هیچ طرف خارجی نباید در اراده عراقی‌ها تصرف کند

هزاران عراقی دیروز (جمعه) برای هشتمین روز متوالی در مناطق مختلف این کشور تظاهرات کردند. همزمان، مرجعیت عالی دینی در عراق  حمله به شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت آمیز را محکوم و تاکید کرد که هرگونه خشونتی غیر قابل توجیه است. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، هزاران عراقی روز جمعه با تجمع در مناطق مختلف این کشور بر لزوم تحقق خواسته‌های‌شان تأکید کردند. معترضان عراقی با در دست داشتن پرچم کشورشان علیه دولت و پارلمان شعار سر دادند. شهروندان عراقی همچنین خواستار اصلاح بندهایی از قانون اساسی کشورشان شدند. 
از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری عراق تاکید کرد: انتظار داریم ظرف روزهای آینده پیش‌نویس قانون جدید انتخابات ارائه شود. وی همچنین افزود، نخست وزیر با تقدیم استعفایش موافقت کرده است.« برهم صالح» در سخنرانی تلویزیونی خطاب به ملت کشورش و تظاهرکنندگان اظهار کرد: ما با شما در تظاهرات مسالمت‌آمیز و خواسته‌های قانونی و مبارزه با فساد هستیم. رئیس‌جمهوری عراق با بیان اینکه تظاهرکنندگان و سیستم‌های امنیتی دو تیم متخاصم نیستند، افزود، وظیفه نیروهای امنیتی حمایت از تظاهرکنندگان و مقابله با نفوذی‌ها در تظاهرات است.
موضع مرجعیت نجف
به گزارش ایسنا به نقل از سومریه نیوز ، «احمد الصافی»  نماینده آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجعیت عالی دینی عراق بیانیه ایشان را در خطبه نماز جمعه امروز نقل کرد.


در این بیانیه، مرجعیت دینی مجدداً بر موضع خود در محکوم کردن حمله به شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت آمیز و هرگونه خشونت غیرقابل توجیهی تاکید کرده است. مرجعیت عالی دینی عراق بر لزوم مجازات عاملان این حملات تاکید و خاطرنشان کرد که طرف‌های ذی‌ربط نباید نیروهای جنگی را با هر عنوانی که دارند در برخورد با تحصن‌ها و تظاهرات‌های مسالمت آمیز وارد کنند تا کشور به خشونت بیشتر کشیده نشود.
آیت‌الله سیستانی بر ممانعت از ریختن خون‌های بیشتر میان تظاهرکنندگان و تحصن کنندگان و نیروهای امنیتی و عدم اجازه به کشیده شدن کشور به درگیری‌های داخلی و آشوب و خرابی تاکید و عنوان کرد که این امر زمانی ممکن می‌شود که همگان برای حل بحران کنونی با نیت‌های صادقانه تلاش کنند. وی عنوان داشت: با ادامه اعتراضات مردمی که خواهان اصلاحات در بغداد و تعدادی دیگر از استان‌ها است، ما این هفته شاهد درگیری‌های جدید دردناک و تأسف آوری میان تظاهرکنندگان و تحصن کنندگان با نیروهای امنیتی و افراد دیگر بودیم. این درگیری‌ها به ریختن خون‌های بیگناه بیشتر و جراحت تعداد زیادی از افراد از دو طرف منجر شد و همزمان با این امر نیز تعدادی از دارایی‌های خصوصی و دولتی غارت شده و به آتش کشیده شد.
مرجعیت عالی دینی عراق در بیانیه‌ای که احمد الصافی آن را قرائت کرد، تصریح کرد: احترام به اراده عراقی‌ها در تعیین نظام سیاسی و اداره کشورشان از طریق برگزاری یک همه پرسی سراسری در مورد قانون اساسی و انتخابات دوره‌ای پارلمان همان اصلی است که مرجعیت دینی به آن پایبند بوده و از زمان تغییر نظام سابق بر آن تاکید داشته است. امروز نیز مرجعیت تاکید دارد که اصلاحات در گرو اراده و انتخاب ملت با تمامی اقشار و گروه‌هایشان است. هیچ شخص یا گروه یا طرف منطقه‌ای یا بین‌المللی نباید اراده عراقی‌ها برای برگزاری یک همه پرسی سراسری در مورد قانون اساسی و انتخابات دوره‌ای پارلمان را مصادره کند.