راه اندازی سانتریفیوژهای IR6 در نطنز

عملیات گازدهی ماشین‌های سانتریفیوژ پیشرفته نسل جدید IR۶ با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن نطنز آغاز شد. علی اکبر صالحی در مراسم راه‌اندازی و رونمایی زنجیره ۳۰ تایی ماشین‌های IR۶ در سایت هسته‌ای نطنز تقارن آن  با سالروز ۱۳ آبان را  نشانگر ادامه یافتن راه شهدا  از سوی  جوانان سازمان انرژی اتمی دانست. به گفته او، در فاصله دو ماه با کار شبانه روزی قریب به ۱۵ سانتریفیوژ نسل جدید پس از طی آزمایش‌های لازم در مکان اصلی نصب شده‌اند و با افزایش بیش از دو هزار و ۶۶۰ سو به ظرفیت غنی‌سازی کشور مقدار توان غنی‌سازی ایران به ۸۶۶۰ سو رسیده است. بر این اساس تولید اورانیوم ایران که  قبل از گام سوم حدود ۴۵۰ گرم در روز بود، به بیش از ۵ هزار گرم در روز رسیده یعنی 10 برابر شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، صالحی با اشاره به افتتاحیه نمادین زنجیره میانی ۳۰ تایی  IR۶که در مجموع با زنجیره‌های  افتتاح شده در ماه‌های گذشته به عدد 60 ماشین  IR۶ رسیده است، گفت: «قرار نبود زنجیره ۳۰تایی را اکنون راه‌اندازی کنیم،  قرار بود بعد از اینکه کارها را در زنجیره ۲۰تایی به سرانجام می‌رسانیم سه چهار سال بعد این کار انجام شود، اما در یک چالش سیاسی قرار گرفتیم و دستور مقامات ارشد کشور این بود که این چالش را حتماً به نمایش بگذاریم، که توان و اراده جمهوری اسلامی ایران آنچنان است که اراده کنند به فوریت آنها را عملیاتی می‌کنند و این کاری که همکاران ما انجام دادند را بزرگان این فناوری و نخبگان می‌دانند که چه کار بزرگی انجام شده است.»
صالحی در حاشیه بازدید از مجتمع غنی‌سازی شهید مصطفی احمدی روشن در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگونه سانتریفیوژ با هر میزان سویی می‌تواند تولید کند و دیگر از آستانه‌ها گذشته است. او افزود: برخی بدون اطلاع و با بی‌انصافی مطالبی را در زمینه هسته‌ای بیان می‌کنند که موجبات ناراحتی مردم را فراهم می‌کنند از جمله اینکه صنعت هسته‌ای به طور کامل نابود شده اما اینها هیچ اثری در اراده ما نخواهد گذاشت و ملت ایران مطمئن باشند این صنعت پابرجاست و مطابق منویات رهبری و دستور رئیس جمهوری امور به پیش خواهد رفت.
رئیس سازمان انرژی اتمی سپس با گلایه از دروغ پردازی‌هایی که درباره تأثیر برجام بر صنعت هسته‌ای کشور شده است، به بیان بخشی از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران پس از برجام پرداخت و گفت: «می‌گفتند سانتریفیوژها موقع جمع‌آوری تخریب شده و قابل استفاده نیست. این در حالی است که فقط چند سانتریفیوژ در این روند خراب شد و باقی به طور کامل منتقل شد و الان در حال فعالیت هستند.» او با اشاره به ذخیره 500 کیلویی اورانیوم غنی شده ایران، ادامه داد: «می‌گفتند صنعت هسته‌ای ما نابود شده است. این چه صنعت نابود شده‌ای است که طی دو ماه این گونه تولید دارد. شاید انتقاداتی به ابعاد مختلف حقوقی و اقتصادی و سیاسی برجام باشد که من وارد آن نمی‌شوم اما این انتقادها به فعالیت هسته ای وارد نیست.» صالحی افزود: «ما از 9 بند مورد نظر رهبری تمام 4 بند را که مربوط به خودمان بود برای اجرایی شدن برجام انجام دادیم. از این رو انتقادهای غیرمنصفانه و غیر دقیق اثری در اراده و روحیه ما نخواهد داشت و آنچه منویات رهبری و دستور رئیس جمهوری است را انجام می‌دهیم.» او درباره این موضوع که غنی‌سازی 20 درصد همیشه به عنوان تهدیدی علیه اروپایی‌ها مطرح بوده است در صورت دستور برای انجام این کار چه مدت زمانی برای غنی‌سازی زمان احتیاج است؟ گفت: «قبلاً گفته بودیم حداقل 4 روز طول می‌کشد الان شاید 4 دقیقه. البته امیدواریم به این مرحله نرسیم.»


وی در پاسخ به این پرسش که آیا توافق جدیدی با وجود پیشرفت‌های انجام گرفته در فعالیت‌های هسته‌ای ایران بویژه در این سه گام گذشته در صورت تفاهم با طرف مقابل باید انجام شود؟ تصریح کرد: این مسأله نیاز به بحث دارد. مثلاً الان IR6 را چه کار می‌توان کرد فرض کنید که ماشین را برداریم اطلاعات مربوط به آن که پاک شدنی نیست!
وی ادامه داد: فکر می‌کنم آنها اگر به تعهدات‌شان برگردند ما هم برمی‌گردیم. 15 گزارش آژانس پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش را تأیید کرده است. الان آنها هستند که باید به تعهدات‌شان برگردند. در اظهاریه‌هایی که قبلاً به آژانس اعلام کردیم، گفتیم در حال نصب و راه‌اندازی این سانتریفیوژها هستیم اما امروز عملاً آخرین مرحله کار روی IR6 را انجام دادیم. درباره گام چهارم هم مشکل آنهاست. ما حق خود می‌دانیم بر اساس برجام متناسب با اقدامات آنها بخشی یا کل تعهدات‌مان را معلق کنیم و این کار را هم با احتیاط و بررسی شده انجام می‌دهیم. چیزی هم برای مخفی کردن نداریم.
صالحی درباره آخرین تحولات بازطراحی رآکتور اراک گفت: هفته آینده در بوشهر هستیم. هفته بعد از آن در اراک خواهیم بود که قدم بزرگی است و در این چهار سال دوستان در گمنامی کامل در شرکت مسنا این کار را انجام دادند. به علاوه مدار ثانویه، ماشین جابه‌جایی سوخت رآکتور آماده حمل به محل رآکتور خواهد بود. وی درباره ساخت پیشران‌های هسته‌ای تأکید کرد: الان 19 سال است داریم روی رآکتور اراک کار می‌کنیم و طراحی رآکتور اراک یک طراحی بومی نبود؛ یک طراحی قدیمی روسی بوده است. حتی اگر چهار سال برجام را هم حساب نکنیم، می‌شود 15 سال. از این رو این تصور که برخی در اذهان جا انداخته‌اند که ما چهار پنج ساله می‌توانیم رآکتور بسازیم از آن حرف‌هاست که آدم را به سکوت وا می‌دارد. هندی‌ها 25 سال طول کشید تا زیردریایی هسته‌ای‌شان را بسازند در حالی که آنها ابتدا یک شناور اتمی از روس‌ها گرفته بودند.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره میزان غنی‌سازی و تولید کیک زرد در کشور گفت: ما حداقل 210 تا 240 تن در سال اورانیوم اولیه می‌خواهیم تا آن را به 27 تن سوخت غنی شده برای مصرف یک سال نیروگاه بوشهر تبدیل کنیم. حدود 40 هزار تن برآورد می‌شود بتوانیم در افق بلندمدت اورانیوم استحصال کنیم. برای رسیدن به این توان به هفت تا هشت سال زمان نیاز داریم و این مدت زمان همان دوره زمانی است که در برجام دیده شده است؛ برای همین می‌گوییم چیزی را در برجام از دست نداده‌ایم.
واکنش اروپا
مایا کوچیانچیک سخنگوی اتحادیه اروپا با اشاره به اقدام ایران برای
راه اندازی و گازدهی زنجیره سانتریفیوژهای میانی IR6 در سایت هسته‌ای نطنز گفت: ما از اقدام ایران مطلع شده‌ایم. ما همچنان از ایران می‌خواهیم تا بدون درنگ از این گام‌های خود بازگردد و از اقدامات دیگری که می‌تواند منجر به تضعیف توافق هسته‌ای شود، پرهیز کند. به گزارش ایسنا هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان  نیز در واکنش به سخنان دیروز علی‌اکبر صالحی، مدعی شد اعلامیه ایران مبنی بر راه‌اندازی دستگاه‌های پیشرفته جهت سرعت بخشیدن به روند غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند توافق هسته‌ای برجام با قدرت‌های جهانی را به خطر بیندازد.
ماس که در یک کنفرانس خبری حضور داشت در پاسخ به سؤالی درباره سخنان آقای صالحی گفت: «ایران، سانتریفیوژهای بسیار پیشرفته‌ای ساخته که با توافق هسته‌ای منطبق نیست. آنها اوایل ماه سپتامبر اعلام کردند که به توافق هسته‌ای پایبند نخواهند بود و ما فکر می‌کنیم این غیرقابل قبول است.