شرکت فرانسوی قرارداد توسعه فرودگاه امام خمینی را لغو کرد

به گزارش فارس به نقل از رویترز، سخنگوی گروه عمرانی بویگوئس فرانسه اعلام کرد قرارداد اولیه امضا شده میان شرکت بویگوئس و طرف ایرانی در سال گذشته برای احداث و بهره‌برداری از یک پایانه جدید در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی‌(ره) لغو شده است.
یادداشت تفاهم اعطای این قرارداد به شرکت بویگوئس در ژانویه 2016 مورد توافق طرفین واقع شده بود.روزنامه فرانسوی لالتر دو لکسپنسیوناین، پیش از این گزارش داده بود که این پروژه به علت مشکلات این شرکت فرانسوی در تامین مالی این پروژه از سوی بانک‌های بین‌المللی به تعویق افتاده است. به نوشته این گزارش، بانک‌های بین‌المللی هنوز در مورد فعالیت در ایران و مواجه شدن با تحریم‌های آمریکا محتاط هستند.سخنگوی بویگوئس گفت: « این یادداشت تفاهم اکنون فاقد اعتبار است اما هنوز مذاکرات با مقامات ایرانی ادامه دارد.»شرکت ائروپورتس دو پاریس، شریک اولیه شرکت بویگوئس برای توسعه پایانه فرودگاه امام خمینی تهران در ماه فوریه اعلام کرد بود که دیگر در این پروژه مشارکت نمی‌کند.
شرکت وینچی فرانسه نیز در ژانویه گذشته قراردادهای اولیه‌ای برای توسعه فرودگاه‌های مشهد و اصفهان امضا کرده بود. مذاکرات در این زمینه همچنان با مقامات ایران ادامه دارد.
فرانسوی‌ها نتوانستند


مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) هم در واکنش به این خبر گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که سال قبل با شرکت فرانسوی برای سرمایه‌گذاری در ترمینال ایران‌شهر داشتیم، بر لزوم تحقق هفت بند از سوی فرانسوی‌ها تأکید شده بود اما چهار ماه پیش به دلیل عدم تحقق این بند‌ها، ما تفاهم‌نامه را لغو کردیم.محمود نویدی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: پس از لغو این موافقت‌نامه با شرکت فرانسوی، فراخوانی برای جذب سرمایه‌گذار ترمینال ایرانشهر برگزار کردیم که سرمایه‌گذاران مختلف ایرانی و خارجی از آن استقبال کردند.
وی افزود: در حال حاضر 50 شرکت داخلی و خارجی در قالب فراخوان عمومی اعلام آمادگی کردند که حاضر هستند در ترمینال ایرانشهر سرمایه‌گذاری کنند، قرارداد به صورت BLT خواهد بود و در مرحله دوم اجرا می‌شود.
گفتنی است در مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری، روحانی مدعی شد که برجام به این معنی است که تمام تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده، اگر می‌گویید تحریمی باقی مانده، بگویید کدام تحریم؟
وزارت اقتصاد هم بعد از این مناظره، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: كليه تحريم هايي كه بر اساس برجام بايد برداشته مي‌شدند همگي لغو و متوقف شده‌اند. برخي موانع و مشكلاتي كه در حوزه بانكي هنوز وجود دارند ناشي از تحريم‌ها و مشكلاتي هستند كه در خارج از برجام قرار دارند.
با این حال از ماه‌های گذشته از گوشه و کنار خبرهایی مبنی بر استمرار مشکل تبادلات بانکی و لغو قراردادهای برجامی به گوش می‌رسد که با ادعای دولت همخوانی ندارد. حسن روحانی قبل از برجام گفته بود که کلیه تحریم‌ها بصورت یکجا لغو خواهد شد، در حالی که این وعده به وقوع نپیوسته و عملا برجام را با شکست مواجه کرده است به طوری که رئیس کل بانک مرکزی هم دستاورهای آن را تقریبا هیچ عنوان کرده بود.