اصرار آمریکا بر توهم فشار حداکثری!

وزارت خارجه آمریکا ضمن تمدید معافیت‌های مربوط به همکاری‌های صلح آمیز هسته ای با تهران اعلام کرد تحریم‌های جدیدی علیه بخش عمران و مواد مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای، نظامی و موشک بالستیک ایران اعمال کرده است.
«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد جمعه در بیانیه‌ای مدعی شد که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا محدودیت‌های هسته‌ای علیه ایران را با هدف حفظ نظارت بر برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز تهران، کاهش خطر اشاعه، مهار توانایی ایران برای کاهش زمان رسیدن به سلاح هسته‌ای و پیشگیری از بازسازی سایت‌هایی با هدف اشاعه، تمدید می‌کند.
به گفته اورتاگوس، وزیر خارجه آمریکا همزمان با تمدید محدودیت‌های هسته‌ای، دو تصمیم دیگر نیز گرفته که در ارتباط با فصل 1245 از «قانون آزادی و تقابل با اشاعه ایران» مصوب سال 2012 است.
وزارت امور خارجه آمریکا مدعی  شده است که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مصمم است که بخش عمرانی ایران، به طور مستقیم یا غیر مستقیم از سوی سپاه پاسداران ایران کنترل می‌شود که پیش از این این سازمان در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفته است.


این وزارت‌خانه آمریکا در این راستا اعلام کرده است که در نتیجه این تحریم، فروش آهن، گرافیت، ذغال‌سنگ ناخالص یا آماده و نرم‌افزا هماهنگ‌سازی اهداف صنعتی، در صورت به کار رفتن این مواد در بخش عمرانی ایران، قابل تحریم‌ خواهند بود.
همچنین در این سند ارائه شده از سوی وزارت امور خارجه آمریکا، ادعا شده است که پمپئو، «چهار ماده راهبردی» را به دلیل مورد استفاده قرار گرفتن در راستای برنامه هسته‌ای، نظامی یا برنامه موشک‌های بالستیک و تجارت آن‌ها هدف تحریم‌ قرار داده است.
این مواد شامل «لوله‌های استیل ضدزنگ 304L، تراشه‌های منگنزی لحیم‌کاری MN40، تراشه‌های منگنزی لحیم‌کاری MN70 و استیل ضدزنگ CrNi60WTi ESR + VAR هستند.
وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است که واشنگتن با این تحریم‌ها توانایی بیشتری برای پیشگیری از دسترسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بخش عمرانی و برنامه‌های اشاعه [تسلیحاتی] آن به مواد راهبردی خواهد داشت.
این بیانیه همچنین ادعا کرده است: آمریکا به مذاکره برای اعمال محدودیت‌های دائمی بر برنامه هسته‌ای ایران با هدف پیشگیری از دسترسی آن به سلاح هسته‌ای و همچنین استفاده از همه ابرازهای دیپلماتیک و اقتصادی برای مهار فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران پایبند است.
علاوه بر این یک منبع آگاه، روز پنج‌شنبه مدعی شد که وزارت امور خارجه آمریکا ،،معافیت همکاری‌های هسته‌ای ایران را به مدت نود روز دیگر تمدید کرده است.
این منبع همچنین مدعی شد که ادامه این فعالیت شامل تعیین دوباره رآکتور تحقیقاتی  آب سنگین اراک برای جلوگیری از آن‌چه ساختن پلوتونیم در سطح بمب خواند و تعدیل سانتریفیوژها در تاسیسات غنی‌سازی فردو می‌شود.
وی همچنین مدعی شد که این معافیت‌ها همچنین شامل حمایت از رآکتور تحقیقاتی حال حاضر بوشهر، فراهم کردن اورانیوم غنی‌شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت هسته‌ای کم‌توان و ضایعات به بیرون از ایران نیز می‌شود.
تاکید هوک بر فشار به ایران
«برایان‌هاوک» در مصاحبه با العربیه، با بیان اینکه تحریم‌ها باعث فروپاشی بخش نفت ایران شده است، گفت: طی یک سال تحریم‌، فروش نفت ایران از ۲.۵ میلیون بشکه به ۱۲۰،۰۰۰ کاهش یافت.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد که «ایران به دلیل تحریم‌ها در مقایسه با اوضاع از دو سال پیش، امروز از نظر اقتصادی ضعیف است.»
وی با بیان اینکه تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران ناشی از رفتار بی ثبات کننده این کشور در منطقه است، خاطرنشان کرد که واشنگتن پیش‌تر، «ایجاد مکانیسمی با بانک‌های سوئیس برای اجازه صادرات مواد انسانی و پزشکی به ایران» را اعلام کرده است.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: ایران عربستان سعودی را از شمال هدف قرار داد و از جنوب از طریق حوثی‌ها آن را هدف قرار داد.
وی افزود: ما پس از هدف قرار دادن تأسیسات آرامکو تعداد نیروهای خود را در عربستان سعودی افزایش داده‌ایم.
هوک تأکید کرد که واشنگتن برنامه موشکی ایران را که بزرگترین در خاورمیانه» است هدف قرار داده است.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو تأکید کرد که واشنگتن منتظر است که عراق برای دوری از وابستگی اقتصادی به ایران گام بردارد.
وی همچنین گفت:« ایران 16 میلیارد دلار صرف شبه‌نظامیان در عراق و سوریه کرده است.»
گام‌های مقابله ایران با آمریکا
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت سال گذشته از برجام خارج شد و تحریم‌هایی که طبق این توافق برداشته شده بود، علیه ملت ایران بازگرداند.
دولت آمریکا همچنین تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرده است. اقدام دولت ترامپ با مخالفت‌های گسترده‌ جهانی مواجه شد.
اروپایی‌ها هرچند وعده داده بودند زمینه را برای همکاری شرکت‌های خود با ایران و حفاظت از آنها در برابر تحریم‌های آمریکا فراهم می‌کنند، اما هنوز نتوانسته‌اند به تعهدات خود در قبال برجام عمل کنند.
از همین رو، ایران در سه گام تعهدات خود را در برجام کاهش داده است. «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: گام چهارم طراحی شده است. برخی موارد که از سوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد، شامل همین مسائل است. موارد دیگری هم است که در مرحله تصمیم‌گیری است. امیدواریم کار به مرحله چهارم نکشد و شاهد قدم و تحولات ویژه‌ای از سوی کشورهای باقی‌مانده در برجام باشیم وگرنه ایران آماده برداشتن گام چهارم است.