دیگر وارد ساخت مجموعه هایی مثل جهان مال نمی شویم

معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی درباره میزان مطالبات آستان قدس رضوی از دستگاه های دولتی گفت: مطالبات از دستگاه های دولتی تا سال 94 سه هزار و 400 میلیارد تومان و از سال 94 تاکنون 1400 میلیارد تومان بوده که از میزان مطالبات تا سال 94 رقمی بیش از 703 میلیارد تومان وصول شده است اما برای مطالبات بعد از سال 94 که 24 دستگاه دولتی را شامل می شد، هنوز اقدامی برای پرداخت بدهی انجام نشده که در این راستا باید یک ردیف بودجه در نظر بگیرند تا این بدهی ها پرداخت شود. به گزارش «خراسان رضوی»، مرتضی حقیقی روز گذشته در نشست خبری گزارش عملکرد شش ماه اول امسال اظهار کرد: یکی از وظایف مهم در معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی، حفظ، حراست و ایجاد ارزش افزوده موقوفه با ارزش بهره وری است، در این راستا تثبیت و دریافت سند مالکیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وی به روزرسانی اسناد اجاره موقوفه ها را از دیگر وظایف معاونت املاک و اراضی آستان قدس برشمرد و گفت: رقبات و موقوفاتی که در اجاره هستند به روزرسانی می شوند، در شش ماه اول امسال، میزان حقوق رقبات شهری که باید مردم پرداخت کنند با افزایش دو برابری نسبت به شش ماه اول سال گذشته مواجه بوده است که این نشان می دهد مردم در پرداخت حقوق موقوفات همکاری خوبی دارند. وی تصریح کرد: سعی کردیم در راستای درآمد پایدار موقوفات در پروژه ها مشارکت کنیم و مال الاجاره هایی که از مستاجران دریافت می شود، به روز رسانی شود تا درآمدها از موقتی به پایدار تبدیل شود، همچنین در کنار حفظ موقوفات، تعامل و تکریم ارباب رجوع  و افرادی که با وقف در ارتباط هستند، از مهم ترین وظایف ماست. حقیقی در ادامه به بسته تشویقات ارائه شده به شهروندان اشاره کرد و افزود: به مستاجرانی که زمین ها را تغییر کاربری داده اند یعنی به عنوان مثال زمین مسکونی را تبدیل به تجاری کرده اند، اعلام کردیم اگر خودشان مراجعه و حق این تغییر کاربری را پرداخت کنند، مشمول 30 درصد تخفیف نقدی در پرداخت می شوند یا اگر بخواهند به صورت اقساط پرداخت کنند در بازه زمانی شش ساله این حقوق را دریافت می کنیم، همچنین در راستای حمایت از شعار امسال اگر تغییر کاربری موقوفات درقالب ایجاد آموزشگاه برای تولید، کسب و کار و اشتغال باشد، مشمول تخفیف 20 درصدی می شود. وی افزود: همچنین شرایط و تسهیلات خاصی برای مستاجران در نظر گرفته شده که جریمه تاخیر بدهی زیر 10 میلیون تومان را حذف کردیم.
50 هزار واحد و پلاک موقوفه ای بدون سند در اختیار مردم
معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی با بیان این که سند دار کردن اراضی موقوفه نیاز به کمک معتمدان دارد، تصریح کرد: هم اکنون حدود 50 هزار واحد و پلاک وقفی که بنا به دلایلی مردم این زمین ها را در اختیار گرفتند، بدون سند است، اگر این ها سند دار شود مردم می توانند به دریافت وام و ساخت و ساز اقدام کنند، بیشتر این زمین ها در حاشیه شهر مشهد قرار دارد. وی افزود: با پیگیری های انجام شده، مردم رغبت زیادی برای تجدید اجاره موقوفات دارند، در شش ماه اول امسال با رشد 100 درصدی آمار مراجعات برای تجدید اجاره مواجه بودیم، این موضوع نشان می دهد مردم به پرداخت حقوق موقوفات رغبت دارند ولی در وضعیت موجود بیش از 31 هزار سند زمان آن منقضی شده یعنی 25 درصد اسناد اجاره شهری مدت آن گذشته است. حقیقی در ادامه به سیستم شفافیت اطلاع رسانی و ثبت موقوفات اشاره کرد و گفت: زیر ساخت های این سیستم آماده شده و امیدواریم تا آخر سال بخش درگاه استفاده مستاجران از خدمات الکترونیکی برای پرداخت حقوق فعال شود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اقدامات آستان قدس برای زمین های آبشار و چشمه پونه به کجا رسیده است؟ اظهار کرد: هر جا کمیسیون ماده 5 طرحی برای بازگشایی معابر داشته باشد ما همکاری می کنیم، اراضی آبشار و چشمه پونه یک پلاک 70 هکتاری است که تعدادی از بزرگوارانی که در این محدوده سکونت دارند اعتقاد دارند حدود 10 هکتار زمین، سندش متعلق به موقوفه نیست، مراجعاتی به دستگاه قضایی داشتند ولی ما برای این محدوده سند داریم و امیدواریم تا پایان سال این موضوع به جمع بندی برسد.
آستان قدس دیگر وارد ساخت مجموعه هایی مثل مشهد مال و جهان مال نمی شود


معاون آستان قدس همچنین در ادامه با تاکید بر این که رویکرد ما ساخت واحدهای مسکونی کوچک مقیاس در مناطق کم برخوردار است، گفت: آستان قدس دیگر وارد ساخت مجموعه هایی مثل مشهد مال و جهان مال نمی شود، رویکردمان ساخت واحدهای مسکونی کوچک مقیاس در مناطق حاشیه شهر مشهد و مناطق کم برخوردار است اما درباره اراضی و زمین های بزرگ مقیاس سعی کردیم آن را حفظ و حصارکشی کنیم تا تصرفی صورت نگیرد.
حقیقی در پاسخ به سوال «خراسان رضوی» درباره زمین اهدایی آستان قدس رضوی برای ساخت بیمارستان 540 تخت خوابی حاشیه مشهد و پیگیری برای به سرانجام رسیدن این پروژه که چندین سال است بلاتکلیف مانده، اظهار کرد: نکته ای که گفتید کاملا درست است، موقوفه زمین 5 هکتاری بدون دریافت هیچ حق تقدیمی و رایگان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته است، یک پیشنهاد این است که این زمین را پس بگیریم و حالا پیگیری می کنیم و رسانه ها هم پیگیری کنند اما بعید می دانم در سیاست های آستان قدس ساخت مجتمع های بیمارستانی در دستور کار باشد. این که زمین را رایگان دادیم یعنی 25 تا 30 درصد هزینه آن را تقبل کردیم. وی همچنین یادآور شد: در محدوده مصوب فعلی مشهد 43 درصد زمین ها موقوفه است، این که همه این ها را ما مالک باشیم این گونه نیست، این زمین ها یا دست مستاجر است یا در اختیار خود آستان قدس قرار دارد.
انتقاد از نبود سند پهنه بندی حریم
حقیقی با بیان این که بخش عمده تصرفات و تخلفات به دلیل نداشتن سند پهنه بندی حریم اتفاق می افتد، تصریح کرد: اگر این سند تهیه شود جلوی بسیاری از تصرفات و تغییر کاربری های غیر مجاز گرفته می شود، 60 درصد اراضی در حریم مشهد اراضی موقوفه است که اگر این سند آماده شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. وی ادامه داد: از کل رقبات آستان قدس که حدود دوهزار پلاک ثبتی است، 80 درصد موقوفات دارای سند است و با تفاهم نامه ای که با اداره ثبت امضا کردیم بقیه موارد را در زمان بندی یک ساله سند دار خواهیم کرد.