توجه ویژه به صنایع نفت و گاز در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی

تفاهم- گروه گزارش: بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر نفت، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت و چهار هزار شرکت داخلی و خارجی آغاز به کار کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی در این نمایشگاه گفت: دستکاری کردن توافق هسته ای می تواند مسائل جدیدی را ایجاد کند البته ایران به این تعهد و توافق پایبند است.علی لاریجانی با یادآوری این که در آمریکا در مورد توافق هسته ای حرف هایی زده می شود، افزود: توافق هسته ای موضوعی نبود که ایران به سقف مطالباتش برسد. این روزها در حرف‌ها و گفت و گوها این موضوع مطرح می شود که در توافق هسته‌ای مناقشات زیاد وجود دارد اما آنچه پذیرفته شد، کف خواسته های ما بود.رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش بر اهمیت شرایط منطقه تاکید کرد و گفت: منطقه ما، منطقه مهم نفتی و گازی است. این که شرایط ما چگونه باشد بر رفتار دیگر کشورها تاثیر دارد. لاریجانی افزود: کسانی که می‌خواهند امروز برای اقتصاد مقاومتی نگاه عمیقی داشته باشند، بدانند صنعت نفت و گاز در ایران صنعت مادر است. هر تحولی در این بخش بر دیگر بخش های تاثیر دارد از این رو ما در قوانین برنامه ششم توسعه و بودجه 96 به این موضوع توجه ویژه ای داشته ایم.وی خاطرنشان کرد: سیاست های کلی در زمینه انرژی مدون و ابلاغ شده و قابل تغییر نیست، بر اساس آن قانون برنامه ششم توسعه تدوین شد و رویکرد ایران را در زمینه های مختلف مشخص کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: آنچه بعد از برجام رخ داد، رسیدن ایران به کف خواسته‌های خود بود.
پیوستن ایران به جمع کشورهای صادرکننده گازوئیل
در ادامه این مراسم همچنین وزیر نفت از پیوستن ایران به جمع کشورهای صادرکننده گازوئیل خبر داد و گفت: این مهم با افزایش گازرسانی به نیروگاه ها و صنایع و کاهش مصرف گازوئیل به عنوان سوخت مایع در این بخش، محقق شد. «بیژن زنگنه» اظهار کرد: زمانی که ما وارد وزارت نفت شدیم چندان منابع مالی وجود نداشت، از عمر تحریم‌ها کمتر از یک سال گذشته بود و سقوط قیمت نفت هم بر مشکلات ما افزوده بود اما چاره ای جز ادامه کار وجود نداشت و با سرسختی و پیگیری و به اصطلاح قطره چکانی منابع بسیار محدود و همت همه همکاران و مجموعه پیمانکاران و سازندگان توانستیم به لطف خداوند متعال به موفقیت‌های بزرگی دست یابیم.وزیر نفت با اشاره به عزم جدی وزارت نفت برای اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی گفت: برخی تصور می کنند وقتی صحبت از قراردادهای جدید می‌شود به معنای تکیه بر خارجی ها است، اما این گونه نیست و بخش اصلی کار در قراردادهای جدید به سازندگان و پیمانکاران ایرانی داده می شود.وی ادامه داد: تا صنعت نفت حرکت نکند ، سایر بخش ها قادر به کار نیستند و بر اساس برنامه ششم توسعه باید 40 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری شود که اگر این میزان سرمایه گذاری محقق شود، کمک موثری به رونق اقتصادی کشور خواهد کرد. وزیر نفت با بیان اینکه با تلاش های دولت یازدهم ایران از واردکننده به صادرکننده گازوئیل تبدیل شد، گفت: تا دو سال آینده حدود ٨٠ میلیارد دلار در قالب قراردادهای جدید نفتی امضا می شود که 50 میلیارد دلار از آن برای کار در بخش داخلی است.
ایران و هلند می توانند شریکان خوبی در صنعت گاز باشند
معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت نیز در حاشیه این مراسم به همراه سفیر هلند در تهران در آیین ویژه ای، پاییون این کشور را در نمایشگاه بین المللی نفت افتتاح کردند. امیر حسین زمانی نیا، وی همچنین با اشاره به برخورداری ایران از بزرگترین ذخایر گازی جهان و گازرسانی به بیش از ٩٠ درصد از خانه های ایرانی، اعلام کرد که ایران در دهه آینده میلادی توان صادرات گاز به اروپا و جنوبی شرقی آسیا را خواهد داشت.در این رویداد همچنین سوزانا ترستل، سفیر هلند در تهران، اعلام کرد که دو کشور می توانند همکاری‌های بیشتری در زمینه صنعت گاز داشته باشند.وی گفت: در ماه مه پارسال شرکت‌های هلندی برای نخستین بار پس از پایان تحریم در نمایشگاه نفت حاضر شدند و بسیار خوشحالم که ببینم امسال شمار آنها افزایش یافته است.
سایر اخبار این روزنامه
نورافکن شایسته لقب "پدیده" لیگ است واگذاری زمین رایگان برای ساخت 33 شهرک صنعتی ریزش ۴۰ دلاری قیمت طلا در بازار جهانی ازدواج جوانان دستاویز وعده‌های جنجالی "زالوصفتان" قاچاقچیان سامان‌یافته هستند نه واردکنندگان توجه ویژه به صنایع نفت و گاز در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی پیش‌شرط‌های تحقق صادرات ۵۳ میلیارد دلاری چراغ سبز بانک‌ها به کاهش نرخ سود صنعت نساجی را از گمنامی درآورید! نکات آماری از صعود پرسپولیس به مرحله بعد لیگ قهرمانان آسیا سرمایه فیزیکی محور اصلی پیشرفت نیست حذف واژه "روستای بدون آب و برق" تا 3 سال آینده از کشور به بهانه ی روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر آموزش برای روز واقعه اعتماد عمومی را به تاراج ندهیم امضای قرارداد ۱۰ جانبه برای طراحی پلتفرم جدید محصولات ایران خودرو اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو لغو است از سهام عدالت چه خبر؟ اعلام تعداد واجدین شرایط حضور در انتخابات با پرداخت یارانه اشتغال ایجاد نمی‌شود افزایش 50 درصدی تسهیلات صندوق کارآفرینی امید در دولت یازدهم