«ابتکار» از دلایل موثر در تغییر نرخ ارز گزارش می‌دهد سرنوشت دلار در مشت کیست؟

کیمیا نجفی
این روزها دیگر مانند گذشته‌ای نه چندان دور، خبری از فرازوفرودها در بازار ارز به گوش نمی‌رسد. گویی این بازار دیگر تمایلی برای قرار گرفتن بر مدار افزایش قیمت ندارد و ترجیح می‌دهد که روزگار را با آرامشی نسبی به سر کند. در این میان فعالان اقتصادی از سرنوشت نامعلوم دلار سخن می‌گویند و نظرات درخصوص چگونگی نرخ ارز در روزهای آتی متفاوت است، با توجه به این مسائل نمی‌توان با قاطعیت درخصوص آینده نرخ ارز صحبت کرد و باید منتظر کارکرد اهرم‌های تغییر نرخ ارز در روزهای آتی بود.
به گزارش «ابتکار»، وقتی اخبار مربوط به نرخ ارز را از نظر می‌گذرانیم درمی‌یابیم مدتی است که دلار در مرز 11 هزار تومان توقف کرده و دیگر خبری از نوسانات چند ماه گذشته نیست. در این راستا با توجه به ثبات نسبی که در این بازار به وجود آمده عده‌ای منتظر عبور نرخ ارز از مرز 11 هزار تومان و ورود آن به کانال 10 هزار تومان هستند. برخی از این فعالان می‌گویند که بازارساز به دنبال فراهم کردن شرایطی است تا ارز را آرام و تدریجی به سمت کانال‌های پایین‌تری هدایت کرده تا از هرگونه نوسان و آشوب در این بازار جلوگیری کند.
چون و چرا درخصوص نرخ فعلی ارز


وقتی صحبت از چرایی ثبات و روند کند کاهشی شدن بازار ارز به میان می‌آید، دلایل متفاوتی از سوی صاحب‌نظران مطرح می‌شود. برخی‌ها معتقدند که عامل اصلی ثبات نسبی در بازار ارز از بین رفتن تقاضای کاذب در این بازار است. این افراد می‌گویند دیگر شرایط مانند سال گذشته نیست که حتی زنان خانه‌دار هم وارد معامله کردن در این بازار شوند. اکنون شرایط تغییر کرده و عرضه و تقاضا در مسیر متعادلی قرار گرفته، این نظر در حالی مطرح می‌شود که تجربه نشان داده است در نیمه دوم سال و فرارسیدن سال نو میلادی موج جدیدی از تقاضا در بازار به راه می‌افتد و نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت چراکه همین موضوع می‌تواند تغییراتی را در بازار به وجود آورد. از سوی دیگر عده‌ای معتقدند که ثبات بازر ارز ناشی از سیاست‌هایی است که بانک مرکزی و دولت در این راستا اعمال کرده‌اند. عده‌ای دیگر از فعالان معتقدند از جمله مهم‌ترین عواملی که در ماه‌های اخیر، منجر به کاهش نرخ ارز در بازار شده و نوسانات را به حداقل رسانده است عملکرد صرافی‌های بانکی بوده، چراکه آنها وارد نوسانات وارد هیجانات مقطعی بازار ارز نشدند و از سوی دیگر در مسیر مکانیزم‌های تعریف شده بانک مرکزی حرکت کرده‌اند. اما دلیل هرچه باشد، مهم‌ترین سوال این است که آیا این ثبات و فراتر از آن کاهش بیشتر نرخ دلار در بازار ارز ادامه‌دار خواهد بود یا خیر؟
روند کاهشی ادامه‌دار خواهد بود؟
بازار ارز با سیگنال‌هایی که از مسیرهای مختلف دریافت می‌کند، روند حرکت خود را در پیش می‌گیرد، در شرایط کنونی با توجه به این سیگنال‌ها برخی از فعالان بازار معتقدند روند کاهش ادامه‌دار خواهد بود. از سوی دیگر برخی دیگر از کارشناسان و فعالان بازار چشم‌اندازی از افزایش نرخ ارز در روزهای آتی را ندارند و می‌گویند شرایط کنونی به صورتی است که بازار ارز کاهش و یا افزایش شدیدی را تجربه نخواهد کرد و بیشتر شاهد ثبات خواهیم بود. این در حالی است که برخی از تحلیلگران معتقدند که هیچ یک از نشانه‌های موجود در بازار نمی‌تواند ثابت کند که روند کاهشی ادامه‌دار باشد و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و جو روانی مانند روزهای اخیر آرام بماند تنها می‌توانیم امیدوار باشیم که آرامش و ثبات بر بازار حاکم شود.
اگر دلالان بگذارند...
آنطور که به نظر می‌رسد توقف ارز در کانال 11 هزار تومان از سوی فعالان اقتصادی، دولت و تحلیلگران پذیرفته شده است، اما مسئله‌ای که وجود دارد این است یکی از اهرم‌های موثر در بازار که همان دلالان هستند تمایلی برای کاهش بیشتر نرخ ارز ندارند. هرچند که بازار ارز روزهای نسبتا آرامی را می‌گذراند و دیگر خبری از نوسان‌های گاه و بیگاه نیست و همین آرامش میل و رغبت دلالان و واسطه‌گران را به حداقل رسانده است اما هنوز هم هستند واسطه‌گرانی که می‌خواهند اندک سرمایه خود را از زیان و ضرر دور نگه دارند. بنابراین باید توجه داشته باشیم که اگر این دلالان ارزهای خود را بر روی قیمت بالا خریداری کرده باشند ممکن است قصد شایعه پراکنی و التهاب‌آفرینی در بازار را داشته باشند تا بتوانند مانع از ریزش بیشتر نرخ ارز شوند. اما اگر چنین اتفاقی رخ ندهد می‌توان امید‌وار بود که آرامش این روزهای بازار ادامه‌دار باشد. علاوه ‌بر واکنش دلالان مسائل دیگری وجود دارد که می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد. مسئله‌ای که وجود دارد این است که تحلیلگران و کارشناسان معتقدند عواملی از جمله اتفاقات سیاسی، کاهش درآمدهای ارزی و... عواملی هستند که در تعیین حرکت نرخ ارز بسیار موثر بوده و آینده نرخ دلار به اینگونه عوامل گره خورده است. در این میان برخی از تحلیلگران آرامش روزهای آتی بازار ارز را پیش‌بینی کرده بودند، این درحالی است که برخی دیگر از صاحب‌نظران نسبت به رخ دادن اتفاقات سیاسی تا پایان سال جاری نگران هستند. در این میان به جز احتمال اتفاقات سیاسی، کاهش درآمدهای ارزی و بروز اثرات کسری بودجه از جمله نگرانی‌هایی است که صاحب‌نظران با آن مواجه هستند و معتقدند که این عوامل نیز می‌تواند مسیر حرکت نرخ ارز را تغییر دهد. حال با توجه به این مسائل باید منتظر ماند و دید که اهرم‌های موثر در بازار ارز، چه آینده‌ای را برای این بازار رقم می‌زنند. آیا در روزهای آتی شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود و یا برخی از اهرم‌ها مانع از ریزش ارز خواهند شد؟