پیوند گرانی با جشن ازدواج

 
گزارش: خدیجه علی‌نیا | عکس: خراسان
برخی معتقدند شروع رسمی زندگی مشترک، آن‌قدر اتفاق مهمی است که باید برای آغاز آن، جشن مفصلی برپا کرد و  گروهی دیگر عقیده دارند رکن اصلی ازدواج، زن و مرد هستند و کافی است خطبه عقد جاری شود و بروند دنبال زندگی شان. طبق دستورات دینی، میانه روی و اعتدال در این زمینه، بهترین شیوه است. یعنی خوب است برای شروع زندگی مشترک، مراسمی شاد و ساده و آبرومند، به دور از تجمل و افراط و اسراف، با حضور نزدیکان دو طرف برگزار شود و عروس و داماد با خاطره‌ای شیرین، در میان دعای خیر بزرگ‌ترها، راهی سفر پر پیچ و خم زندگی شوند. پیامبر مهربانی ها فرموده اند: «ازدواج را مستند و علنی کنید و برایش مراسم برگزار کنید.» و در روایتی دیگر، امام صادق(ع) می فرمایند: «خداوند خانه‌ای که در آن عروس و عروسی هست را دوست دارد.»؛ با این مقدمه و با توجه به داغ بودن بازار جشن‌های عروسی به‌واسطه پشت‌سر گذاشتن ماه‌های محرم و صفر و در راه بودنِ ایام میلاد حضرت رسول(ص) و امام جعفرصادق(ع)، به خیابان‌هایی از شهر که بورس ارائه ملزومات و خدمات عروسی است رفتیم تا طی گپ و گفت با زوج‌های جوانی که به نوعی مشغول فراهم کردن جزئیات جشن عروسی‌شان هستند، درباره چگونگی هزینه‌های شروع زندگی مشترک که دغدغه جدی نسل جوان است، حرف بزنیم.
 
افزایش 400هزارتومانی قیمت آینه‌ و شمعدان و 200هزارتومانی لباس‌عروس از 2 ماه قبل تا امروز
خانــم و آقایی که خواهر و برادر عروس و دامادی‌انـد که برای خریــدهای جشن عروسی در حال دیدن ویترین‌ مغازه‌ها هستند، با ما هم‌صحبت می شوند و وقتی از سوژه گپ و گفت‌مان مطلع می‌شوند، می‌گویند: «درست قبل از محـرم و صفر، برای خرید جشن عروسی یک زوج دیگر که از بستگان درجه یک هستند، آینه و شمعدان خریدیم و لباس عروس کرایـــه کردیم. منتها حالا و بعد از دوماه، همان آینه و شمعدان را با 400 هزار تومان افزایش قیمت می‌بینیم و در حالی که دوماه قبل یک‌میلیون تومان بود، به قیمت یک‌میلیون و 400 هزارتومان مجبور به خرید شدیــم. اجاره یک لباس عروس ساده هم، مشابه چیزی که عروس قبلی‌مان دوماه قبل به تن کرد، 200 هزار تومان افزایش قیمت داشته است. خب شاید این افزایش قیمت  برای خیلی‌ها، عددی نباشد اما اولا برای زوج‌های کم سن و سالی که برای ریال به ریالِ این پول‌ها زحمت کشیده‌اند، شوک بزرگی است و از طرف دیگر، معلوم نیست قیمت اجناس روی چه حسابی افزایش می‌یابـد، در حالی که حقوق و دریافتیِ کارمند و کارگرها، مثلا از قبل محرم و صفر تا امروز افزایشی نداشته.»
 


وام ازدواج، جواب گوی هزینه‌های شروع زندگی مشترک نیست
آقای «ابراهیمی» 29 ساله که به همراه همسرش در تدارک خریدهای جشن عروسی است، با اشاره به هزینه‌های سنگین و سرسام آور شروع زندگی مشترک، می‌گویــد: «ما از خودمان خانه نداریم و مجبور به رهن یک خانه شدیــم و اگر از شرایط بازار مسکن و جهش مبالغ ودیعه و اجاره مطلع باشید، می دانید که حداقلِ رهن برای گرفتن یک خانه تمیز، 50 میلیون تومان است. از طرفی خرید وسایل اولیه یک زندگی مثل یخچال و اجاق گاز و لباس‌شویی، اگر ایرانی باشد که هر تکه حداقل هشت میلیون تومان است و اگر خارجی باشد و از برندهای معتبر، حداقل 15میلیون تومان؛ با این تفاوت که تجربه نشان داده متاسفانه برخی کالاهای ایرانی، ماندگاری ندارنــد و باید بعد از پنج سال تعویض شوند. هزینه‌های یک جشن ساده هم که بماند. با این توصیف، واقعا وام 60میلیون تومانی ازدواج و پس انداز و قرض و قوله از والدین و دوست و آشنا هم، جواب گوی این هزینه‌ها نیست.»
 
صرف هزینه جشن برای خرید وسیله و خودرو
خانم «هادی» که مادر پسر جوانی است که قرار است در روزهای پیش رو داماد شود اما به تصمیم خوب و عاقلانه خانوادگی‌شان اشاره می‌کند: «از آن جــا که ما هم مثل بقیه مردم، شاهد جهش قیمت همه چیز در یک سالِ اخیر بودیم، پسر وعروسم با همفکریِ هم از برگزاری جشن پرهزینه عروسی منصرف شدند و با حساب و کتابی که کردند، تصمیم گرفتند 60 میلیون تومانی را که برای برگزاری یک جشن ساده باید هزینه می کردند، برای سر و شکل دادن به زندگی مشترک شان صرف کنند. روی همین حساب، با این پول علاوه بر خرید یک سری وسیله زندگی، یک خودرو تهیه کردند و به‌جای جشن، می خواهند یک سفر کوتاهِ جاده‌ای را با خودرویشان تجربه کنند و راستش فکر می کنم تصمیم عاقلانه‌ای گرفتند.»
 
جیبم رو خالی ولی خوشگلـــم کن!
عروس خانمی که توضیح می‌دهد  دنبال نشانی آرایشگاه مناسبی که دوستانش برای آرایش جشن عروسی پیشنهاد داده‌انــد، می گردد، درددل می‌کند: «با مشورت دوستانم، روی چندین آرایشگاه برای آرایش جشن عروسی‌ام به نتیجه رسیده‌ام اما قیمت‌هایشان نجــومی است. به خاطر همین گرانیِ عجیب غریب یک شب آرایش صورت و مو، از آرایشگاه های خیابان سجاد و فرعی‌هایش فاکتور گرفتم و فقط سراغ آرایشگاه‌های خیابان‌های پایین‌تر و کم‌برخوردارتر رفتم. منتها حتی در آن‌ها هم، آرایش عروس با هزینه‌ای کمتر از دو میلیون تومان، انجام نمی شود. جالب این که اگر به آرایشگران بگویی آرایش را برای جشن نامزدی می خواهی، هزینه پایه را از یک و نیم میلیون شروع می کنند اما به محض این که می‌گویی آرایش عروس می‌خواهم، بیخود و بی‌جهت، قیمت‌ پایه، جهش یک میلیونی پیدا می‌کند. آن‌طور که از همسرم شنیدم، در آرایشگاه‌های مردانه هم شرایــط همین است. فقط کافی است آرایشگر متوجه شود داماد هستید تا جیب‌تان را خالی کنـد. برای زدنِ یک شامپو و نرم‌کننده به مو، 500 هزار تومان می گیرد. آن‌قدر که ما در پرس و جوهایمان متوجه شدیــم، پیرایش داماد از 400هزارتومان شروع می شود و با توجه به خدمات، به طور پلکانی افزایش پیـدا می‌کند. همیشه و همواره سوالم این است که چرا اتحادیه آرایشگران زن و مرد، نظارت دقیقی بر این قیمت‌گذاری‌های سلیقه‌ای برای خدماتی که خواه ناخواه متقاضی زیاد دارد، نمی‌کند.»
 
گلایه‌ها از قیمت‌های عجیب منوی تالارها و بی‌صداقتی برخی مزون‌ها و آتلیه‌ها
والدین پسرجوانی که قرار است به زودی جشن عروسی‌اش را برگزار کند، می‌گویند: «راستش ما در زمینه انتخاب منوی شام و پذیرایی، سرگردان مانده‌ایــم. به تالارهای مختلف سر زدیــم و از تعدد و تناوب چشمگیر قیمت‌ها، گیج شدیـــم. مثلا قیمت یک پرس شام در تالارهای طرقبه و شاندیز به 250 هزار تومان هم می رسد، در حالی که در تالارهای مناطق متوسط شهر، یک پرس شام تا 12 هزار تومان هم ارائه می شود! این تفاوت قیمت ها مشتریان را به شک می اندازد که آیا نظارتی بر کیفیت و قیمت گذاری غذایی که در تالارهای پذیرایی ارائه می شود، وجود دارد؟» زوج جوانی که می گویند 17 آبان جاری، قرار است مراسم عروسی‌شان را برگزار کنند هم به نکته دیگری از همین دست اشاره می کنند: «هزینه کرایه یک شب لباس عروسِ تن پوش اول، یعنی پیراهنی که اولین بار است پوشیده می‌شود و تا قبل از این، توسط عروس دیگری پوشیده نشده، بیش از چهار میلیون تومان است اما لباس هایی را که تن پوش اول نیستند، می توان با یک تا دو میلیون تومان هم اجاره کرد. منتها سوالی که پیش می آیــد، این است که ما باید دقیقا از کجا و چگونه متوجه شویــم این لباس، واقعا دفعه اول است که پوشیده می شود تا با خیال راحت، دو میلیون تومان بیشتر هزینه کنیم؟» زن جوانی هم که یکی دو روز دیگر جشن عروسی‌اش است، گله می‌کند: «برای تنظیم قرارداد عکاسی و فیلم برداری به یک آتلیه شناخته شده رفتیم و با توضیحاتی که دادند، توافق کردیم و بابت تمام خدمات، چهار میلیون تومان دادیم. اما بعد از قرارداد، تازه پول گرفتن ها به هر بهانه‌ای شروع شد. هزینه اجاره باغ، هزینه دکور آتلیه، هزینه فیلم برداری روی کرین یا با کوادکوپتر و خلاصه تا امروز، سه میلیون تومان بیش از رقــم قرارداد از ما گرفتند و خدا تا آخرش را ختم به خیر کند.»
 
اگر 3سال قبل جشن می‌گرفتیم، 30میلیون‌تومان جلو بودیـــم
«رحیمی»، جوانِ 24 ساله‌ای که سه سال پیش با همسرش عقد کرده و در طولِ این سه‌سال، امکان برگزاری یک جشن ساده را برای شروع زندگی مشترک نداشته، با اشاره به افزایش قیمت همه چیز،  می گوید: «این روزهــا که قیمت‌ و هزینه‌ها را می‌بینم، متوجه می شوم اگر در طول سه سال گذشته جشن ازدواجم را برگزار می کردم، حداقل 30 میلیون تومان جلو بودم. در طولِ یکی دو سال اخیر، قیمت همه‌چیز به یک باره افزایش پیدا کرد. با وجود این که من خودم کاسب هستم، اما در ماه‌های اخیر، آن قــدر بازار پر تب و تاب و بی‌ثبات شد که هرچه درآمد کسب می کنیم برای همان روز هزینه می شود و با این شرایـط واقعا سخت است یک مراسم ساده را برپـا کرد و با همسرم در این فکریم که به جای یک جشنِ دیرهنگام و گران‌قیمت، روی کاری سرمایه گذاری کنیم تا نه‌تنها پول‌مان خرج یک شب نشود، بلکه با تلاش و پیگیری، برکت هم داشته باشــد.»
 
از حلقه‌های سنگین چشم‌پوشی کردیم و به‌جای  جشن مفصل، ولیــمه می‌دهیم
زوج جوانی که چند دقیقه قبل از گفت و گو، یک جفت حلقه خریده‌اند هم، از جمله زوج‌هایی هستند که تصمیم گرفته‌اند تن به وام و قرض ندهند و زندگی مشترکشان را بدون خرج و مخــارج سنگین، شروع کنند. داماد می‌گوید: «از آن جا که این روزها هر گرم طلا، نزدیک به 400هزارتومان است، خرید یک حلقه که چند سنگِ کوچک داشته باشد، کمتر از 10میلیون تومان درنمی آید. روی همین حساب، از حلقه‌های سنگین چشم‌پوشی کردیم و برای همسرم یک حلقه یک میلیون و 800 هزار تومانی   و برای خودم یک انگشتر عقیق 400 هزار تومانی گرفتیم.» زن ادامه می‌دهد: «درست مثل خرید حلقه، درباره هزینه های دیگر هم، سعی کردیم همه چیز مختصر و ساده باشد تا بعدها، فشار مالی رویمان نباشد و حساب پس اندازمان، خالی نشود. 17 ربیع‌الاول تولد حضرت رسول(ص) است و در این روز، به خانه مشترک‌مان می رویـــم. راستش   تالاری که قرار است در آن به بستگان درجه یک‌مان ولیمه دهیم، به همت یک خیر و به شکل رایگان در اختیارمان قرار گرفته. همه این تمهیدات باعث شد بار چند ده میلیون تومان هزینه از دوش‌مان برداشته شود.»
 
 
افزایش چندبرابری هزینه خدمات جشن عروسی، در سال اخیر
  از آن جــا که گل زدن به خودرو، دست گرفتنِ دسته‌گل، بر سر گذاشتن تاج گل و هدیه سبدگل به عروس و داماد، جزو آداب و هزینه‌های رایج برگزاری جشن‌های عروسی است، با «علیــان» رئیس اتحادیه گل‌فروش‌های مشهد درباره افزایش قیمت گل و خدمات گل فروشی‌ها از پارسال همین موقع تا امسال حرف می‌زنیم که توضیح می‌دهد: «قیمت هر شاخه گل میخک و داوودی که پرطرفدارترین گل‌ها برای استفاده در جشن‌های عروسی است، از پارسال تا امسال، 2 برابر شده و از هفت به 15هزارتومان رسیده. هزینه گل آرایی خودرو و طراحی و ساخت دسته گل عروس هم، تا 75درصد افزایش یافته.»

  «علی دائمی» رئیس اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران مشهد که یکی از صنف‌های مورد رجــوع زوج‌ها برای ثبت خاطره جشن عروسی‌شان است، درباره افزایش قیمت خدمات این صنف از پارسال تا امسال، می‌گوید: «با توجه به افزایش هزینه‌های جوهر و رنگ و چاپ و دستمزد نیروی کار و اپراتور و گرانی کاغذ، شاهد افزایش قیمت 70 تا 80 درصدی خدمات این صنف هستیــم.»

  «حقیقی» رئیس صنف مدیران تالارهای پذیرایی مشهد هم می گوید: «راستش ما افزایش قیمتی در نرخ ورودی مهمان نداشتیم و معمولا ورودیِ هر نفر با پذیرایی میوه و شیرینی، بین 30 تا 50 هزارتومان است. اما طبیعتا با توجه به افزایش قیمت برنج و گوشت و مرغ و مواد اولیه آشپزی، قیمت هر پرس غذا برای هر مهمان با پارسال متفاوت شده.»
 
  «طهماسبی» رئیس صنف خیاط‌های زنانه مشهد هم در خصوص نرخ های گاهی عجیب لباس‌عروس‌ها و چگونگی تشخیص پیراهنِ تن‌پوش اول با پیراهنِ پوشیده شده، می‌گوید: «تشخیص دست اول بودنِ یک لباس عروس، کار چندان سختی نیست؛ کافی است به جزئیات و درزها دقت کنید تا بتوانید نو یا دست دوم بودن لباس را در اغلب موارد تشخیص دهید. درباره بالا و پایین رفتن قیمت خرید و کرایه‌ لباس‌عروس هم باید بگویم قیمت ها در صنف ما و به‌خصوص مزون‌ها، توافقی است. چون کار، کارِ دست است و روی کار دست، سخت می شود قیمت گذاشت. تنها توصیه‌ای که به عروس‌خانم‌ها دارم، این است که اگر قصد صرفه‌جویی در هزینه‌های عروسی دارند، سراغ مزون‌های پرزرق و برق محله‌های برخوردار شهر نروند. چون به‌هرحال اختلاف اجاره در محله‌ای مثل سجاد با خیابان خسروی، زیاد است و این هزینه ها بر خدمات سرشکن می شود.»