آقای ظریف! استقبال بی‌بی‌سی از شبهه‌افکنی شما قبل از نقد کیهان بود


 
  سرویس سیاسی ـجلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور اکثریت نمایندگان در حالی آغاز شد که ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در دستور کار جلسه علنی مجلس بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با‌ اشاره به اینکه در آستانه سیزدهم آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، روز دانش‌آموز و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال ۵۸ و همچنین سالروز تبعید امام(ره) به ‌ترکیه هستیم، افزود: این روز نماد هویتی انقلاب اسلامی در مبارزه با ظلم و استکبار است و عمق تفکر ملت ایران نسبت به استقلال کشور را نشان می‌دهد. خوشبختانه امروز آمریکا رئیس‌جمهوری دارد که زحمت همه را برای نشان دادن چهره واقعی و کریه سیاست‌های کاخ سفید کم کرده‌ است. در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات لایحه اصلاح مواد ۱، ۷ و ۳۰ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در دستور کار قرار گرفت. این لایحه در مورد درگاه‌های ملی مجوزهای کشور، درگاه‌های تخصصی کسب و کار، مراجع صادرکننده مجوز،‌ ترکیب اعضای هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار در وزارت اقتصاد، وظایف و اختیارات این هیئت و دبیرخانه هیئت است.
نمایندگان با ۱۸۰ رای موافق، ۱۰ رای مخالف، ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در مجلس کلیات این لایحه را به تصویب رساندند.


آنچه قبلاً گفتم؛ صحبت من نبود!
جلسه علنی عصر دیروز مجلس شورای اسلامی  به ریاست مسعود پزشکیان آغاز شد. سؤال از ظریف مهم‌ترین دستور کار نوبت عصر جلسه دیروز مجلس بود.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که دیروز برای پاسخ به سؤال ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر مبنی بر علت اظهارات وزیر خارجه درخصوص پولشویی در ایران به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان و همچنین انفعال در برابر وقت‌کشی سه کشور اروپایی در برجام در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد، گفت: دیروز شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفتند که جلسه‌شان را امروز ساعت ۳ بعدازظهر برگزار کنند و من از هیئت‌رئیسه خواستم سؤال را عقب بیاندازند تا من بتوانم سر فرصت پاسخ بدهم که مخالفت شد.
وزیر امور خارجه با‌ اشاره به اظهارات سال گذشته‌اش درخصوص پولشویی در ایران، افزود: آن صحبتی که قبلاً در مورد پولشویی کردم، صحبت بنده نبود بلکه اظهاراتی بود که مقامات مختلف کشور مطرح کرده بودند. وظیفه من حمایت و دفاع از جمهوری اسلامی است و حتما یک مقداری و شاید عقل داشته باشم که صحبتی نکنم که در خارج مجبور شوم خودم از آن دفاع کنم.
وی گفت: دامن نظام جمهوری اسلامی از این حرف‌ها مبرا است، آنچه بنده عرض کردم در جهت حرف‌هایی است که در خارج از کشور در حمایت از جمهوری اسلامی زده می‌شوند و آن این است که منافعی که باعث می‌شود با این حرکت‌ها مخالفت باشد، منافع دارنده پول هستند و مواردی هست که هزار- هزار میلیارد تومان پولشویی توسط باندهای قاچاق سکه و ارز رد و بدل می‌شود و امروز در دادگاه‌های جرایم اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: کسانی که این حرف‌های بنده را که حمایت از نظام جمهوری اسلامی است، تبدیل به حمایت از مخالفت با نظام می‌کنند، باید پاسخ دهند که چرا حرف‌هایی برخلاف امنیت ملی می‌زنند؟ بنده مسئول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران هستم و سیاست ما در مقابل گروه ۱+۴ در هیئت نظارت هسته‌ای تصویب می‌شود و بنده موظف به اجرای آن هستم و جمهوری اسلامی به هیچ‌وجه انفعال در برابر غرب و اروپایی‌ها ندارد.
وزیر امور خارجه تأکید کرد: اگر می‌خواهید به صحبت‌های صداهای بیگانه توجه کنید، ببینید آیا از بنده نقل کردند یا از آقای حسین شریعتمداری که به بنده حمله کرده بود؟ ببینید خارجی‌ها از چه کسی نقل کردند و برای چه جشن گرفتند؟ حرف بنده این بود که نظام جمهوری اسلامی ایران حامی ‌تروریسم نیست و گروه‌های فشاری هستند که از پولشویی منافع دارند و هزاران میلیارد تومان از پولشویی منفعت می‌برند.
حرف را شما زدید از کیهان نقل‌ قول کردند؟!
ای کاش وزیر خارجه دولت قبل از آمدن به صحن علنی مجلس یک جست‌وجوی مختصر انجام می‌داد تا بداند از چه کسی نقل قول شده است. اصلا مگر نیاز به جست‌وجو است وقتی حرف را وزیرخارجه زده است چرا باید از کیهان نقل قول شود؟!
در این رابطه لازم به ذکر است که بی‌بی‌سی بلافاصله پس از انتشار اظهارات محمدجواد ظریف در تاریخ 21 آبان 1397 به آن پرداخت. گزارش بی‌بی‌سی که بر اساس گفته‌های وزیرخارجه کشورمان تنظیم شده و به گفته‌های او استناد کرده بود با این تیتر منتشر شد: «ظریف: پولشویی گسترده در جمهوری اسلامی ایران یک واقعیت است»
یعنی پیش از اینکه کیهان به این موضوع ورود کند رسانه‌های بیگانه که مترصد چنین فرصت‌هایی هستند به سرعت روی گفته‌های وزیر خارجه مانور دادند. از قضا روزنامه کیهان در تاریخ 22 آبان 1397 در صفحه نخست خود به این استقبال گسترده رسانه‌های معاند از گفته‌های ظریف‌ اشاره کرد. در آن شماره که فردای انتشار گزارش بی‌بی‌سی منتشر شد گزارشی با این تیتر به چاپ رسید: «استقبال گسترده رسانه‌های بیگانه از اظهارات نسنجیده وزیر امور خارجه / ظریف به جای پاسخ به نقدهای FATF منتقدان را متهم به پولشویی کرد!»
به‌نظر می‌رسد وزیر خارجه به جای پذیرش خطای خود هنوز هم در پی آن است که دیگران را مقصر گفتار خود جلوه دهد.
ترک مجلس از سوی وزیر خارجه!
ظریف دیروز در خاتمه سخنانش خطاب به نمایندگان مجلس عنوان کرد: به علت اینکه مقامات عالی‌رتبه کشور در جلسه شورای عالی امنیت ملی حضور داشته و منتظر بنده هستند در ادامه این جلسه نخواهم بود.
براساس این گزارش پس از ایراد این سخنان ظریف نشست علنی مجلس را ترک کرد.
در همین حال، محمدجواد ابطحی در انتقاد به رفتن وزیر امور خارجه از صحن علنی مجلس گفت: این اقدام وزیر امور خارجه توهین به مجلس و خلاف آیین‌نامه است.
مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را برعهده داشت در ادامه گفت: اگر آقای ظریف 8 دقیقه دیگر در مجلس می‌ماند اشکالی پیش نمی‌آمد لذا اقدام وی قابل قبول نیست.
این اقدام ظریف با اعتراض تعداد زیادی از نمایندگان مجلس مواجه شد.