واردات کالاهای مشابه تولید داخل، ممنوع!

گروه اقتصادی / درحالی که ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، بارها توسط دولت اعلام شده است، تصویب آن در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به‌عنوان عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری درکشورضمن اهمیت آن نشان دهنده عزم دولت برای اجرای کامل این برنامه است.
شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب کرد برای حمایت از تولیدگران داخلی و افزایش اشتغال، ورود کالاهایی که امکان تولید داخلی آن و تأمین نیازهای بازار وجود دارد، ممنوع شود.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، چهل و یکمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه روز شنبه با حضور اعضاء و سران سه قوه تشکیل شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه پیرامون اصلاحات ساختاری بودجه، گزارشی از اقدامات صورت گرفته مطرح کرد.
همچنین سیاست‌های اصلاح ساختار نظام مالیاتی مبتنی بر افزایش پایه مالیاتی و نسبت آن با درآمد ناخالص ملی و تأمین منابع پایدار و جهت‌گیری‌های مالیاتی در حمایت از افزایش تولید و حمایت از اقشار کم درآمد، در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


بدین‌ترتیب با اجرایی شدن این مصوبه کشور به‌سمت محدودیت بیشتر واردات حرکت خواهد کرد. گزارش‌های رسمی نیز نشان می‌دهد که درماه‌های اخیر از حجم کالاهای وارداتی کاسته شده است. طبق آمارهای موجود در شش ماهه سال‌جاری 21 میلیارد و 221 میلیون دلار کالا با وزن 16 میلیون و 567 هزار تن وارد شده است که این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل از نظر ارزش 5.5 درصد کاهش نشان می‌دهد و از لحاظ وزنی با رشد اندک 4 دهم درصدی همراه بوده است. با این حال با توجه به اینکه مواد اولیه تولید و کالاهای واسطه‌ای سهم بالایی از واردات دارند، نمی‌توان انتظار داشت که واردات با شیب تندی کاهش یابد.
از اواخر دهه 80 شمسی با محدود شدن درآمدهای ارزی کل کالاهای وارداتی به چهار گروه تقسیم‌بندی شدند که در آخرین گروه کالاهای غیرضرور و لوکس جای گرفته است و به هیچ عنوان ارز با نرخ ترجیحی برای آن اختصاص نمی‌یابد. این روند هم‌اکنون نیز وجود دارد و این دسته از کالاها که لیست بلندبالایی از کالاها را دربر می‌گیرد، با ممنوعیت واردات مواجه هستند.
درهمین راستا، بر اساس سیاست‌های تجاری دولت، بیش از هزار و 524 قلم کالای غیرضروری یا کالاهایی که توان ساخت داخل آنها وجود داشته، ممنوع است و به‌هیچ وجه اجازه واردات این کالا و سایر کالا‌های غیرضروری به کشور داده نمی‌شود. در صنعت استراتژیک نفت نیز برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی 84 قلم کالای خارجی که امکان ساخت داخل داشتند ممنوعیت واردات گذاشته شده است.
بر اساس بخشنامه و فراخوان وزارت صنعت، معدن و تجارت هر تولیدکننده‌ای که بتواند کالا‌های وارداتی را با کیفیت و کمیت قابل قبول تولید کند، از طریق افزایش تعرفه‌ها یا ممنوعیت گمرکی مورد حمایت قرار می‌گیرد. براین اساس لیست هزار و 500 قلم کالا مدام در حال
به روزرسانی و افزایش است که انتظار می‌رود با مصوبه روزگذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی افزایش این کالاها با سرعت بیشتری انجام شود.

برش
فراخوان گمرکی واردکنندگان «کالاهای لوکس»

گمرک ایران، آخرین مهلت ارائه اسناد و مدارک لازم برای بررسی وضعیت پرونده‌های کالاهای گروه چهار (لوکس) که دارای ثبت سفارش هستند را اعلام کرد.
گمرک جمهوری اسلامی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «با توجه به‌ضرورت رسیدگی به مشکلات کالاهای موجود در بنادر و گمرکات کشور، تمام صاحبان کالاهای گروه چهار که دارای ثبت سفارش بوده اما به‌هر دلیلی از جمله مشکل عدم تأیید منشأ ارز، اتمام تاریخ مجوز ثبت سفارش مربوطه، اتمام تاریخ مصوبه مربوطه و... موفق به اظهار یا ترخیص کالا نشده‌اند، حداکثر تا 12 آبان جاری باید نسبت به ارائه اسناد و مدارک مربوطه از جمله تصویر مجوز ثبت سفارش و تصویر قبض انبار کالای مربوطه به دفتر واردات گمرک ایران اقدام کنند.» براساس این گزارش، این مهلت قابل تمدید نیست.