تا امروز تصمیم قطعی درباره سهمیه‌بندی بنزین گرفته نشده است

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما نباید برچسب «آمریکایی» را برای طرد و حذف دیگری به کار ببریم که اگر چنین کنیم در حق نسل‌ها‌ی جدید جفا کرده ایم.
به گزارش ایسنا ، علی ربیعی در آغاز نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران با یادآوری اینکه ۱۳ آبان از چند جهت برای ما و برای امروز و نسل آینده اهمیتی تاریخی دارد، افزود: مناسبت‌ها‌ی تاریخی در طول زمان معنای عمیق تری را به نمایش می‌گذارند. این یک رخدادی است که عقبه معین در تاریخ ما دارد. ما یک ۱۳ آبان در تاریخ معاصرمان نداریم. ما ۱۳ آبان‌ها‌ داریم.
رئیس جمهور اقدامات ایران در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را اعلام می‌کند
ربیعی در ادامه این نشست خبری  در پاسخ به این پرسش که در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی چه کارهایی انجام می‌شود، گفت: این را خود آقای روحانی در روز و ساعت مقرر اعلام می‌کنند و اجازه دهید که تا آن روز صبر کنیم و پیش اعلام در این زمینه نداشته باشیم. ما برای ملت و افکار عمومی خود این موضوع را مشخص کردیم که نمی‌خواستیم چنین وضعیتی باشد، اما این زورگویی آمریکا است.


ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره سهمیه بندی بنزین اظهار کرد: ما سعی کردیم که در سناریوهای مختلف این کار نیز جامعه شناسان، اقتصاد دانان و کارشناسان را بگیریم و از آنها بهره ببریم. چند سناریو برای این موضوع مطرح شده که هنوز هیچ کدام انتخاب نشده است. هیچ بخش از درآمدها برای بودجه و مصارف دولتی نمی‌رود و آنچه که از این بخش به دست می‌آید به کسانی که نیازمند هستند مانند کارگران، اقشار کم برخوردار، افراد دارای حقوق ثابت و امثال آنان تعلق می‌گیرد. اما تا امروز تصمیم قطعی در این زمینه گرفته نشده است.
نامه رئیس‌جمهور به سران عربستان و بحرین
ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص نامه رئیس‌جمهور به سران دو کشور عربستان و بحرین و واکنش‌ها به آن، گفت: رئیس‌جمهور محترم نامه‌هایی را ارسال کرده‌اند و اساس این نامه‌ها صلح و ثبات منطقه است. معتقد هستیم دوجانبه‌های متعددی می‌تواند در منطقه شکل بگیرد و فشارهای آمریکا نباید باعث دوری کشورهای خاورمیانه از هم شود. اگر منافع آمریکا ایجاب نکند حتی مردم کرد را به کار گرفته و بعد رها می‌کند اما ما در این منطقه هستیم.
آخرین وضعیت طرح مسکن کارمندان
وی در خصوص طرح مسکن کارمندان نیز گفت: ٥ وزارتخانه و سازمان در این رابطه تفاهم نامه امضا کردند و روز ١٥ آبان روز رونمایی از ثبت نام این مسکن خواهد بود و ١٠ استان برای آغاز انتخاب شده‌اند. دهک‌های یک و دو توسط سازمان‌های حمایتی موضوع مسکن آنها دنبال می‌شود. برای دهک‌های دیگر هم نرخ تسهیلات پایین است و تسهیلات بافت فرسوده هم شامل ٥٠ درصد یارانه خواهد بود.
سخنگوی دولت در خصوص قانون مصوب مبارزه با پولشویی و فهرست تحریمی آورده شده در آن و بحث تحفظ ایران در خصوص سازمان‌های آزادی بخش گفت: به طور مشروح در هفته گذشته به این سوال پاسخ دادم. در موضوع قطعنامه ٢٦٨ موارد مرتبط با ٢٦٨ است و شمول آن طالبان، القاعده و داعش است. قبلا توضیحی یک صفحه‌ای در این رابطه ارائه کرده‌ام. مساله امروز ما لوایح خودمان است.
هیچ ذرت آلوده‌ای وارد کشور نشده است
وی در خصوص واردات ذرت آلوده به کشور گفت: بار سوم است که به چنین سوالی جواب می‌دهم اما مجددا دوستان روایت‌های مختلفی مطرح می‌کنند و می‌خواهم این مباحث باعث ناآرامی فضای روانی جامعه نشود. هیچ ذرت آلوده‌ای وارد کشور نشده است. برخی غیر از دولت میزانی ذرت وارد کرده بودند که یا امحا و بازگشت داده شد. رئیس سازمان استاندارد هم این موضوع را تایید کرده‌اند.
سیاست دولت خام فروشی نیست
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره مستند صدا و سیما در زمینه انجام خام فروشی گفت: یکی از دلایل این اقدام تفاوت قیمت گازوئیل است و شرایط را برای چنین اقداماتی پدید می‌آورد. برای کنترل این اقدام وزارت نفت اقدامات قابل توجهی انجام داده و سیاست دولت خام فروشی نیست. در معادن هم به همین سمت حرکت می‌کنیم و یکی از اهداف ما برای افزایش شغل در شرایط تحریم همین جلوگیری از خام فروشی است.