دبیر بیست‌وچهارمین دوره جشنواره تئاتر استان تهران در گفت‌وگو با «ابتکار»: گروه‌های شهرستانی دیده می‌شوند

فاطمه امین‌الرعایا
جشنواره‌های تئاتر استانی، شاید تنها محملی باشد که گروه‌های تئاتری خارج از مراکز استان امکان دیده شدن داشته باشند. حالا بیست و چهارمین دوره جشنواره تئاتر استان تهران از روز پنجشنبه 9 آبان در پردیس تئاتر تهران در خاوران در حال برگزاری است، جشنواره‌ای بی‌سروصدا که حتی اخبار چندانی هم از آن در رسانه‌های رسمی منتشر نشده است. با ابراهیم شریفی، معاون هنری سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دبیر این جشنواره پیرامون برخی حاشیه‌های مطرح‌شده گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:
استقبال گروه‌های هنری از بیست و چهارمین دوره جشنواره چطور بود؟
خوشبختانه امسال بعد از اعلام فراخوان، با توجه به اینکه در برگزاری زمان جشنواره تغییراتی داشتیم و آن را از قبل از ماه‌های محرم و صفر به بعد از این دو ماه موکول کردیم، با استقبال بیشتری روبه‌رو شدیم. امسال بیش از 70 متن به دبیرخانه جشنواره رسید که به نسبت سال گذشته پیشرفت قابل توجهی بوده است. در این مدت با توجه به اینکه در شهرستان‌ها، انجمن‌های نمایش به‌ عنوان اجرا کنندگان جشنواره مطرح هستند، با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته 7 روز برای بازبینی آثار در نظر گرفته شد و هیئت بازبینی جشنواره از این بین 11 اثر را برای بخش رقابتی و یک اثر را برای بخش جنبی جشنواره در نظر گرفته‌اند. از ویژگی‌های متفاوت جشنواره امسال این است که ما یک جایزه منتقدان را هم به جوایز جشنواره اضافه کردیم که هم پیشنهاد انجمن‌های هنرهای نمایشی استان بود و هم علاقه‌مندی‌ای که از سال قبل پیگیر آن بودیم. خوشبختانه امسال این اتفاق رخ داد. در کنار بخش نمایشی، امسال بخش عکاسی را هم فعال کرده‌ایم. با توجه به اینکه کانون عکاسان انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در محل خانه فرهنگ و هنر شهر تهران را راه‌اندازی کرده‌ایم، این توقع و انتظار وجود داشت که اقدام متفاوتی را برای آنها در دستور کار قرار دهیم. البته سال گذشته، در بخش جنبی، با استفاده از آثار عکاسانی که مرتبط با آثار نمایشی اثر داشتند، نمایشگاهی را برگزار کردیم. علاوه بر آن نمایشگاه، امسال به این نتیجه رسیدیم که اعضای کانون عکاسان در اجرای آثار حضور داشته باشند و از نمایش‌های بخش مسابقه عکاسی کنند که از بین آنها از دو نفر در روز دوشنبه سیزده آبان در ساعت 15 در محل پردیس تئاتر تهران که مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد، تجلیل خواهیم کرد.


استقبال عموم از دوره بیست‌ و چهارم چطور بود؟ یکی از معضلاتی که بازدیدکنندگان به آن اشاره داشتند، دور بودن محل برگزاری جشنواره از مرکز شهر و سختی دسترسی بود. چقدر این اتفاق در میزان مخاطبان تاثیرگذار بود؟
پردیس خاوران ظرفیت خوبی دارد اما کمی دور از دسترس اکثر همشهریان و شهرستان‌ها است. اما تبلیغات بسیار خوبی از سوی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین انجمن هنرهای نمایشی صورت گرفت و باعث شد از هر دو اجرای هر‌کدام از گروه‌های نمایشی استقبال بسیار خوبی صورت گرفت. آثار پلاتویی هستند و ظرفیت پلاتوها هم محدود هستند اما استقبال چنان بود که ما با کمبود فضا مواجه شدیم. بنابراین تعداد زیادی از افراد در برخی اجراها مجبور بودند ایستاده کارها را تماشا کنند. به نظر می‌رسد به نسبت سال گذشته استقبال عموم هم بیشتر بوده است.
با توجه به آنکه خودتان هم اشاره کردید که دور بودن این پردیس از مرکز شهر یکی از معضلات علاقه‌مندان و مخاطبان این جشنواره بود. دلیل انتخاب پردیس تئاتر تهران در خاوران برای برگزاری این دوره از جشنواره چیست؟
ما در یک روز باید سه اثر را داوری کنیم. با توجه به تعداد آثار و اینکه امکان ادامه جشنواره برای بیش از چهار روز میسر نبود، در تهران مکانی که بتواند سه فضای مستقل در اختیارمان قرار دهد به جز این پردیس وجود نداشت. درواقع ما برای فراغت بیشتر کارگردان و اعضای گروه مکانی را در نظر گرفتیم که سالن از صبح روز اجرا در اختیار عوامل اثر نمایشی باشد. ما می‌توانستیم جشنواره را مثلا در تالار محراب هم برگزار کنیم اما چون تعداد سالن‌ها و پلاتوهای‌مان اندک است و مجبور بودیم زمان کمتری را در اختیار سرپرست و کارگردان گروه‌ها قرار بدهیم با رایزنی‌هایی که با سازمان فرهنگی هنری شهرداری داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در فرهنگسرای خاوران و پردیس تئاتر تهران سالن‌ها و ظرفیت خوبی در این مکان وجود دارد اما متاسفانه از لحاظ جغرافیایی دسترسی به این پردیس برای اکثر دوستان هنرمند سخت بود. در هر صورت با توجه به مزایای پردیس تئاتر تهران به این نتیجه رسیدیم که جشنواره را در این مکان برگزار کنیم.
این دوره از جشنواره در سکوت خبری آغاز شد، هیچ نشست خبری‌ای پیش از برگزاری جشنواره برگزار نشد و حتی شاهد پوشش خبری مناسبی هم در این دوره نبودیم. تا جایی که به نظر می‌رسید به دلایلی ترجیح بر این بوده که این دوره از جشنواره در سکوت و به دور از انتقادها برگزار شود، دلیل این اتفاق چه بود؟
بخش اجرای جشنواره باید به تشکل‌های غیردولتی که در اینجا انجمن هنرهای نمایشی مدنظر است، واسپاری می‌شد. همه اتفاقات اینچنینی و حتی برگزاری نشست خبری با مسئولیت انجمن هنرهای نمایشی بود. من با شما موافقم. اطلاع‌رسانی و خبررسانی آنچنان که مدنظر ما هم بود صورت نگرفت اما با صحبتی که با دوستان انجمن داشتیم قرار بر این شد که روزهای باقیمانده جشنواره بیشتر پوشش داده شوند و از ظرفیت رسانه‌ها بیشتر استفاده شود. اصلا چنین نبود که ما بخواهیم جشنواره بی‌سروصدا یا به دور از انتقادها برگزار شود. ما چیزی نداشتیم که بخواهیم از کسی مخفی کنیم. آثار انتخاب ‌شده مشخص بودند. اما از آنجایی که امور رسانه‌ای و اجرای جشنواره به انجمن هنرهای نمایشی واسپاری شده بود، باید در این بخش فعال‌تر عمل می‌کردند ما تصمیم گرفتیم دوستان روابط‌ عمومی اداره کل هنرهای نمایشی استان را هم در جریان قرار دهیم تا اطلاعات بیشتر و بهتر در اختیار اصحاب رسانه قرار بگیرد.
جشنواره تئاتر استانی شاید تنها محملی باشد که گروه‌های نمایشی شهرهایی جز مراکز استان امکان دیده شدن داشته باشند. چقدر جشنواره مورد توجه کارگردانان و تهیه‌کنندگان شناخته‌شده تئاتر کشور قرار گرفته است؟
امسال چهره‌ها و کارگردانان شناخته‌شده‌ای که خودشان در آثار سینمایی، تلویزیونی یا هنرهای نمایشی مطرح حاضر بودند، در جشنواره‌ها شرکت کرده‌اند و آثاری را ارائه دادند. همچنین ما با اطلاع‌رسانی که از طرف اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش معاونت هنری سینمایی رخ داد و از طریق واحد تئاتر از مشورت دوستان و اهالی فن بسیار زیادی در این زمینه استفاده کرده‌ایم. ما حتی شاید امسال مرحله منطقه‌ای را هم قبل از جشنواره فجر داشته باشیم که البته هنوز قطعی نیست. از این رو خصوصا از دوستانی که در حوزه آموزش فعال هستند، همچنین از دوستان‌مان در کانون منتقدان و انجمن هنرهای نمایشی دعوت به‌ عمل آوردیم تا بتوانیم از ظرفیت‌هایشان به خوبی استفاده کنیم. خوشبختانه بسیاری از این دوستان دعوت ما را اجابت کردند و به جشنواره آمدند. امیدوارم بتوانیم برای دیده شدن گروه‌های نمایشی از دو منظر اقدام کنیم؛ بخش جشنواره و اختتامیه و مهم‌تر از آن، اجرای عمومی که رصدش بر عهده ما است. با برنامه‌ریزی که با روسای ادارات و همچنین انجمن هنرهای نمایشی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که خودمان به عنوان حامی برای بهترین گروه‌هایی که در جشنواره شرکت‌ کرده‌اند و انجمن منتقدان به ما معرفی می‌کنند، چه کسانی که حائز رتبه می‌شوند و چه نمی‌شوند، شرایطی فراهم کنیم که در سالن‌های شهر تهران هم اجرا داشته باشند تا بهتر دیده شوند.
سایر اخبار این روزنامه
شورای شهر درمورد ساماندهی وضعیت کیوسک‌های پایتخت چه خواهد کرد؟ معمای دکه‌های شهری جهانبخش محبی‌نیا نفس نامطبوع جنگ‌طلبان «ابتکار» خرید ملک توسط غیرایرانیان را بررسی می‌کند عرب‌نشینی در شمال ایران «ابتکار» حضور اسحاق جهانگیری در هجدهمین اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری‌های شانگهای را بررسی می‌کند دبیر بیست‌وچهارمین دوره جشنواره تئاتر استان تهران در گفت‌وگو با «ابتکار»: گروه‌های شهرستانی دیده می‌شوند ضرورت ایجاد کانال مالی برای ارز صادراتی سوریه باید از اینستکس قطع امید کرد فرمانده کل سپاه: بیش از حد نیاز موشک ذخیره کردهایم محمدباقر قالیباف بعد از حضور ناموفق در سه انتخابات ریاست جمهوری نامزد بهارستان میشود ریٔیسقوهقضایٔیه: باید پر وندههای طلاق کاهش یابد و نهاد خانواده مستحکمتر باشد اوباما داعش را ساخت! ادامه تنگی نفس خوزستانی‌ها در‌پی بارندگی پاییزی درخواست حسام‌الدین آشنا از قوه قضائیه اثرات تحریم بخش عمرانی در اقتصاد فشار حداکثری؛ سیاستی که دستاوردهای معکوس داشته است جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس محکوم شد