ناصر ایمانی در گفت وگو با «همدلی» مطرح کرد: قالیباف عَلَمی برای وحدت نمی‌شود

همدلی| محسن رفیق- چندی پیش محسن پیرهادی، دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت با تاکید بر حضور و تاثیر قطعی قالیباف در انتخابات مجلس یازدهم از احتمال حضور قالیباف در انتخابات مجلس و شرکت او در این انتخابات از حوزه انتخابیه تهران، سخن گفته بود. از طرفی برخی گمانه‌زنی‌ها در بین فعالان سیاسی نیز حاکی از احتمال بالای حضور محمدباقر قالیباف در انتخابات مجلس یازدهم است، مساله‌‌ای که البته هنوز از جانب او تایید نشده است. در همین زمینه روزنامه همدلی دیدگاه‌های «ناصر ایمانی»، فعال سیاسی اصول‌گرا، را درباره فضای فعلی سیاسی مرتبط با انتخابات مجلس و احتمال نامزدی محمد باقر قالیباف جویا شد. او معتقد است که اگر چه ‌‌اصول‌گرایان در حال حاضر از نوعی بی‌برنامگی رنج می‌برند اما به هر حال حضور قالیباف در مجلس می‌تواند به عنوان نقطه قوتی برای آنان تلقی شود. در ادامه مشروح گفت‌وگوی همدلی را با این فعال سیاسی اصول‌گرا می‌خوانید:
با توجه به نزدیک بودن زمان ثبت نام نامزدهای انتخاباتی مجلس یازدهم، فضای سیاسی کشور و آرایش جناح‌های سیاسی را دراین باره چگونه ارزیابی می‌کنید؟
جریان‌های سیاسی در حال حاضر به نوعی در یک بلاتکلیفی و سردرگمی به سر می‌برند و هنوز راهبرد خود را برای حضور در انتخابات مشخص نکرده‌اند. فعالیت‌های جناح‌های سیاسی هنوز در مراحل ابتدایی است. برخی از جناح‌ها هنوز در مورد اینکه اصلا در انتخابات شرکت کنند یا نه یا اینکه حتی مشروط شرکت کنند، به نتیجه نرسیده‌اند. برخی دیگر هم اگرچه در اصل شرکت در انتخابات تردید ندارند، اما هنوز سازوکار شرکت در آن را به طور مشخص تعیین نکرده‌اند. این البته به معنای تنظیم یا ارائه لیست نیست بلکه منظور مراحل بسیار ابتدایی‌تر و قبل‌تر از ارائه لیست است. یعنی اینکه هر دو جناح سیاسی هنوز ستاد تشکیلاتی مشخصی برای انتخابات ندارند.
از طرفی در میان مردم هم به دلیل شرایط خاص کشور، هنوز آمادگی روحی لازم برای شرکت در انتخابات به وجود نیامده است، هر چند این مساله در انتخابات گذشته هم سابقه داشته و شور و اشتیاق انتخاباتی مردم در هفته‌های نزدیک به انتخابات افزایش پیدا می‌کند، اما به هر حال فراهم شدن بستر نشاط و شوق انتخاباتی در جامعه در این دوره و به دلیل وضعیت موجود کشور در عرصه اقتصادی، کمی دشوارتر از دوره‌های گذشته است.


شرایط در حال حاضر به نوعی غیرقابل پیش‌بینی و مبهم است. اگر چه اعتقاد دارم که به هر حال مردم پای صندوق‌های رای خواهند آمد و پیش‌بینی می‌کنم که این حضور به مانند دوره‌های پیشین خواهد بود، اما به دلیل وضعیت جریانات سیاسی و سردی و دلزدگی مردم از جریان‌های سیاسی شاید اقبال پرشوری از طرف مردم نسبت به یک جریان سیاسی دیده نشود چرا که شاید اعتماد مردم به آنها به مانند آنچه که در دوره‌های قبل دیده‌ایم، وجود نداشته باشد.
چه عواملی سبب شده است که جناح‌های سیاسی با توجه به زمان محدود باقیمانده تا شروع ثبت نام نامزدها در انتخابات مجلس، هنوز برنامه مشخصی در این زمینه نداشته باشند؟
هر کدام از جریان‌های سیاسی در حال حاضر با مشکلات خاص خود روبه‌رو هستند. مساله مهم درباره جریان سیاسی اصلاح‌طلب، مربوط به عملکرد آنها است که جمع‌بندی آن از نظر مردم در درجه مطلوبی نبوده است. این عملکرد هم در عرصه حضور آنها در دولت و هم در مجلسی که اکثریت آن را در اختیار داشتند و هم در شورای شهر به گونه‌ای بوده است که انتظار جامعه را برآورده نکرده است و بخش وسیعی از مشکلات و وضعیت کنونی کشور از همین عملکرد اجرایی آن‌ها ناشی شده است. وجود این کاستی‌ها مساله‌ای است که بر هیچ کس پوشیده نیست و حتی خود این جریان سیاسی هم به نوعی بر وجود این کاستی‌ها، واقف است.
اصلاح‌طلب‌ها در حال حاضر با بحث‌هایی درونی درگیرند که چگونه باید در برابر این عدم موفقیت به افکار عمومی پاسخگو بود. بدیهی است که تا حدی می‌توان این عدم موفقیت را با افراد و موضوعات دیگر یا حتی با جریانات سیاسی دیگر مرتبط دانست و تا حدی ممکن است که این توجیه بتواند برای افکار عمومی مقبول واقع شود، اما بیشتر این توجیهات قابل قبول نبوده و می‌تواند نشانه عدم صداقت این جریان در افکار عمومی تلقی شود و حتی نتیجه را به ضرر آن‌ها تغییر دهد.از سوی دیگر، جناح مقابل یعنی اصول‌گرایان نیز از بی‌برنامه بودن و آشفتگی طیف‌های مختلف درونی خود رنج می‌برند و برنامه مشخصی برای نشان دادن قابلیت‌های خود در برابر افکار عمومی ندارند. باید گفت که دلگرمی احتمالی اصول‌گرایان به اینکه شاید مردم در این انتخابات به جریان روبه‌روی آنها تمایلی نداشته و به آنها رای ندهند، یک مقداری در آنها حسن ظن به وجود آورده و باعث شده که شاید تمایل زیادی برای حضور پر رنگ رقابتی در این عرصه نداشته باشند، چرا که پیروزی خود را قطعی تصور می‌کنند. این مساله شاید باعث پدید آمدن نوعی رخوت سیاسی در این طیف سیاسی شده است.
احتمال حضور آقای قالیباف را در صحنه انتخابات مجلس یازدهم چگونه ارزیابی می‌کنید؟
این احتمال وجود دارد که آقای قالیباف در انتخابات مجلس شرکت کند و در این زمینه هیچ مانعی برای او وجود ندارد. تصور اجمالی فعلی هم بر این است که در صورت کاندید شدن آقای قالیباف، احتمال رای آوردن او از هر حوزه‌‌ای که کاندید شوند، خصوصا از حوزه تهران بسیار بالا است. قالیباف به دلیل حضور پر سابقه به عنوان شهردار تهران و خدماتی که انجام داده است و نیز به واسطه چندین دوره‌ای که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده است، به عنوان شخصیتی شناخته شده برای مردم به شمار می‌رود. بنابراین امکان رای‌آوری بالایی دارند.حتی اگر قالیباف در نظر داشته باشد که در انتخابات سال بعد از آن برای نامزدی ریاست جمهوری هم شرکت کند، ورودش به عرصه انتخابات مجلس مانعی بر این امر نخواهد بود و حتی اقدام مثبتی هم در جهت هدف بعدی ایشان به شمار آید.
آیا ورود احتمالی قالیباف به صحنه رقابت‌های مجلس، به معنای سرلیستی او در لیست اصول‌گرایان یا حتی اجماع اصول‌گرایان برای ارائه یک لیست واحد خواهد بود؟
اگر چه ورود احتمالی آقای قالیباف به انتخابات مجلس به معنای حضور او در لیست اصول‌گرایان خواهد بود، اما این به معنای آن نیست که الزاما حضور او باعث شود تا اصول‌گرایان در جهت ارائه یک لیست واحد به اجماع دست یابند و به عبارتی دیگر موجب وحدت جریان اصول‌گرایی شود.
اما با کاندیدا شدن قالیباف به هر حال احتمال سرلیست شدن او در میان کاندیداهای اصول‌گرا زیاد خواهد بود. معتقدم معنای مشخصی به عنوان سرلیستی در لیست‌های انتخاباتی نداریم و این مساله تنها یک اصطلاح عرفی است که در میان سیاستمداران متداول شده است و به چهره معروف سیاسی یک لیست جناحی، اصطلاحا سرلیست گفته می‌شود.
ارزیابی شما از محاسن یا معایب حضور قالیباف در لیست اصول‌گرایان مجلس چیست؟
به اعتقاد من، از لحاظ کلی با توجه به این که آقای قالیباف یک چهره اجرایی هستند که مدیریت‌های مهم و طولانی اجرایی را در طول این چهل سال در کشور بر عهده داشته و تقریبا در حوزه‌هایی هم که مسئولیت داشته‌اند موفق ظاهر شده‌اند و حتی می‌توان گفت که در مجموع با چشم‌پوشی از برخی موارد، مدیریت موفقی هم داشته‌اند، با حضورشان در مجلس، عملا صحنه اجرایی کشور از داشتن یک چنین نیروی مجرب اجرایی قوی، محروم می‌شود. به عبارتی دیگر گویی که یک چهره اجرایی مهم در کشور از دست رفته و پشت یک صندلی سبز نشسته است.
از طرفی از منظر ‌‌اصول‌گرایان نیز، قاعدتا بسیار اهمیت خواهد داشت که در لیست‌شان افراد شناخته شده و چهره‌های مهم سیاسی به مانند آقای قالیباف قرار گیرند.
بزرگترین نقطه ضعف مجلس فعلی، همین بود که حضور چهره‌های مهم و مطرح و تاثیرگذار سیاسی در آن، اعم از اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا بسیار کمرنگ بود و شاید بتوان گفت که اصلا فاقد آن بود. به گونه‌ای که بعد از انتخابات مجلس دهم، حتی برخی از اصلاح‌طلبان ناراحت شدند که بعضی افراد مهم سیاسی اصول‌گرا از حوزه تهران از ورود به مجلس باز ماندند. چرا که هر چند به ظاهر، این حضور از سمت جناح مقابل بود، ولی به واسطه حضور چهره‌های مهم سیاسی وزن مجلس را افزایش می‌داد.
بنابراین در مجلس آینده هم نیاز به چهره‌های مهم سیاسی تاثیرگذار، فهیم و پرتلاش داریم. اینکه این افراد از کدام جناح سیاسی باشند یک وجه ثانوی است، اما در هر صورت مجلسی را که فاقد حضور اشخاص تاثیرگذ ار باشد، نمی‌‎توان مجلسی با قدرت دانست.
با این وجود حضور آقای قالیباف را در مجلس یازدهم به عنوان یک نقطه قوت می‌دانید؟
حضور آقای قالیباف در مجلس، از آنجا که یک چهره مهم سیاسی و تاثیرگذار است، البته که نقطه قوتی برای مجلس و همین‌طور برای اصول‌گرایان خواهد بود. اما از این منظر که باعث می‌شود یک چهره مهم اجرایی از فضای مسئولیت‌های اجرایی کشور حذف شود، باید آن را یک نکته منفی دانست.
سایر اخبار این روزنامه
همدلی ماجرای حذف اشعار مشاهیر ادبی از کتاب‌های درسی را ارزیابی کرد سُخُن را بریدند؟! ناصر ایمانی در گفت وگو با «همدلی» مطرح کرد: قالیباف عَلَمی برای وحدت نمی‌شود گزارشی از حاشیه‌های یک روز دیپلماسی در بهارستان؛ خروج ظریف، عصبانیت نمایندگان نقاط کور در شفافیت اموال نمایندگان رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: لزوم توجه به شایسته سالاری در انتصابات شهرداری تهران شرایط حمایت از افشاگران فساد تعیین شد رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان به مناسبت سالگرد 13 آبان: عربستان، آرامکو را می‌فروشد؛ خبری که دیده نشد.آیا اتفاقی در سایه بازار جهانی انرژی قرار گرفته است؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان به مناسبت سالگرد 13 آبان: به رانت‌خوار رای نمی‌دهم با اشاره به یک ماه اعتراضات خیابانی؛ عبدالمهدی: زمان بازگشت زندگی عادی به عراق است روایتی متفاوت از عضو سابق کابینه دولت موقت ازفردای13 آبان: شبی که آقایان نیامدند آنچه گذشت: اقدام دانشجویان پیرو خط امام خودسرانه نبود