دومین وزیر ژاپنی به اتهام دادن سیب‌زمینی و ذرت به هوادارانش کنار رفت!

سرویس خارجی-هفته پیش بود که یکی از هوادارن «ایسشو سوگاوارا»، وزیر تجارت ژاپن، عزیزانش را از دست می‌دهد، این وزیر هم برای دلجویی و در اقدامی غیرقانونی به او کمی پول پرداخت می‌کند، همچنین خبری منتشر شد که «سوگوارا» به برخی از رأی‌دهندگان در توکیو خربزه، پرتقال و... هدیه داده است. همین اقدامات کافی بود تا صدای همه درآمده و جنجالی علیه دولت، برای نقض قانون انتخابات، به راه افتد و او مجبور به استعفا شود.
پس از یک هفته از آن ماجرا، حالا خبر رسیده وزیر دادگستری جدید ژاپن نیز روز پنجشنبه از سمت خود استعفا کرده تا تعداد وزرای ژاپنی که در این بازه زمانی کوتاه کناره‌گیری کرده‌اند، به دو نفر برسد. به گزارش «رویترز»، استعفای «کاتسویوکی کاوائی»، وزیر دادگستری ژاپن، بعد از آن صورت گرفت که رسانه‌ها گزارش کردند، دفتر وی هدایایی همچون سیب‌زمینی و ذرت به اعضای حوزه انتخابیه اعطا کرده است!
طبق این گزارش، «آنری کاوائی»، همسر این وزیر، که قانون‌گذار حزب لیبرال دموکرات است نیز به کارکنان بخش ستاد انتخاباتی مبالغی بیش از حد مجاز پرداخت کرده است. با این حال، «کاوائی» تصریح کرده که نه خودش و نه همسرش اطلاعاتی درباره اتهامات وارد شده به آنها ندارند و هرگونه نقض قوانین را رد کرد اما در ادامه افزود: تصمیم به استعفای فوری به منظور «جلوگیری از وارد آمدن خدشه به نظام قضایی به علت از بین رفتن اعتماد عمومی به این ارگان»، صورت گرفته
است.
افزودنی است که «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن نیز در جمع خبرنگاران برای دومین بار در ظرف یک هفته از مردم ژاپن عذرخواهی کرد و گفت که مسئولیت انتصاب این دو وزیر را در کابینه‌ای که ماه گذشته تجدید شده، برعهده می‌گیرد.... فرهنگ زیبایی که جای آن حقیقتا در کشور ما و بین برخی سیاستمداران خالی است!