه کرده‌اند، حاکی از نارضایتی مردم از این طرح است. شهریورماه ۱۸ نفر از ۲۲ شورایار منطقه ۲۰ تهران برای اعلام مخالفت خود با طرح جدایی ری از تهران، نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشتند و نماینده شورایاران در گفتگو با مهر، این مخالفت‌ها را منطقی و مستدل خواند.
آشفتگی در صورت استقلال
از نظر توسعه شهری، منطقه ۲ (شهرری) سالانه درآمدی حدود ۳۵ میلیارد تومان از عوارض شهرداری عایدش می‌شود و بودجه‌ای که شورای اسلامی شهر تهران برای توسعه منطقه مصوب می‌کند بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان است که با این موضوع بتواند بخشی از عقب‌ماندگی‌های مردم این منطقه را جبران کند. بنابراین از نظر تأمین امکانات شهری این منطقه در صورت استقلال با آشفتگی‌های نگهداری شهری در تمام زمینه‌ها به علت کمبود بودجه با مشکل مواجه خواهد شد.
عواقب یک اقدام خام
در همین راستا روزگذشته رئیس پیشین شورای شهر تهران با بیان اینکه در موضوع جدایی ری از تهران باید از نگاه ناسیونالیستی محلی دست برداشت، گفت: درآمدی که شهر ری کسب می‌کند، کمتر از آن است که بتوان یک منطقه تهران را اداره کرد چه رسد به اینکه بخواهند یک شهر را اداره کنند.
مهدی چمران تأکید کرد: «اگر شهر ری از تهران جدا شود، مطمئن باشید بعد از مدتی شمیرانات نیز خواهان جدایی از تهران است و بعد از آن مناطق دیگر نیز می‌توانند با شهر‌های در حریم ادغام شده و از تهران جدا شوند و آیا افرادی که خواهان این جدایی هستند تا به حال فکر کرده‌اند چه بلایی ممکن است بر سر تهران بیاید؟»
سنگربندی در برابر شورای نگهبان
روزشنبه این هفته محمدرضا عارف از محسن هاشمی خواست تا در جلسه‌ای نظر شورای شهر را در مورد جدایی ری از تهران اعلام کند تا شورا نقطه نظرات خود را بیان کند. به همین دلیل صبح شنبه جلسه‌ای در صحن شورا برگزار شد تا هم نظرات موافق و هم مخالف این جدایی شنیده شود، اما تعداد مخالفان جدایی به شکل محسوسی بیشتر بود. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران هم روزگذشته با بیان اینکه تبصره‌ای ذیل ماده ۱۲ قانون شورا‌ها اضافه شد که براساس آن در محدوده ری، تهران و تجریش تنها یک شورای شهر تشکیل می‌شود، گفت: با اینکه برخی این تبصره را مغایر اصل ۱۰۰ قانون اساسی می‌دانستند و معتقد بودند از آنجا که شهرستان ری فرمانداری مستقل دارد، باید شورا و شهرداری مستقلی نیز داشته باشد؛ اما شورای نگهبان این تبصره را رد نکرد و خود به خود بعد از الحاق این تبصره موضوع جدایی ری از تهران مختومه شد چراکه به لحاظ قانونی نمی‌شد کاری انجام داد، اما حالا مجلس می‌خواهد این تبصره حذف شود تا در ری، شهرداری و شورای شهر مستقل تشکیل شود.
بر همین اساس قرار شده در جلسه‌ای که محسن هاشمی با محمدرضا عارف دارد، اعلام کند که نظر شورا در مورد این جدایی موافق نیست؛ اما کسانی که موافق این تفکیک هستند نیز در جلسه حاضر شوند تا استدلال‌های خود را بیان کنند که الویری به عنوان رئیس شورایعالی استان‌ها و خلیل‌آبادی نیز به عنوان موافق جدایی ری از تهران به این جلسه می‌روند. هرچند که به گفته سخنگوی شورای شهر نظر اکثریت اعضای شورای شهر در مورد جدایی ری از تهران این است که این تفکیک به نفع خود ری هم نیست.
طرح‌های دم انتخاباتی آفتی است که دامن‌گیر کشورمان شده، مختص مجلس هم نیست.‌ای کاش قدری نمایندگان ملت در خانه سبز، به قضایا ملی نگاه می‌کردند و دیدگاه‌های قومیتی غیرکارشناسی را دستاویز جمع‌کردن چند عدد رأی نمی‌کردند.