شروع نمایش دموکرات‌ها برای ترامپ

گروه بین‌الملل: جمهوری خواهان در مجلس سنا علیه مجلس نمایندگان اقدام می کنند گروه بین‌الملل: مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای را برای رسمیت بخشیدن به فرآیند تحقیقات استیضاح «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا، تصویب کرده است. این طرح که چگونگی انجام تحقیقات در مرحله‌ای علنی‌تر را تصریح می‌کند، با موافقت دموکرات‌ها و مخالفت کامل جمهوری خواهان - ۲۳۲ رای موافق در مقابل ۱۹۶ رای مخالف - تصویب شد.
فقط دو دموکرات - از حوزه‌هایی که ترامپ به راحتی در آنها برنده شده بود - علیه این قطعنامه رای دادند. این قطعنامه حقوق ترامپ و حضور وکلای او در این فرآیند بررسی را تضمین می‌کند. به گزارش بی.بی.سی دونالد ترامپ متهم است سعی کرده بود به اوکراین فشار آورد تا درباره رقیب سیاسی‌اش جو بایدن و پسرش هانتر تحقیق کند. هانتر بایدن چند سال پیش زمانی که پدرش معاون رئیس جمهور آمریکا بود عضو هیات مدیره شرکت انرژی بوریسما در اوکراین بود. براساس این قطعنامه،در مرحله اول، کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در هفته‌های آینده جلساتی علنی برای استماع شهادت شاهدان برگزار می‌کند. این کمیته می‌تواند شهادت نامه‌هایی که قبلا به طور خصوصی جمع‌آوری شده را علنی کند. در مرحله دوم، گزارشی علنی در مورد یافته‌های تحقیق به کمیته قضایی ارسال خواهد شد تا در مورد «مفاد استیضاح یا سایر توصیه‌هایی که مناسب می‌داند» گزارش دهد. وکلای ترامپ اجازه خواهند داشت در فرآیند تحقیقات کمیته قضایی شرکت کنند.
عشق و نفرت مردم آمریکا به استیضاح
«جیل لیپور» استاد تاریخ در دانشگاه هاروارد و از نویسندگان مجله نیویورکر در مقاله‌ای به قانون استیضاح و تاریخچه آن در بریتانیا و ایالات متحده پرداخته تا در انتهای آن نتیجه بگیرد که روند استیضاح دونالد ترامپ احتمالا با «بدعت‌ها و اصلاحاتی» در چگونگی استفاده از قانون استیضاح در نظام حکومتی آمریکا همراه خواهد بود. او استیضاح را به «شمشیر جالوت» در دستان کنگره تشبیه کرده که ممکن است پایانی همچون داستان جالوت و داود داشته باشد؛ بدین معنی که لزوما دارنده سلاح بزرگ و هیکل درشت پیروز نبرد نیست؛ چرا که از نظر جیل لیپور، چون بنیان‌گذاران قانون اساسی آمریکا خیلی درباره نحوه چگونگی استفاده از قانون استیضاح سخن نگفته‌اند، و همچنین چون استفاده از این ابزار قانونی به ندرت روی داده ممکن است در مواجهه با وضعیت امروزی جامعه آمریکا «تیغ آن کند یا زنگ زده باشد».


ریاست‌جمهوری مایک پنس
آنها که نحوه سیاست‌مداری و ریاست میچ مک‌کانل بر مجلس سنای آمریکا را دنبال کرده‌اند تقریبا «هیچ امیدی» ندارند که حتی در صورت درخواست رسمی استیضاح از سوی مجلس نمایندگان، او با این موضوع جدی برخورد کند و پیش‌بینی‌های فعلی این است که سناتور مک‌کانل احتمالا ظرف تنها چند روز (رسانه‌های آمریکا می‌گویند شاید ۵ روز - یک هفته کاری) قضیه را »فیصله» دهد. با این حال، این «ناامیدی و بدبینی» مانع از آن نشده است که رسانه‌های آمریکا از «دنیای بعد از ترامپ» ننویسند و درباره مایک پنس، معاون ریاست‌جمهوری بحث و جدل نکنند؛ کسی که در صورت عزل آقای ترامپ دست کم برای یک سال بر کاخ‌سفید ریاست خواهد کرد. نشریه اینترسپت در مصاحبه‌ای با نوام چامسکی، فیلسوف و زبان‌شناس برجسته که از منتقدان جدی سیاست خارجی آمریکا در نیم قرن گذشته بوده به نقل از او نوشته: «معلوم است که ترامپ باید استیضاح شود، آن هم به توان ۱۰۰! او فاسد است! اما آیا استیضاح او یک اقدام سیاسی مثبت است؟ رک و پوست کنده بگویم من شک دارم.» چامسکی در این مصاحبه پیش‌بینی کرده که استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنا (به ریاست میچ مک کانل) راه به جایی نخواهد برد و در عوض آقای ترامپ با «بی‌گناه» خواندن خود حامیانش را بیش از پیش علیه «حکمرانی نخبگان» و دموکرات‌ها «خواهد شوراند». کریس هجز، روزنامه نگار و دگر‌اندیش برجسته آمریکایی هم در گفت‌وگو با امی گودمن از سردبیران رادیو و تلویزیون چپ‌گرای «دموکراسی‌ ناو» به یکی دیگر از نقل‌قول‌های چندی پیش نوآم چامسکی اشاره کرده و گفته: «ترس من این است که مردم فکر می‌کنند استیضاح یک نوش‌دارو و اکسیر است. در حالی که همان طور که چامسکی به درستی گفته پنس به مراتب بدتر (از ترامپ) است چرا که او یک مسیحی تندرو و افراطی است. من خودم طلبه بودم. آنها خیلی بدخیم‌اند...» نشریه پولتیکو هم در اوایل ماه اکتبر جاری در یادداشتی به قلم بیل شر و تحت عنوان «چگونه ریاست جمهوری مایک پنس انتخابات ۲۰۲۰ را زیر و رو خواهد کرد؟» به ویژگی‌های مایک پنس، باورهای مذهبی او و تعلق عمیقش به کلیسای انجیلی، مخالفتش با ازدواج همجنس‌گرایان و سابقه اظهارنظرهای او در زمینه سیاست خارجی پرداخته و تلاش کرده کاخ‌سفید بعد از «دونالد ترامپ» و پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را ترسیم کند. آقای شر ضمن نامحتمل خواندن پیروزی دموکرات‌ها در استیضاح دونالد ترامپ نوشته اگر چنین نشود: «آن وقت با عزل دونالد ترامپ پاداش آمریکا ریاست‌جمهوری مایکل ریچارد پنس، خواهد بود.» برخی از رسانه‌ها هم با طرح این سوال که ممکن است با انتشار محتوای گفتگوهای آقای پنس با رئیس جمهور اوکراین، آن هم تنها چند روز قبل از مکالمه جنجالی میان آقایان ترامپ و زلنسکی، پای مایک پنس هم به تحقیقات استیضاح کشانده شود و او هم به «همراهی» با رئیس جمهوری در «فشار بر دولت اوکراین برای کمک به آقای ترامپ در انتخابات سال آینده» متهم شود.