انصراف پسر تگزاسی از انتخابات الکترال

گروه بین‌الملل - علی ودایع: «دونالد ترامپ» که خود را در معرض خطر استیضاح می‌بیند و جایگاهی در افکارعمومی ندارد از هر فرصتی برای حمله به دموکرات‌ها بهره می‌گیرد. رئیس جمهوری آمریکا در ایالت می‌سی‌ سی‌ پی ضمن اشاره به کناره‌ گیری «بتو اورورک»، یکی از نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ کناره گیری او را «مانند سگ» دانست.
ترامپ در بخشی دیگری از سخنانش ضمن «رقت انگیز» توصیف کردن کناره گیری بتو اورورک وی را «حرامزاده بیچاره» خطاب کرد.
او هچنین در این گردهمایی جو بایدن، معاون سابق رئیس جمهور و یکی دیگر از نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری را از نظر «روانی ناقص» توصیف کرد و گفت که او هم «درحال ریزش است».
رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر در توییتی با مسخره کردن آقای اورورک گفته بود: «اوه نه، بتو از رقابت برای ریاست جمهوری کنار کشید، هرچند که گفته بود ‹برای این کار متولد شدهگ اما من این طوری فکر نمی‌کنم!»


چند روز پیش هم ترامپ در مورد کشته شدن «ابوبکرالبغدادی»، رهبرتروریست‌های تکفیری داعش هم گفته بود که البغدادی در جریان عملیات نیروهای نظامی آمریکا در شمال غرب سوریه «مثل یک سگ مرد».
سخنان ترامپ نشان دهنده عمق نفرت او از این چهره دموکرات است. ریشه این رویکرد را باید در انتقادات تند و تیز اوروک از ترامپ در ماجرای  تیراندازی و کشتار ماه اوت در یک مرکز خرید در شهر ال پاسوی تگزاس (زادگاه بتو اورورک) جست و جو کرد. اورورک این حادثه را «نتیجه» رویکرد ضد مهاجرت رئیس جمهوری آمریکا دانسته بود.
کناره‌گیری بتو
پسر تگزاسی با انتشار پیامی در توییترش خبر کناره‌گیری‌اش را از رقابت‌ها اعلام کرد. بتو اورورک که ۴۶ سال دارد نوامبر گذشته و در جریان انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در ایالت تگزاس که پایگاه قوی و تاریخی جمهوری‌خواهان است برابر سناتور با سابقه تد کروز برای ورود به مجلس سنا رقابت کرد و با وجود شکست توانست در جذب آرا و یکپارچه کردن دموکرات‌های تگزاس بسیار موفق عمل کند.
به گزارش بی بی سی، عملکرد بتو به عنوان یک نامزد دموکرات در تگزاس طی چند دهه اخیر بی‌سابقه ارزیابی شد و به همین علت هم بسیاری او را چهره مناسبی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ خواندند. نوع تبلیغات میدانی بتو اورورک تاحدود زیادی با کاندیداهای دیگر متقاوت بود و بیشتر به صورت چهره به چهره با مردم سخن می‌گفت. او چهره محبوب مهاجران بود زیرا از حقوق آنها به شدت دفاع می‌کرد و سیاست‌های مهاجرتی را به چالش می‌کشید. برخی حتی او را یک «اوبامای جدید» معرفی کردند. به همین علت هم ورود او به کارزارهای مقدماتی انتخابات سال آینده تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی بود. اورورک در رقابت ایالتی در تگزاس بهتر از هر دموکرات دیگری در این ایالت ظاهر شد و همین توجه ملی را به او جلب کرد.اورورک اذعان کرده است که کارزار انتخاباتی‌اش بیش از این نمی‌تواند هزینه‌های حضور در این رقابت‌ها را تامین کند. او نوشته است کناره‌گیری از رقابت‌ها در جهت تلاش برای اتحاد پیرامون یک نامزد به نفع حزب و در جهت منافع کشور است.
انتظار برای دوئل با ترامپ
ترامپ با تمسخر و تحقیر پسرتگزاسی تلاش کرد در عمل اقتدار خود را به رخ دموکرات‌ها و منتقدانش بکشد. اما این رویکرد رئیس جمهوری آمریکا نشان می‌دهد که او از آینده به شدت واهمه دارد. شخصیت شناسی ترامپ نشان می‌دهد که او زمانی دست به حمله دیوانه وار می‌زند که خود را در معرض تهدید کشنده ببیند.
ادبیات توهین آمیز ترامپ اگرچه برای هوادارانش محبوب است اما موجب ناخرسندی جامعه نخبگان آمریکا می‌شود. نکته حائز اهمیت اینجاست که در حکومت ایالات متحده، سیستم است که تصمیم می‌گیرد چه اتفاقی رخ بدهد و اتفاقا ترامپ در حال تحریک سیستم است.توهین ترامپ جبهه منتقدان ترامپ را بایکدیگر منسجم‌تر خواهد کرد. 
دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا ضمن تصویب یک قطعنامه، توانسته اند یک نمایش مهیج‌هالیوودی برای بازسازی ماجرای «واترگیت» و سرنوشت «ریچارد نیکسون» ترتیب دهند.
شهادت هفته گذشته «آلکساندر ویندمن» افسر ارتش و یکی از کارشناسان پیشین شورای امنیت ملی آمریکا در امور اوکراین ، به زودی دامنه گسترده‌تری از اتهامات را متوجه ترامپ خواهد کرد. نکته حائز اهمیت اینجاست که ترامپ از ابتدای حضور با اتهامات رنگارنگی همانند رسوایی «راشاگیت»، پرداخت رشوه به خانم‌های پورن استار، فرار مالیاتی و تخطی از قانون متهم شده است.
رئیس جمهوری آمریکا به عالم و آدم در واشنگتن حمله می‌کند اما واقعیت این است که او از سقوط می‌ترسد. آنگونه که روزنامه نیویورک تایمز حدود 3 ماه پیش نوشته بود، «ترامپ خودش مقدمات استیضاح و برکناری خودش را فراهم می‌کند.»