بشار اسد: ترکیه از سوریه خارج نشود گزینه جنگ در پیش‌رو است

رئیس‌جمهوری سوریه در مورد تحولات اخیر منطقه و سوریه، بر اصرار دمشق برای آزادسازی همه اراضی سوریه تاکید کرد.
«بشار اسد»، گفت که ترکیه نماینده آمریکا در منطقه است و اگر خاک سوریه را ترک نکند گزینه‌ای جز جنگ ندارد.رئیس‌جمهور سوریه طی مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی «السوریه» و «الاخباریه» گفت که ترکیه و تروریست‌های تحت امر آن باید خاک سوریه را ترک کنند.
او گفت که عناصر مسلح در استان ادلب باید به ترکیه بروند در غیر این صورت دو گزینه بیشتر پیش‌رو ندارند؛ یا اینکه به آغوش وطن بازگشته و اوضاع آن‌ها بررسی شود و یا اینکه ارتش سوریه برای بیرون راندن آن‌ها وارد جنگ خواهد شد.اسد همچنین در مصاحبه‌ای تلویزیونی درباره تحولات مهم اخیر در سوریه ازجمله کشته شدن سرکرده داعش، حمله ترکیه به مناطق شمالی سوریه و توافق مسکو و آنکارا درباره سوریه اظهار نظر کرد.
وی افزود: ابوبکر البغدادی دوبار بازتولید خواهد شد، البته تحت اسم و شخص دیگری و چه‌بسا داعش دوباره به طور کامل بازتولید شود اما تفکر داعش و نحوه استفاده از آن همچنان به همان صورت باقی خواهد ماند و مدیر و صحنه‌گردان آن، خود آمریکاست.


بشار اسد تصریح کرد: هر آنچه به موضوع حذف البغدادی مربوط است نیرنگ است. البغدادی در زندان‌های آمریکا در عراق بود و وی را خارج کردند تا این نقش را بازی کند. سیاست آمریکا با هالیوود تفاوتی ندارد و بر خیال و رویا استوار است. سیاستمدار آمریکایی متهم است، مگر اینکه عکس آن ثابت شود.
رئیس جمهوری سوریه گفت: سناریوی نمایشی که توسط آمریکا درباره عملیات قتل البغدادی منتشر شده، جزو ترفندهای این کشور محسوب می‌شود و نباید تمام گفته‌های آن را باور کنیم، مگر اینکه دلیلی داشته باشند، به ویژه اینکه بغدادی تنها یک شخص معمولی بود، بنابراین هر لحظه و هر زمان شخص دیگری جایگزین او می‌شود.
بشار اسد افزود: ترکیه نماینده آمریکا در جنگ است و اگر از تمام امکانات و ابزاری که در اختیار داریم استفاده کنیم و خاک کشور را ترک نکند، پس تنها گزینه‌ای که باقی می‌ماند جنگ است. ورود ارتش سوریه به مناطق شمالی نشانگر ورود دولت سوریه به این منطقه است. اکنون ارتش به اغلب مناطق رسیده است اما گسترش نیروها در مناطق مختلف کامل نبود و هنوز موانعی وجود دارد و هدف نهائی مد نظر بازگشت اوضاع در این منطقه به روال سابق و کنترل آن توسط دولت است.
رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره اینکه نفت سوریه را می‌خواهد نشانگر سیاست حقیقی واشنگتن است، افزود: ترامپ بهترین رئیس‌جمهور آمریکا است نه بخاطر اینکه سیاست‌هایش خوب است بلکه به این دلیل که شفاف‌تر است. او می‌گوید "ما نفت می‌خواهیم"، "ما می‌خواهیم در مقابل پول این کار را بکنیم". این حقیقت سیاست آمریکاست، چه چیزی بهتر از دشمن شفاف می‌خواهیم؟
بشار اسد در ادامه با بیان اینکه دولت سوریه هیچ گونه امتیازاتی درخصوص کمیته قانون اساسی نداده است، تاکید کرد: راهکار در سوریه با شکست تروریسم و رد هرگونه مداخله خارجی آغاز می‌شود. انتخاباتی که برگزار خواهد شد تماما تحت نظارت و حاکمیت دولت سوریه خواهد بود. ما هر آنچه در نشست‌های کمیته تدوین قانون اساسی در راستای منافع کشور حاصل شود حتی اگر یک قانون اساسی جدید باشد را خواهیم پذیرفت.
بشار اسد در ادامه در پاسخ به سوالی درباره موضعش نسبت به استقرار نیروهای آمریکا در اطراف میادین نفتی سوریه عنوان کرد: آمریکا واقعا یک اشغالگر است؛ چه در شرق و چه در شمال و جنوب حضور داشته باشد اشغالگر باقی می‌ماند. یک بار دیگر می‌گویم که به مواضع ترامپ هیچ اهمیتی نمی‌دهیم، اما اکنون درباره واقعیت صحبت می‌کنیم. چگونه با این واقعیت برخورد می‌کنیم؟
گشت‌زنی نیروهای ترکیه و روسیه در شمال سوریه
شبکه خبری "تی آر تی" گزارش داد، مسکو و آنکارا از دیروز گشت‌زنی مشترک خود را در منطقه حایل شمال سوریه آغاز کردند.این گشت زنی پس از گفت وگوی تلفنی «یاشا گولر» رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه با «والری گیراسیموف» همتای روسی‌ خود آغاز شد.
ترکیه 17 مهر ماه برای عقب راندن نیروهای دمکراتیک سوری (قسد) از مناطق مرزی الرقه و الحسکه سوریه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد.حملات یک هفته‌ای ترکیه، پس از توافق آتش بس میان ترکیه و آمریکا به طور موقت متوقف شد و آنکارا به شبه نظامیان کُرد سوریه پنج روز مهلت داد که تا عمق 32 کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.
به دنبال این آتش بس پنج روزه در شمال سوریه و امضای تفاهمنامه میان روسیه و ترکیه در سوچی برای توقف عملیات نظامی ترکیه، نیروهای «قسد» شروع به عقب نشینی از محدوده اعلام شده کردند.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در سوچی به توافق 10 ماده‌ای درباره سوریه دست یافتند که بخشی از آن تفاهم بر سر خروج تمام واحدهای متعلق به شبه نظامیان کرد از عمق 30 کیلومتری مرز ترکیه از جمله منبج و مناطق حومه آن است.
طبق توافق روسای جمهوری روسیه و ترکیه مقرر شد تا دو کشور گشت‌زنی مشترک در این منطقه داشته باشند.این گشت‌زنی مشترک 10 کیلومتر از شرق و غرب منطقه موسوم به «منطقه امن» را پوشش می‌دهد.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر آموزش و پرورش: بخشی از مطالبات فرهنگیان این هفته پرداخت می‌شود آیت‌الله سیستانی هیچ طرف خارجی نباید در اراده عراقی ها تصرف کند سید حسن نصرالله: آمریکا در ممانعت از برون‌رفت لبنان از وضعیت کنونی نقش دارد ترامپ در اقدامی مداخله جویانه با نخست‌وزیری کوربین در انگلیس مخالفت کرد رئیس مجلس عوام انگلیس کناره‌گیری کرد بشار اسد: ترکیه از سوریه خارج نشود گزینه جنگ در پیش‌رو است پیکر مرحومه اعظم طالقانی به خاک سپرده شد ارتش یمن پهپاد 11 میلیون دلاری آمریکا را سرنگون کرد وزارت اطلاعات اعلام کرد: شناسایی و انهدام باند قاچاق سازمان‌ یافته ارز در استان هرمزگان دادستان کل کشور: 6 قاضی فاسد دیگر برکنار شدند هدف، ضربه زدن به مقاومت رئیس کل بانک مرکزی: اقتصاد ایران مسیر رشد صادرات نفتی و غیرنفتی را طی می‌کند معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت: 500 طرح تحقیقاتی بزرگ حوزه بهداشت مورد حمایت قرار گرفت وزیر آموزش و پرورش: بخشی از مطالبات فرهنگیان این هفته پرداخت می‌شود واکنش استاندار به جدایی ری از تهران: دولت به دنبال تغییر تقسیمات جغرافیایی نیست شهرداری تهران: برای عذرخواهی از مردم باکی نداریم