غفلت از دلواپسان!

یک روزنامه پس از چند ماه تعطیلی دوباره به روی دکه آمد. تعطیلی آن قابل انتظار بود. نشریاتی که مبتنی بر کمک‌های ویژه دولت اصولگرا شکل گرفتند در دولت تدبیر و امید دچار مشکل شدند؛ نه از تیراژی خبر بود و نه از کمک‌های ویژه. هرچند این روزنامه در همین سال جاری با وجود این مدت تعطیلی، علی‌الحساب حدود ۱۰۰ میلیون تومان یارانه و ۱۸ تن کاغذ گرفته است با این حال نتوانستند به حیات خود ادامه دهند و تعطیل شدند. ولی اکنون دوباره پا به عرصه مطبوعات گذاشتند، البته از حضور آنان خوشحالیم و خوشحال‌تر اینکه با ادبیاتی متفاوت‌تر از گذشته وارد فضای مطبوعاتی شدند. با این حال دیروز تیتر اول آنها همراه با دو یادداشت درباره شکست سیاسی و اقتصادی دولت آقای روحانی نشان داد که قصد بیشتر آنان تخریب دولت است و فضای حرکتی انتخاباتی. پرداختن به جزئیات یادداشت‌های این روزنامه دوباره منتشر شده نه تنها ضروری نیست، بلکه طولانی است و باید به عصاره مطلب آنان پاسخ داد. برای پیدا کردن شاخصی برای عدم موفقیت این دولت و یا آقای روحانی نیازی به شواهد چندانی نیست. همین که مجموعه‌ای از بقایای دولت مهرورز و عدالت‌محور که با همیاری این دوستان قصد مدیریت جهانی را داشت، همچنان حی و حاضر بوده و مدعی اداره کشور هستند، برای اثبات عدم موفقیت دولت کفایت می‌کند.
گذشته از این مقدمه، باید گفت که آقای روحانی گمان می‌کرد حل مشکلات با جهان خارج به حل مسائل اقتصادی کشور کمک می‌کند و این موجب رضایت خاطر مردم می‌شود. این ایده شاید در اصل نادرست نبود اگر دلواپسان در داخل کشور بلوا نمی‌کردند. به همین علت است که علی‌رغم همه مشکلاتی که در راه دولت او ایجاد کردند و تمامی مخالفان در جریان انتخابات سال ۱۳۹۶ علیه او متحد شدند، باز هم با یک جهش فوق‌العاده و فاصله رأی بسیار بالا دوباره انتخاب شد و با یک و نیم برابر رأی انتخاب شد. خب این شکست بسیار سنگینی برای دلواپسان بود. به همین علت ماجرا آغاز شد. این پیروزی دلواپسان را ناامید کرد و دست به‌کار شدند. اولین ضربه را در جریان فساد گسترده مؤسسات مالی و اعتباری غیر مجاز زدند و با انواع و اقسام ترفندها دولت را به چالش کشیدند تا بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان پول بی‌زبان را از بانک مرکزی به آنانی بدهد که به نام مخالفت با بانک‌های ربوی، مؤسسات غیرمجاز را راه‌اندازی کردند و از همان ابتدا پول ملت را با سودهای کلان همراه کردند و خوردند و بردند، بعد مردم فریب‌خورده را به جان دولت انداختند و خلاصه شد آنچه نباید می‌شد. یک ریشه افزایش جهشی قیمت دلار همین تن دادن به فشار این گروه‌ها برای پرداخت پول صاحبان حساب در این مؤسسات بود.
هنگامی که این ضربه را زدند در عمل یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت را که تورم تک‌رقمی بود نشانه گرفتند و پایه پولی را بالا بردند ولی این کار نیز آنان را کفایت نمی‌کرد.در مرحله بعد وارد فاز عملیاتی شدند و در مشهد کلید اعتراضات را فشار دادند و بسرعت برخی شهرها را با حضور خیابانی و اعتراض به دولت همراه کردند. بعضی‌ها معتقدند که دلواپسان نمی‌دانستند که منافقین سوار بر امواجی می‌شوند که آنان راه انداخته‌اند. این نگاه خوشبینانه است و معلوم نیست که آنان از این ماجرا بی‌اطلاع بودند. طولی نکشید که بیش از صد شهر کشور دچار بحران و اغتشاش شد.



اینجا بود که آمدنیوز و منافقین و امریکایی‌ها وارد معرکه شدند و به کمک اینان آمدند. ترامپ که حدود یک سال شعار خروج از برجام را سر می‌داد ولی جرأت نمی‌کرد، به یک باره شیر شد و چیزی نگذشت که از برجام خارج شد و این بزرگ‌ترین هدیه‌ای بود که میان دلواپسان و ترامپ رد و بدل شد. روحانی مخالفان و دلواپسان داخلی را مهم تلقی نمی‌کرد و از آنها غفلت کرد و گمان نمود که بدون دادن سهم اینها می‌تواند روابط خارجی را حل کند. کسانی که از دوره تحریم احمدی‌نژاد میلیاردها دلار و تومان منتفع شده بودند، یک باره مواجه با مشکل شدند، لذا دست به توطئه زدند و غائله مشهد و دی‌ماه ۱۳۹۶ را ایجاد کردند و ترامپ و منافقان نیز بر آنها سوار شدند. این بزرگ‌ترین غفلت او بود که امروز دلواپسان را از لکنت زبان بیرون آورده. کسانی که باید تا ده‌ها سال بعد پاسخگوی دوران ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ باشند، امروز زبان باز کرده‌اند و آمار و ارقام اقتصادی را به رخ دولت می‌کشند. در مورد جزئیات ادعای دو یادداشت این روزنامه باید جداگانه سخن گفت ولی بهتر است تأکید کرد که اشتباه اصلی روحانی این بود که گمان نمی‌کرد چنین افرادی در داخل کشور تا این حد ضد منافع ملی و مردم عمل کنند. بنابراین نیازی نیست که دلواپسان چندین دلیل برای شکست روحانی بیاورند، ما یک دلیل قاطع‌تر داریم.