هیچ صاحب تریبونی حق ورود فراقانونی به انتخابات را ندارد



وزیر کشور گفت: تعامل همراه با نظارت مطلقاً به معنای عدول از منافع ملی و حقوق عمومی، قانون، حقوق احزاب و جریان‌های سیاسی و حتی حقوق یک نفر از نامزدهای انتخابات نیست.
به گزارش ایرنا، «عبدالرضا رحمانی فضلی» در جلسه ستاد انتخابات کشور با یادآوری مسئولیت قانونی وزارت کشور و فرمانداران به عنوان مجری قانون انتخابات گفت: دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف کشور، باید حریم و مسئولیت قانونی وزارت کشور در انتخابات را به رسمیت بشناسند و به قانون احترام بگذارند.وی افزود: هیچ از یک مدیران و صاحبان جایگاه‌ها و تریبون‌ها، اعم از بخش‌های حاکمیتی، دولتی، شهرداری‌ها، ائمه جمعه و نیروهای مسلح، حق ندارند، ورود فرا قانونی به عرصه انتخابات داشته باشند و در عرصه اجرای انتخابات بدون هماهنگی با مجری قانونی انتخابات دخالت کنند.رحمانی فضلی با اشاره به رویکرد مبنایی وزارت کشور در تعامل قانونمند و کارآمد با بخش نظارت در انتخابات گفت: تعامل همراه با نظارت مطلقاً به معنای عدول از منافع ملی و حقوق عمومی، قانون، حقوق احزاب و جریان‌های سیاسی و حتی حقوق یک نفر از نامزدهای انتخابات نیست و ملاک در این زمینه حق و انصاف و ترتیبات قانونی است. وی افرود: فرمانداران به عنوان پیشانی اجرای قانون انتخابات، باید با تعامل قانونمند و در عین حال همه جانبه، مؤثر و صمیمانه با سطوح نظارت بر انتخابات در حوزه مسئولیت خود، بستر دفاع از حقوق همه نامزدهای آن حوزه را فراهم آورند. وزیر کشور با بسط مفهوم حق الناس به همه روندهای انتخابات و تأکید بر تحقق حقوق ملت و نامزدهای احتمالی انتخابات، گفت: تا حد امکان نباید اجازه دهیم، حتی حق یک نفر در انتخابات پیش رو تضییع شود.  رحمانی فضلی در همین زمینه روش احراز هویت الکترونیک در انتخابات را از جمله روش‌های مؤثر برای تأمین حق‌الناس در عرصه انتخابات دانست و تجمیع همه آمادگی‌ها برای اجرای قانون در این زمینه را قاطعانه خواستار شد.


وزیر کشور با تأکید بر اینکه اقدامات همه علاقه‌مندان به ثبت نام در عرصه انتخابات و هواداران ایشان بایستی مبتنی بر قانون و در چارچوب حقوق و مسئولیت‌های قانونی باشد، گفت: هیأت بازرسی انتخابات، بایستی سامانه‌ای را برای دریافت گزارش‌های مردمی از هرگونه عدول از قانون انتخابات، فعال کند. وی ادامه داد: هر یک از آحاد مردم چنانچه به صورت مستدل، نسبت به هزینه‌های غیر متعارف، ایراد تهمت و افترا از سوی نامزدها و دیگر تخلفات مخل رقابت سالم و قانونمند، مستندی در اختیار دارند، دلایل و مدارک خود را در اختیار هیأت‌های بازرسی انتخابات قرار دهند.
وزیر کشور به اهمیت هیأت‌های اجرایی انتخابات و بدنه مردمی متصل به این هیأت‌ها به عنوان مجری واقعی انتخابات در عمق مناطق کشور اشاره کرد و ضمن یادآوری تکالیف قانونی در روند شکل گیری هیأت‌های اجرایی انتخابات در شهرستان‌های مختلف، گفت: با حضور عناصر قانونمدار، فهیم، عاقل، با تجربه و بی طرف در هیأت‌های اجرایی، مردم شاهد انتخاباتی پرشور و با نشاط و در عین حال کاملاً سالم و بدون هزینه‌های سیاسی و اجتماعی خواهند بود. وزیر کشور با اشاره به ضرورت مرور آسیب شناسی روند اجرای قانونی انتخابات در دوره‌های گذشته، گفت: توجه به ظرافت‌های اجرایی که برگزاری قانونمند انتخابات همراه با جلب مشارکت عمومی مردم در گرو آن است، مستلزم دقت زیاد مجریان و استفاده مؤثر از تجربیات گذشته است.
رئیس شورای امنیت کشور همچنین با مرور محیط تحلیلی انتخابات و ارزیابی‌های تخصصی از توطئه‌های بدخواهان ایران برای فرصت طلبی از چالش‌های طبیعی فضای برگزاری انتخابات سراسری در گستره مناطق مختلف شهری و روستایی در سرزمین پهناور ایران، گفت: برای پیشگیری از فرصت طلبی دشمن، باید آگاهی بخشی عمومی و اقدامات قانونی جدی و مؤثر در مواجهه با پدیده‌های مخل امنیت انتخابات را در عین زمینه‌سازی کامل برای برگزاری پرشور انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی، قاطعانه دنبال کرد. براساس این گزارش، جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور، گزارشی از روند اقدامات و آمادگی‌های موجود برای برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را ارائه کرد.
عرف: زمینه حضور همه سلایق در انتخابات فراهم شود
معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات گفت: باید زمینه حضور سلایق مختلف در انتخابات فراهم شود تا انتخابات با حضور همه جریان‌های سیاسی فعال ذیل قانون اساسی، برگزار شود.
به گزارش ایرنا، جمال عرف روز یکشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر همدان اظهار داشت: جمهوری اسلامی برای انتخابات چهار رکن مشارکت، سلامت، رقابت و امنیت را قائل است. وی اضافه کرد: تاکنون به ۲۰ استان به عنوان رئیس ستاد انتخابات سفر کرده و از نزدیک مسائل را بررسی، دنبال و میزان آمادگی استان‌ها را رصد کردم و در صورت بروز مشکل آن موارد حل و فصل شدند. رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته همه استان‌ها از آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات پرشور در چارچوب تعریف شده نظام شامل:امنیت، مشارکت، رقابت و سلامت حداکثری برخوردار هستند و وزارت کشور از نظر برنامه به‌روز است. وی با عنوان اینکه مشارکت مردم در انتخابات پیش رو ترجمه بین‌المللی خواهد داشت، افزود: هر مقدار بتوان مشارکت مردم در انتخابات را افزایش داد به همان میزان توطئه‌هایی که دیگران تهیه و تنظم کردند را خنثی می کنیم. معاون سیاسی وزیر کشور از ائمه جمعه خواست وزارت کشور را در انتخاباتی در شأن و تراز جمهوری اسلامی کمک کنند. عرف  اضافه کرد: ۱۱۶ حزب ملی و استانی در کشور مجوز فعالیت دارند که در این احزاب سه نگاه اصولگرا، اصلاح‌طلب، مستقل و اعتدال وجود دارد که باید بستری ایجاد کرد که تمامی سلایق وارد میدان شوند.