«ابتکار» از معضلی که شهر تهران را در زمان بارندگی فلج می‌کند، گزارش می‌دهد تهران زیر آب

گروه جامعه: «ورود مدعی‏العموم به موضوع آب‌های سطحی ناشی از بارندگی» آخرین خبر پیرامون بارش باران‌های پیاپی در روزهای اخیر در استان البرز و تهران است. بالا آمدن و سرریز شدن جوی‌های آب و کند شدن حرکت خودروها و تردد شهروندان در معابر از جمله معضلات کلان‏شهرهای ایران در مواجهه با باران‌های شدید و ادامه‌دار است. گرچه اغلب شهرهای ایران با این معضل دست‏و‏پنجه نرم می‌کنند، اما برای تهران که جمعیتی بالغ بر 13 میلیون نفر ساکن و مهاجر روزانه دارد، این معضل می‌تواند شهر را فلج کند و امور روزانه را با مشکل مواجه کند. این مشکل حالا به دغدغه‌ای برای مدیران شهری تبدیل شده و در طی روزهای اخیر که خبرهایی از پیش‌بینی ادامه‌دار بودن بارندگی در این شهر به گوش می‌رسد سبب شده که مدیران به فکر راه چاره بیفتند.
شاید بالاآمدن جوی‌های آب و سر‏ریز شدن آن به وسیله روان‌آب‌های ناشی از بارندگی مشکل بزرگی به نظر نیاید، اما وقتی خبر گم‏شدن یک زن در جوی‌ آب پاسداران به گوش‏تان می‌رسد، این مشکل دیگر کم‏اهمیت یا پیش‏‏‏پا‏افتاده جلوه نمی‌کند. «دوشنبه هفدهم آبان‏‏ماه سال 95 همزمان با بارش شدید باران در تهران، زن برای آوردن فرزندانش از مدرسه به خیابان پاسداران می‌رود. این زن هنگام سوار کردن دو فرزندش متوجه می‌شود که کیف یکی از آنها داخل جوی پر از آب افتاده است. این مادر بعد از قراردادن کودکان در پیاده‌رو، برای برداشتن کیف از داخل جوی اقدام می‌کند که یک لحظه لیز خورده و داخل جوی می‌افتد.» این خبری است که رسانه‌ها درباره گم‏شدن این زن در جوی آب منتشر کردند و البته پیگیری‌های رسانه‌ها برای یافتن این زن حکایت از آن داشت که تلاش‌های تیم‌های آتش‌نشانی برای یافتن جنازه او تا به امروز به جایی نرسیده است. این اتفاق ناگوار شاید جزو موارد استثنایی باشد که کمتر ممکن است، رخ دهد اما گرفتگی جوی‌های آب و سرریز شدن آب‌های سطحی معضلاتی را برای شهر تهران به همراه دارد.
به گفته صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، در پی بارندگی‌های اخیر در شهر تهران 7 نقطه از شهر با مشکل آبگرفتگی با سرمنشا فعالیت‌های عمرانی روبه‌رو بوده است. میدان آزادی، بزرگراه امام‏علی(ع)، محدوده پل‌های کاروانسرای سنگی و خیابان پیروزی از جمله این مناطقی بوده‌اند که با مشکل آبگرفتگی روبه‌‏رو شده‌اند. به گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، یکی از دلایلی که تهران در هنگام بارندگی با مشکل روان‌آب‌ها در سطح شهر روبه‌رو می‌شود مربوط به طراحی نهرها و جوی‌های آب است. او گفت: «نهرهای کوچک موجود در خیابان‌های شهر برای بارش با ظرفیت کم طراحی شده‌اند، پس طبیعی است که با بارش بیش از اندازه آب وارد خیابان می‌شود و این اتفاق در کل کشورها طبیعی قلمداد می‌شود. اگر هم قرار باشد که نهرها بزرگ‏تر طراحی شوند، کل خیابان‌های شهر به نهر تبدیل خواهند شد.»
مبارزه جوی‌های آب با زباله‌های صنفی


با این حال اما تنها طراحی جوی‌های تهران دلیل آبگرفتگی معابر نیستند. زباله‌هایی که به داخل جوی‌ها ریخته می‌شوند یکی از مهم‌ترین دلایل گرفتگی آنها هستند. زباله‌هایی که به گفته مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران مربوط به اصناف می‌شوند. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در این باره گفته است: «عمدتا مشکلات گرفتگی جوی‌ها و سرریز شدن روان آب‌ها ناشی از رهاکردن زباله در جوی‌های خیابان و مسیرهای روان‌آب رخ داده که یک معضل فرهنگی است و لازم است اقدامات تبلیغاتی‌ و فرهنگی‌مان افزایش یابد. همچنین مشکل کمبود ظرفیت و کافی نبودن سیستم جمع‌آوری روان‌آب‌های شهری در برخی نقاط شهر وجود دارد که بایستی با پروژه‌های عمرانی و تکمیل تاسیسات شهری جبران شود.»
اصغر عطایی، مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران اما بخش عمده زباله‌هایی که در جوی‌ها ریخته و منجر به آبگرفتگی معابر تهران می‌شود را به اصناف تهران مرتبط می‌داند. او گفته است: «در شهر تهران منطقه به منطقه و ناحیه به ناحیه شاهد وجود مخزن‌های زباله هستیم و خوشبختانه می‌توان به صورت صد‏درصد اعلام کرد که واحدهای مسکونی شهر تهران به سطح فرهنگی‌ لازم برای ریختن زباله داخل این مخزن‌ها رسیده‌اند.» وی با بیان اینکه در شهر تهران و در بخش مناطق مسکونی به فاصله 50 تا 100 متر از منازل مخازن وجود دارند، تصریح کرد: «کمتر پیش می‌آید که ببینیم یک واحد مسکونی زباله خود را داخل مخزن‌ها نریزد و در کوچه رها کند.» مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه مشکلات در این بخش مرتبط با صنوف است، عنوان کرد: «بیشتر شاهد این هستیم که صاحبان مشاغل صبح به صبح مغازه خود را جارو می‌کنند و بدون در نظر گرفتن مخزنی برای جمع‌آوری آنها، پسماندهای جمع‌شده را به صورت مستقیم وارد انهار می‌کنند که این زباله‌ها شامل کاغذ، پلاستیک یا حتی میوه‌های باقی‏مانده در میوه‌فروشی‌ها هم هست.» عطایی با اشاره به اینکه شهر تهران دارای 10 هزار کیلومتر انهار فرعی است، اضافه کرد: «نیروهای خدمات شهری روزانه هزار تن پسماند را از این نهرهای فرعی جمع‌آوری می‌کنند. پیمانکاران خدمات شهری وظیفه رفت‌وروب، جمع‌آوری پسماند، دفن آن و خارج کردن زباله‌ها از جوی‌ها را دارند اما مشکل اساسی اینجاست که پسماندهایی که به داخل جوی‌ها می‌روند حالت لجنی به خود می‌گیرند، با آب مخلوط می‌شوند، به دنبال آن وزن‏شان زیاد می‌شود و بعضاً در دهانه پل‌ها گیر می‌کنند.»
وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری زباله‌ها از داخل جوی‌ها و انهار انرژی انسانی و مالی زیادی را می‌طلبد، توضیح داد: «این امر باعث می‌شود به دنبال بارش باران دغدغه‌هایی به وجود بیاید. این در حالی است که اگر زباله‌ها داخل جوی‌ها نباشند دغدغه‌ای برای بارش باران نیست.» عطایی با اشاره به اینکه بخش عمرانی شهرداری تهران به صورت مرتب، 500 کیلومتر از کانال‌ها و انهار اصلی پایتخت را رصد می‌کند، عنوان کرد: «‏متاسفانه در مناطقی که شاهد وجود صنوف در آنها هستیم مشکل ریختن زباله در نهرهای فرعی به شدت به چشم می‌آید. در حال حاضر در شهر تهران روزانه هزار تن لجن از انهار فرعی مناطق 22 گانه و نواحی 122 گانه تهران جمع‌آوری می‌شود که این عدد بسیار زیادی است.»
از تذکر به اصناف تا ساماندهی و استفاده از روان‌آب‌ها
وی از صاحبان صنوف شهر تهران خواست تا در این زمینه همکاری مناسبی را با شهرداری داشته باشند و اضافه کرد: «به نظر می‌رسد با وجود قوانین لازم در این زمینه بهتر است سازمان‌های متولی در این باره مطابق قانون عمل کنند تا مشکلات کاهش پیدا کند.»
گرچه مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران از کسبه خواست تا با جمع‌آوری روزانه زباله‌های خود و نریختن آنها داخل نهرها به زندگی مردم در شهر آسیب نرسانند، اما سیده فاطمه ذوالقدر، عضو مجمع نمایندگان استان تهران با اشاره به برخی مشکلات شهری تهران همچون آبگرفتگی در فصل بارندگی گفته است که در جلسه‌ای که مجمع نمایندگان استان تهران با مسئولان سازمان آب و فاضلاب تهران در خصوص آبگرفتگی معابر تهران داشت مقرر شد که آب‌های روان ناشی از بارندگی که خود موجب آبگرفتگی معابر می‌شوند ساماندهی شده و در جای مناسب از آن‌ها استفاده شود. البته او درباره راهکاری که مدیران شهری برای این کار در نظر گرفته‌اند توضیحی نداده اما آنچه در مدیریت روان‌آب‌های ناشی از بارندگی حائز اهمیت است، اندیشیدن تدابیر لازم و زیرساخت‌های مورد‏نیاز پیش از بارندگی و گرفتگی معابر و ورود فاضلاب‌های انسانی به سطح شهر است. حال باید دید که در طی هفته جاری که‏ پیش‌بینی‌ها حکایت از بارندگی‌های پی‌در پی در تهران دارد، پایتخت باز هم با گرفتگی معابر و بالا آمدن سطح آب جوی‌ها مواجه خواهد شد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان: مذاکره با آمریکا هیچ نتیجه‌ای ندارد علیرضا صدقی جدال با حریف موهوم «ابتکار» از خطرات بی‌رمقی بین جریان‌ها و فضای سیاسی کشور گزارش می‌دهد گفتمان‌سازی آخرین فرصت جریان‌های سیاسی «ابتکار» چرایی برخی تغییرات در کتاب‌های ادبیات مدارس را بررسی می‌کند ردپای سیاست در کتاب‌های فارسی؟! «ابتکار» دلایل افزایش دوباره قیمت پراید را بررسی کرد پراید روی ریل گرانی «ابتکار» از معضلی که شهر تهران را در زمان بارندگی فلج می‌کند، گزارش می‌دهد تهران زیر آب مشوق‌های غیرضروری به عاملی برای فرار مالیاتی پردرآمدها تبدیل شده‌اند پایان تبعیض مالیاتی نخست‌وزیر بریتانیا از طرفدارانش خواست مانع پیروزی جرمی کوربین در انتخابات پارلمانی شوند ظریف در صحن علنی مجلس: ۶ قطعنامه قبلی شورای امنیت کاردستی برخی دوستان بود رئیس مجلس: مقامات آمریکا فکری به حال دهان آقای ترامپ کنند امدادرسانی به ۴۵۷ گلستانی متاثر از سیل و آبگرفتگی منافع ملی بنیاد وحدت ملی تاثیر سنگین بحران مالی بر اقتصاد کشورهای توسعه‏یافته