معاون کل وزارت بهداشت: 61 درصد هزینه داروی مصرفی کشور از جیب مردم تامین می‌شود

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به هزینه 23 هزار میلیاردی مصرف دارو طی سال گذشته در کشور، گفت: در حل حاضر 61 درصد هزینه داروی مصرفی از جیب مردم تامین می‌شود.
دکتر ایرج حریرچی در مراسم رونمایی از چهار فرآورده پروبیوتیک نسل جدید در پارک فناوری پردیس افزود: در سال 97 در کشور حدود 23 هزار میلیارد تومان دارو مصرف شده و به عبارتی 17 درصد از کل هزینه‌های سلامت، مربوط به حوزه دارو است اما در حوزه توزیع، 61 درصد از داروی مصرفی کشور از جیب مردم تامین می‌شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت، کاهش پرداختی از جیب مردم بوده است، اضافه کرد: از کل هزینه‌های سلامت، حدود یک سوم از جیب مردم پرداخت می‌شود، اما در دارو این میزان پرداختی دو برابر و حدود 61 درصد است که باید چاره اندیشی کنیم، توسعه‌ای که از جیب مردم باشد خیلی خوب نیست.
حریرچی بیان کرد: از کل پرداختی از جیب مردم، 18 درصد مربوط به خدمات بستری است اما دارو و ملزومات مصرفی در بخش سرپایی 33 درصد از کل پرداختی از جیب بیمار را شامل می‌شود که حدود 2 برابر هزینه‌های خدمات بستری است؛ به عبارتی هزینه‌های کمرشکن را از مردم می‌گیریم.


وی در بخشی از سخنان خود به اهداف نظام سلامت اشاره کرد و گفت: براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، نظام سلامت چهار هدف دارد که شامل افزایش سلامت مردم، محافظت از مردم در مقابل هزینه‌ها و مخاطرات مالی بیماری‌ها، افزایش رضایت مندی و ارتقای کارایی است. تقاضا دارم تولید کنندگان در حوزه سلامت به این چهار هدف توجه کرده و به تاثیر محصولات خود در سلامت مردم، کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایت مندی آن‌ها بیاندیشند.
حریرچی ادامه داد: ظرفیت تولید دارو در کشور در حوزه سلامت چهاربرابر ظرفیت مصرف است، گاهی می‌بینیم که یک نوع دارو توسط چند شرکت داخلی تولید می‌شود. بنابراین باید بازار صادراتی برای محصولات تولیدی ایرانی را پیدا کنیم و تقویت و افزایش دهیم.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس اتحادیه مشاوران املاک خبر داد: ادامه روند کاهش قیمت مسکن تا پایان امسال حضرت آیت‌الله جوادی آملی: همه تلاش و کوشش باید این باشد که ذره ای با خون پاک شهدا بازی نشود 13 آبان 58 در تهران چه گذشت؟ راهپیمایی ضدآمریکایی 13 آبان امروز در سراسر کشور برگزار می‌شود رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان: خصومت آمریکا با ملت ایران از کودتای 1332 تا کنون است تظاهرات عراق وارد مرحله اعتصاب اجباری و نافرمانی مدنی شد ظریف در جلسه علنی مجلس اعلام کرد: وزارت خارجه بیشترین تلاش را برای مقابله با پولشویی انجام داده است هو شدن مجدد ترامپ ازسوی مردم آمریکا واکنش وزارت اطلاعات به جوسازی طرفداران حسن عباسی عضو هیئت رئیسه مجلس: مجمع تشخیص مصلحت نظام سکوت خود در قبال لوایح CFT و پالرمو را بشکند معاون کل وزارت بهداشت: 61 درصد هزینه داروی مصرفی کشور از جیب مردم تامین می‌شود رئیس اتحادیه مشاوران املاک خبر داد: ادامه روند کاهش قیمت مسکن تا پایان امسال معاون شهردار تهران: حذف نظارت معاونان شهردار از سازمان‌های زیرمجموعه باعث تضعیف مدیریت شهری است چهار طرح تمام الکترونیک قضایی کشور رونمایی شد چهره بی‌نقاب آمریکا