گازدهی به سانتریفیوژ IR۶

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری و با انتشار تصویری از سانترفیوژهای IR۲m، IR۴ و IR۶ به نقل از مقام‌ها‌ی ایرانی اعلام کرد که دو گونه سانتریفیوژ پیشرفته ساخته شده و تولید روزانه اورانیوم به ۵ کیلوگرم افزایش یافته است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در توییت‌ها‌یی چرخش ۶۰ سانتریفیوژ IR۶ ایران را نقض تعهدات برجامی خواند و نوشت: این خبر در چهلمین سالروز تصرف سفارت آمریکا در تهران اعلام شد. خبرگزاری رویترز نیز با اشاره به مصاحبه رئیس سازمان انرژی اتمی با تلویزیون، اقدام امروز ایران را در راستای کاهش تدریجی تعهدات هسته ای تهران دانست.
عملیات گازدهی ماشین‌ها‌ی سانتریفیوژ پیشرفته نسل جدید IR۶ با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی امروز در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز آغاز شد.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که جمهوری اسلامی ایران هر گونه سانتریفیوژ با هر میزان سویی می‌تواند تولید کند و دیگر از آستانه‌ها گذشته است.


علی اکبر صالحی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از مجتمع غنی‌سازی شهید مصطفی احمدی روشن نطنز در گفت و گو با خبرنگاران افزود: برخی بدون اطلاع و با بی‌انصافی مطالبی را در زمینه هسته‌ای بیان می‌کنند که موجبات ناراحتی مردم را فراهم می‌کنند از جمله این که صنعت هسته‌ای به طور کامل نابود شده اما اینها هیج اثری در اراده ما نخواهد گذاشت و ملت ایران مطمئن باشند این صنعت پابرجاست و مطابق منویات رهبری و دستور رییس جمهوری امور به پیش خواهد رفت.
وی اظهار کرد: برجام نتیجه تفاهم جمهوری اسلامی ایران و با شش کشور بود و از نظر ما در بعد فنی به توصیه مقامات پابرجاماندن حقوق هسته‌ای ملت ایران بوده است البته از طرف مقابل برجام تفاهمی بود تا راه ایران را به سوی فعالیت‌های غیر صلح‌آمیز مسدود کند.
او تصریح کرد: براین اساس محدودیت‌هایی در نظر گرفته شد که به دو بخش زمانی و تعداد برخی از تجهیزات مورد استفاده در صنعت هسته ای متمرکز بوده است.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت : از زمانی خلق ایده جدید تا تولید انبوه برای شرکت‌هایی که در زمینه‌های هسته‌ای سابقه دارند دست کم هشت سال طول می‌کشد اما ما در این زمینه برای انتظارها ظاهر شدیم برای نمونه ir۶ سال ۸۸ کلید خورد و اولین نمونه آن ۲۰ فروردین ۸۹ رونمایی شد.
صالحی ادامه داد: الان  نزدیک به ۹ سال از رونمایی نخستین دستگاه می‌گذرد بدنی معنا پنج سال بیش از برجام روی آن کار شد و اگر می‌خواستیم می‌توانیستیم آن را به تولید انبوه برسانیم اما بر اساس معیارها پیش رفته‌ایم. 
وی با اشاره به بازدید خبرنگاران از سالن تحقیق و توسعه سایت شهید احمدی روشن گفت : پیش از برجام پنج ماشین  سانتریفیوژ داشتیم که امروز سالن ما پر از ۱۶ نوع سانتریفیوژ نسل جدید است و تنها در ۲ ماه گذشته در سالن مذکور نصب شد و برخی از آنها از جمله ir۹با ظرفیت ۵۰ سو یا irs یا ir ۷ ساخته و در کنار سایر نسل‌ها‌ی موجود کارگزاری شده است.
به گفته وی پیش برجام ظرفیت عملیاتی نزدیک به ۱۱ هزار سو بوده است.
وی اظهارداشت: پس از گام سوم و تنها در ۲ ماه گذشته این میزان به هشت و ۶۰۰ سو رسیده است.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران یادآور شد: در این چالش علمی که جمهوری اسلامی پیش روی استکبار جهانی قرار گرفته بود دانشمندان ما تنها در ۲ ماه ۲ هزار و ۶۶۰ سو با سانتریفیوژ جدید به ظرفیت موجود اضافه کردند.
صالحی با اشاره به سه گام برداشته شده در دوران پسا برجام افزود :  محدویت‌های مربوط ذخایر اورانیوم و آب سنگین و سطح غنی سازی  و تحقیق و توسعه به تدریج کنار رفت و برخی سانتریفیوژ که برچیده شده بود با کمترین میزان تخریب دوباره نصب شد در حالی که آنها تصور داشتند دست کم ۱۰ درصد ماشین‌ها در فرآیند آسیب ببینند.
وی اضافه کرد: در ۲ ماه گذشته بهینه‌سازی‌های فراوانی درزمینه برقرسانی به زیرسیستم‌ها و لوله‌کشی‌ها انجام شد که در زمان مقتضی آن اقدام‌های بزرگ نیز تشریح خواهد شد.
دیروز شماری از خبرنگاران رسانه‌های گروهی داخلی از مجتمع غنی‌سازی شهید مصطفی احمدی روشن بازدید کردند و در جریان گام‌های برداشته شده در پسا برجام قرار گرفتند.
ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به 500 کیلوگرم رسید
صالحی در نشست خبری عصر روز دوشنبه که در سایت غنی سازی نطنز در آستانه گام چهارم کاهش اقدامات هسته ای طبق برجام انجام شد، افزود: برجام نتیجه تفاهم ایران با 5+1 بود و مبنای مذاکره بر سر این توافق از منظر ایران این گونه بود که بنا به توصیه مقامات به ویژه رهبری، حقوق کامل هسته ای ایران پابرجا بماند و حقوقی واگذار نشود. البته از منظر طرف مقابل این بود که برجام زمینه عدم انحراف ایران به فعالیت‌ها‌ی غیر صلح آمیز را مسدود کند؛ اینها جمع نقیضین بود. لاجرم آنها محدودیت‌ها‌یی را در نظر داشتند و پیشنهادهایی دادند.
صالحی در پاسخ به سوالی دیگر درباره موارد استفاده از سوخت غنی شده گفت: ما با برجام قرار شد 10 تن اورانیوم را بفروشیم و ما به ازا آن اورانیوم خریداری کنیم. ما اورانیوم غنی می‌کنیم برای تولید سوخت نیروگاه‌ها. ما تولید 20 را عملیاتی کردیم طی دو سال و توانستیم صفحه سوخت را بسازیم و سوخت راکتور تهران با اورانیوم و غنی‌سازی خودمان کار می‌کند. ما تا به حال سوخت نیروگاه بوشهر را نساخیتیم البته در 20 فروردین سه سال پیش مجتمع سوخت با قرص مجازی ساختیم اما سوختی که قرار است در نیروگاه برود به طور واقعی متفاوت است. از این رو ما سوخت را برای این موارد می‌خواهیم. ما خیلی از موارد لازم برای تولید سوخت نیروگاه قدرت را هم طی کرده‌ایم و امیدواریم سوخت را به قرص سوخت تبدیل کنیم.
غنی‌سازی را الان ذخیره می‌کنیم و الان حدود 500 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با غنای 4.2 و غناهای دیگر است.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به ایسنا درباره سطح نظارت و بازرسی آژانس از اقدامات جدید ایران خاطرنشان کرد: ما تعهدات هسته ای خود را در سطح پادمان جامع، پروتکل الحاقی و بازرسی‌ها‌ انجام می‌دهیم ولی برخی تعهدات نظارتی برجامی مان را متوقف کردیم. اما ما بر اساس پروتکل و پادمان و کد اصلاحی 3.1 باید اطلاعات و اظهارنامه اقدامات را ارائه کنیم و آنها راستی آزمایی می‌کنند که این کار در حال انجام است.
وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه بازتاب و واکنش اروپایی‌ها‌ نسب به سه گام ایران تاکنون چه بوده و شما چه برداشتی دارید؟ گفت: اروپایی‌ها‌ الان خیلی ناراحت هستند و این در مقالات علمی و رسانه‌ای آنها مشخص است. واکنش آنها به شیوه خودشان است. وقتی پهپاد را زدیم چه واکنشی داشتند؟ واکنش آنها احساسی و عاطفی نیست. همان طور که واکنش‌ها احساسی نیست و با فکر انجام می‌شود. بازتاب اندیشکده‌ها‌ی آنها را بررسی کنید ببینید وندی شرمن و دیوید آلبرایت چه می‌گویند. آنها معتقدند ایران را دارید به جلو  و به سرعت به جلو هل می‌دهید. از این رو آنها که باید بدانند و بفهمد می‌دانند.
معاون رئیس جمهور همچنین تاکید کرد که مذاکرات سیاسی میان ایران و 1+4 در حال انجام است.
وی درباره آخرین پیشرفت‌ها‌ در بحث پیشران هسته ای گفت: به طور غیرقابل باوری در مطالعات پیشران هسته‌ای جلو رفته‌ایم. ما کارهای محیرالعقول می‌توانیم انجام دهیم اما گفته‌ام اگر امکانات مالی فراهم باشد حداقل 15 سال وقت می‌خواهیم و امیدوارم تا پایان سال دیگر خبر مقدماتی خوبی در این باره داشته باشیم. هشت هزار زیرپروژه در این باره شکل گرفته است.