همدلی به بهانه حوادث ورزشگاه یادگار امام تبریز پیامد تلخ برخی رفتارهای ساختارشکنانه را بررسی کرد

وحدت در سیبل
همدلی| ستاره لطفی- اگر در گذشته فوتبال کشورهای غربی به ویژه فوتبال اروپا با نژادپرستی گره خورده بود و برخی از بازیکنان یا تماشاگران تیم‌های اروپایی زبان به توهین به نژاد دیگری باز می‌کردند، امروز این سکوهای برخی از ورزشگاه‌های ایران است که به محل توهین‌های نژادی و تفرقه‌آمیز تبدیل شده است.
با وجود هزینه‌های سرسام‌آور فدراسیون فوتبال و ادعاهای آنان، فحاشی در محیط ورزشگاه‌های کشور نه تنها به قوت خود باقی مانده، بلکه شعارهای نژادپرستانه و تفرقه‌آمیز نیز به آن افزوده شده و برخی از ورزشگاه‌های کشور مانند ورزشگاه تبریز به این فضا آغشته شده است.
در بازی تراکتورسازی و استقلال که روز جمعه 10 آبان در ورزشگاه یادگار امام تبریز و با حضور 70 هزار تماشاگر برگزار شد، این شعارهای تفرقه‌آمیز به اوج خود رسید و در چند نوبت از بازی تماشاگران تیم فوتبال تراکتورسازی با سلام نظامی از دولت ترکیه حمایت کردند و به شدت به «کردها» و «وریا غفوری»، بازیکن کردزبان استقلال تاختند. شعار‌های هواداران تراکتورسازی در دفاع از ترکیه در حمله به کرد‌های سوریه بود. شعار علیه وریا غفوری نیز به این خاطر بود که او چند باری در حمایت از کرد‌های سوریه در برابر تهاجم ترکیه موضع‌گیری کرده بود.


حواشی حضور تیم استقلال فقط به زمین فوتبال و سکو‌ها ختم نشد و این تیم در فرودگاه مدنی تبریز نیز با مسئله دیگری دست و پنجه نرم کرد. تاخیر اعضای تیم استقلال برای رسیدن به پرواز تبریز - تهران، باعث درگیری آن‌ها با برخی از مسافران هواپیما شد. برخی از مسافران که به دلیل تاخیر پرواز کلافه شده بودند، به استقلالی‌ها اعتراض کردند. برخی نیز که طرفدار تراکتور بوده و از باخت تیم‌شان ناراحت بودند، با برخی از بازیکنان استقلال درگیر شدند. لازم به ذکر است که رسانه‌های ترکیه نیز از حرکت تماشاگران تراکتور در بازی مقابل استقلال استقبال کردند.
با وجود این که فیلم‌های زیادی از اتفاقات ناخوشایند ورزشگاه یادگار امام تبریز و شعارها و توهین‌های برخی از تماشاگران تیم تراکتورسازی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و از دید ناظران فوتبال نیز شعارهای این افراد نژادپرستانه تلقی شده بود، اما مدیرکل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی می‌گوید که در دیدار تیم‌های تراکتور و استقلال شعار نامتعارفی از سوی هواداران تبریزی داده نشده است. ایوب بهتاج شعار هواداران تراکتور علیه کرد‌ها و وریا غفوری را به شدت تکذیب کرد و گفت: «من چنین فیلمی ندیدم. ولی به هیچ عنوان چنین اتفاقی رخ نداده است! ای کاش دوستان در استادیوم بودند و فضا را می‌دیدند. حتی در مورد اینکه گفته می‌شد قرار است به وریا غفوری توهین شود، هم هیچ اتفاق بدی رخ نداد. در این مورد آقای فتحی را شاهد می‌گیرم، هر حرفی او بزند قبول دارم».
برخلاف مدیرکل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی دیروز نماینده ارومیه خواستار برخورد با عاملان شعار‌های تفرقه‌آمیز در بازی تراکتورسازی تبریز شد. نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به حواشی ایجاد شده در دیدار دو تیم استقلال و تراکتورسازی در تبریز و سردادن شعار‌های غیر اخلاقی و سیاسی از سوی هواداران تیم تراکتورسازی، گفت: «قطعا باید با افرادی که شعار‌های انحرافی سر می‌دهند و فضای پاک ورزش را آلوده می‌کنند، برخورد انضباطی شود.»
او احترام به تمام اقوام و مذاهب در کشور را یک ضرورت خواند و تصریح کرد: «رفتار‌های نژادپرستانه همانطور که در سایر کشور‌ها نیز مورد پذیرش نیست، در ورزش ما نیز باید ریشه کن شود و قطعا تقبیح و برخورد با چنین رفتار‌هایی موثر خواهد بود.»
البته این بار اول نیست که برخی تماشاگرنماها شعارهایی را در استادیوم تبریز سر می‌دهند که رنگ و جنس تفرقه‌آمیز دارد، تقریباً در یک دهه اخیر چندین بار این اتفاق افتاده است تا جایی که سال گذشته و در بازی پرسپولیس تراکتور پای کاپیتان‌های دو تیم به منازعه روی سکوها باز شد و سیدجلال حسینی کاپیتان پرسپولیس و مسعود شجاعی کاپیتان تراکتور در پیامی مشترک، هواداران را نسبت به نخستین شعار تفرقه‌آمیز و نژادپرستانه‌ای که از روی سکوها بشنوند تهدید کردند. شجاعی و حسینی در اینستاگرام خود نوشتند: «اگر در هر لحظه از زمان مسابقه، شعارهای غیر ورزشی و تفرقه‌آمیز سر داده شود، ما کاپیتان‌های دو تیم پرسپولیس و تراکتور توافق کرده‌ایم بدون توجه به اینکه توهین کنندگان منتسب به کدام تیم‌اند، با حمایت داور و ناظر بازی، مطابق مقررات صریح فیفا، بازی را متوقف ‌کنیم.»
تعداد اندکی از هواداران تراکتورسازی در اغلب بازی‌ها به بازیکن‌های تیم‌های مقابل فحاشی کرده‌اند و بیشتر مواقع این فحاشی‌ها به صورت قومیتی نیز بوده است، نمونه این نوع فحاشی‌ها به علی دایی اسطوره آذری‌زبان فوتبال ایران بوده است که چه در زمان بازی و چه در زمان مربی‌گری وی، همیشه درباره او از الفاظ رکیک استفاده شده است.
«علی دایی» در سال ۹۲ در پس شعارهای تفرقه‌آمیز در ورزشگاه تبریز گفته بود: «این جا ایران است. آذربایجان مال ایران است. من شرف و ناموسم را از ایران و آذربایجان دارم. ولی حالا باید از چند نفر که خود شما هم می‌دانید اصلاً برای فوتبال به ورزشگاه نمی‌آیند، فحش بخورم. خود شما خوب می‌دانید ریشه این اتفاقات کجا است.»
در بازی دو روز پیش تراکتورسازی و استقلا این رویه اشتباه باز از سوی برخی تماشاگرنماهای تراکتور تکرار شد و در این بازی انواع تخلفات صورت گرفت. از فریاد زدن نام ترکیه و دادن سلام نظامی هنگام تلاوت قرآن در مراسم آغاز بازی، اقدامی که در رسانه‌های دیروز ترکیه نیز بازتاب داشته است و آنها از این موضوع استقبال کرده‌اند. همچنین سر دادن شعارهایی که رنگ و بوی تفرقه‌آمیز می‌داد. اکنون علاقه‌مندان فوتبال منتظرند که ببینند آیا فدراسیون فوتبال واکنشی به این اتفاقات نشان خواهد داد؟
همانطور که فدراسیون اقدام به صدور اطلاعیه در خصوص اتفاقات دیدار پرسپولیس و ماشین‌سازی کرد، باید انتظار واکنش فدراسیون فوتبال نسبت به این اتفاقات را داشت که به مراتب تلخ‌تر بود. اتفاقاتی که بر اساس بندهای صریح قانون در آیین نامه کمیته انضباطی نیاز به برخورد جدی دارد.فدراسیون فوتبال پس از اتفاقات دیدار پرسپولیس و ماشین‌سازی، و فحاشی به خانواده بازیکن ماشین‌سازی در اقدامی نادر اطلاعیه‌ای صادر و شعارها علیه رسول خطیبی را محکوم کرد. وزارت ورزش و جوانان هم نسبت به این مسئله واکنش نشان داد و در نهایت باشگاه پرسپولیس با صدور اطلاعیه‌ای فحاشی به خطیبی را محکوم کرد و در توجیه عجیبی گفت طرفداران پرسپولیس اطلاع نداشتند مادر رسول خطیبی مادر دو شهید است. در حالی که توهین، فحاشی، شعارهای ساختارشکنانه و نژادپرستانه به رویه ثابت برخی از تماشاگرنماهای تیم تراکتورسازی تبدیل شده است که شعارهای تفرقه‌آمیز در ورزش فوتبال جایی ندارد و قوانین سختگیرانه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است.
تیرماه سال ۱۳۹۶ فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) در شصت و سومین کنگره خود قوانین سخت‎‌گیرانه‌ای را برای جلوگیری از رفتارها و شعارهای نژادپرستانه تصویب کرد. قوانین فیفا می‌گوید جریمه برای تیمی که برای اولین بار از مسائل نژادپرستانه تخطی کند، جریمه نقدی یا برگزاری یک دیدار بدون حضور تماشاگران خواهد بود ولی در صورت تکرار تخلفات تیم‌های متخلف با جرایمی از جمله کاهش امتیاز، کنار گذاشته شدن از یک رقابت یا حتی سقوط به دسته پایین تر روبه رو خواهد شد.
فیفا حتی پا را از این فراتر گذاشته و برای نشان دادن عزم راسخ خود در مبارزه با نژادپرستی در ورزشگاه‌ها تاکید کرده است در صورتی که هر فردی شامل بازیکن، مدیر و کادرفنی تیم‌ها و ... که مرتکب عمل خلافی شود، دستکم از 5 دیدار تا 2 سال تعلیق خواهد شد و حتی اجازه حضور در ورزشگاه را نیز از دست می‌دهد. همچنین سازمان «فوتبال علیه نژادپرستی (FARE)» به عنوان یک نهاد غیر دولتی همکار فیفا و یوفا به داوران، مربیان و بازیکنان این اختیار را داد که در صورت بروز هرگونه شعار نژادپرستانه در ورزشگاه‌های جهان، بازی را نیمه تمام به پایان برسانند.
کسانی که با حس و حال ساختارشکنانه به وررزشگاه‌ها می‌آیند و وحدت ملی کشور را هدف قرار می‌دهند، آنها نه دوستدار ملیت، استان و هویت خود هستند و نه آنکه به چیزی به نام وحدت و یگانگی ملی فکر می‌کنند، بلکه هدف آنها، بیش از هویت ملی و دینی ما خدشه‌دار می‌کند و اجازه می‌دهد دشمنان ایران که در آرزوی ایجاد مشکلات برای کشور ما هستند و جدایی وتفرقه یکی از آمال‌های آنهاست، از این حرکات ساختارشکنانه و تفرقه‌آمیز سوءاستفاده کنند. بازی فوتبال در همه کشورهای جهان به مکانی برای پیوند ملت‌ها و حتی حذف و نابودی دشمنی و خصومت دولت‌ها تبدیل شده است. وقتی که رسالت این ورزش حفظ یکپارچگی است، باید جلوی شعارهای ساختارشکنانه را گرفت و نگذاشت که زمین فوتبال عرصه‌ای برای بداخلاقی و رفتار تفرقه‌آمیز تبدیل شود.
سایر اخبار این روزنامه
یک فعال سیاسی در گفت‌وگو با «همدلی» احتمالا نورچشمی‌ها برای انتخابات نقشه بکشند کنترل قیمت دلار در کنار واردات ایمن‌آبادی: خواب ‌‌اصول‌گرایان برای مجلس یازدهم تعبیر نمی‌شود «همدلی» سیاست‌های بانک مرکزی درخصوص کنترل نرخ ارز را ارزیابی کرد تازیانه دلار بر تن تولید سید‌جواد میری در گفت‌وگو با همدلی اسطوره‌سازی در جامعه ایرانی را تبیین کرد: اسطوره‌‌ها شکل‌دهنده مجموعه‌ای از عواطف ملت‌ها همدلی تاثیر منفی نورچشمی‌‌‌ها را بر روند کنش‌‌‌های سیاسی و اجتماعی بررسی کرد بلای نوکیسه‌‌‌های سیاسی همدلی به بهانه حوادث ورزشگاه یادگار امام تبریز پیامد تلخ برخی رفتارهای ساختارشکنانه را بررسی کرد جعفر جعفری گلدیر عراق و آزمون سیاست ورزی ما «آشنا» و توییت‌هایش گزارشی از تلاطم اقتصادی یک تصمیم در انگلستان؛ ثروتمندان با آمدن برگزیت، لندن را ترک می‌کنند جعفر جعفری گلدیر عراق و آزمون سیاست ورزی ما مسیر‌های‌دشوار تهران در پیوستن به شانگهای بغداد و بیروت، اصلاح مقدم بر تغییر