گزارشی از حاشیه‌های یک روز دیپلماسی در بهارستان؛ خروج ظریف، عصبانیت نمایندگان

همدلی| بعد از هشت بار پاسخگویی در سه ماه به سوالات نمایندگان، حالا کمی زودتر ترک کردن خانه ملت برای محمدجواد ظریف دردسرساز شده است. او که دیروز مجبور بود برای حضور در جلسه شورای امنیت ملی، جلسه پاسخگویی به سوالات نمایندگان را زودتر از ساعت مقرر ترک کند، با واکنش تند نمایندگان سوال کننده و البته انتقاد رئیس جلسه مواجه شد.
روز گذشته در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به منظور پاسخ به سوال محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر، مبنی‌بر علت اظهارات وزیر امور خارجه در باب پولشویی به میزان 30هزار میلیارد تومان در ایران و انفعال در برابر وقت‌کشی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلستان در مجلس شورای اسلامی حاضر شد.ظریف در پاسخ به این سوال در صحن علنی گفت: شورای امنیت ملی تصمیم گرفت که جلسه خود را امروز ساعت ۱۵ برگزار کند، از هیئت رئیسه مجلس درخواست کردم که طرح سوال از بنده را عقب انداخته تا سر فرصت جواب دهم که با آن مخالفت شد، لذا امروز برای هشتمین بار در طول سه ماه گذشته برای پاسخ به سوال در صحن مجلس حاضر شده و به جلسه شورای امنیت نرفتم.او افزود: بنده مسئول دفاع از جمهوری اسلامی در خارج از کشور هستم و همگان نحوه دفاعم را در تلویزیون یا کلیپ‌های پخش شده دیده‌اند، لذا معلوم است چه کسانی به خاطر منافع داخلی سوال می‌کند، ولی مسائل مربوط به امنیت ملی مهمتر از آن است که با بحث‌های جناحی مورد توجه قرار گیرد.
وزیر خارجه تاکید کرد: بیشترین تلاش برای مقابله با حرکت غربی‌ها جهت مقابله با پولشویی را جمهوری اسلامی و وزارت خارجه انجام داده است، بعد از آخرین اقدام گروه ویژه مالی (FATF) علیه ایران بنده تندترین دفاع را از موضع جمهوری اسلامی کردم. وظیفه من دفاع و حمایت از جمهوری اسلامی است و شاید مقداری عقل داشته باشم که صحبتی نکنم که در خارج از کشور به خاطر آن صحبت بخواهم دفاع کنم.در این میان سوالات ذوالنور و ابطحی نمایندگان قم و خمینی‌شهر از وزیر خارجه در دستور کار جلسه بعد از ظهر مجلس قرار داشت که بعد از قرائت دستور کار یوسف‌نژاد عضو هیات رئیسه مجلس گفت که به دلیل جلسه شورای امنیت ملی آقای ظریف و با توافق صورت گرفته قرار است تنها سوال آقای ابطحی مطرح شود. بعد از آنکه ظریف جلسه مجلس را برای حضور در نشست شورای امنیت ترک کرد، ابطحی نماینده سوال کننده به نشانه اعتراض صحبت‌های خود را ادامه نداد که پزشکیان رئیس جلسه در واکنش گفت که زمانی که آقای ظریف در جلسه مجلس برای پاسخ به سوال ذوالنور حاضر می‌شود به آقای ابطحی برای بیان صحبت‌هایش وقت داده خواهد شد.
هشت پاسخ در سه ماه


ظریف از تمامی وقت خود برای ارائه پاسخ خود استفاده کرد و در پایان اظهاراتش اعلام کرد: «از رادیو مابقی مذاکرات را گوش می‌دهم. بنده امروز ساعت سه باید در جلسه شورای عالی امنیت ملی حاضر شوم. مقامات عالی‌رتبه منتظر من هستند.» او همچنین ادامه داد: «برای هشتمین‌بار است که در طول سه ماه گذشته برای پاسخ به نمایندگان به مجلس می‌آیم.» پس از این اظهارات، ظریف جلسه علنی مجلس را ترک کرد که همین امر اعتراضات نماینده سوال‌کننده را در مجلس به همراه داشت و جلسه علنی مجلس برای دقایقی مختل شد. محمدجواد ابطحی خطاب به پزشکیان که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، گفت: «آقای ظریف راجع‌به پولشویی صحبت نکرد، چرا ظریف اخم را در داخل و خنده‌ها را با کری و جانسون و دیگران دارد؟! من صحبت نمی‌کنم و ادامه سوال را به جلسه بعد می‌گذارم. آقای ظریف تحمل شنیدن حرف مخالف را ندارد.»به گزارش اعتمادآنلاین در همین حین نمایندگانی از جمله مجتبی ذوالنوری، پروانه سلحشوری، کمال دهقانی، فیرزآبادی، علیرضا سلیمی، حسن کامران، کریمی‌قدوسی، محسن کوهکن، علی ادیانی‌راد، احد آزادیخواه، مسعود رضایی و... در میان صندلی‌های مجلس گرد هم آمدند و با یکدیگر بحث می‌کردند. ابطحی پس از پایان اظهاراتش به جایگاه هیات‌رئیسه رفت و دقایقی را با مسعود پزشکیان صحبت کرد.
علی نجفی خوشرودی یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه رفتن با عجله وزیر خارجه از مجلس بعد از پاسخ به سوال نماینده خمینی شهر به دلیل حضور در جلسه شورای امنیت بوده است، گفت که اصلا بحث ترک مجلس به دلیل قهر مطرح نیست. خوشرودی اظهار کرد: «آقای ظریف از قبل اعلام کرده بود که باید در جلسه شورای امنیت حضور پیدا کند و به همین دلیل نمی‌تواند برای پاسخ به سوال در صحن مجلس حاضر شود، اما هیات رئیسه تصمیم گرفت که سوال مطرح شود. چون در دستور کار آمده بود اما در نهایت تصمیم بر آن شد که وزیر خارجه به یک سوال از دو سوال قید شده در دستور مجلس پاسخ دهد.»
سایر اخبار این روزنامه
همدلی ماجرای حذف اشعار مشاهیر ادبی از کتاب‌های درسی را ارزیابی کرد سُخُن را بریدند؟! ناصر ایمانی در گفت وگو با «همدلی» مطرح کرد: قالیباف عَلَمی برای وحدت نمی‌شود گزارشی از حاشیه‌های یک روز دیپلماسی در بهارستان؛ خروج ظریف، عصبانیت نمایندگان نقاط کور در شفافیت اموال نمایندگان رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: لزوم توجه به شایسته سالاری در انتصابات شهرداری تهران شرایط حمایت از افشاگران فساد تعیین شد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان به مناسبت سالگرد 13 آبان: عربستان، آرامکو را می‌فروشد؛ خبری که دیده نشد.آیا اتفاقی در سایه بازار جهانی انرژی قرار گرفته است؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان به مناسبت سالگرد 13 آبان: به رانت‌خوار رای نمی‌دهم با اشاره به یک ماه اعتراضات خیابانی؛ عبدالمهدی: زمان بازگشت زندگی عادی به عراق است روایتی متفاوت از عضو سابق کابینه دولت موقت ازفردای13 آبان: شبی که آقایان نیامدند آنچه گذشت: اقدام دانشجویان پیرو خط امام خودسرانه نبود