سید‌حسن نصرالله: هیچگاه مقاومت به اندازه کنونی قدرتمند نبوده است

سید حسن نصرالله در سخنرانی روز گذشته خود، ابتدا وفات علامه «سید مرتضی العاملی» از چهره‌های شاخص علمی این کشور، را تسلیت گفت و سپس به مسائل داخلی اخیر این کشور پرداخت و تصریح کرد که پس از گذشت دو هفته از اعتراضات اخیر، ذکر برخی نکته‌ها ضروری است.
نصرالله اظهار داشت: «باید همواره به نکات مثبت توجه کرد. در دو هفته گذشته بحمدلله ما از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان برای جنجال‌ها و جنگ داخلی دور شدیم و بر اساس اطلاعاتی که داریم می‌دانیم چه کسانی پول می‌دادند و کسانی که به سمت نا امنی سوق می‌دادند، چه کسانی هستند». وی به رفتار برخی از معترضان انتقاد کرد و گفت: «دشنام‌ها در جریان اعتراضات، هدفمند و بی‌سابقه بود. برخی رسانه‌ها هم پخش زنده و مستقیم را در اختیار این دشنام‌ها و تحریک‌ها قرار دادند و به راحتی میکروفون را در اختیار کسانی که احساساتی شده و فحاشی می‌کردند، قرار می‌دادند». او تأکید کرد که برخی برای دشنام دادن‌های زشت پول دادند و از آنجا که بسیاری از مردم لبنان اسلحه گرم یا سرد دارند، برخی تلاش کردند تا میان مردم درگیری مسلحانه راه بیندازند.
دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین به بستن خیابان‌ها و ایجاد آشوب و رفتار برخی معترضان به شدت انتقاد کرد و گفت که بسیاری از مردم که وارد اعتراضات نشده بودند، به زحمت افتاده و زندگی آنها مختل شده بود. سید حسن نصرالله در ادامه با تأکید بر آگاهی و بصیرت مردم، آنها را به صبر و تحمل در برابر دشنام‌های زشت فراخواند و خاطرنشان کرد: «قانونمندی و التزام به قانون، باید نصب العین مردم باشد و این در حالی بود که برخی مسئولان لبنانی برای تحریک مردم تلاش کردند. نباید خواسته‌های مردمی وارد گروکشی‌ها و بهره‌برداری‌های سیاسی شود و جلوی هر کسی که به دنبال درگیری میان جریان‌های سیاسی و گروه‌های مردمی است، باید گرفته شود».
دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه سخنان خود، از رهبران سیاسی خواست تا مانع از کشیده شدن اعتراضات به محل ناصواب خود از جمله مسائل نژادی و مذهبی شوند. سید حسن نصرالله همچنین تاکید کرد: «همه تلاش حزب‌الله لبنان در مدت اخیر، مانع شدن از ایجاد خلأ سیاسی بوده است؛ علیرغم اینکه برخی گروه‌ها به دنبال ایجاد خلأ سیاسی و ساقط کردن دولت ، ایجاد جنجال‌ و یا برگزاری انتخابات جدید بودند، اما حزب‌الله تلاش کرد تا همزمان با توجه به خواسته‌های صادقانه مردمی و با توجه به شرایط خطرناک، با مسئولیت برخورد کند و به دور از شعاردادن، به روشنگری بپردازد».


دبیرکل حزب‌الله در ادامه به قدرت تمام عیار حزب‌الله در سطح منطقه پرداخت و خاطرنشان کرد: «تا کنون هیچ دولتی تحت نام دولت حزب‌الله در لبنان تشکیل نشده و آنهایی که از چنین عباراتی استفاده می‌کنند، می‌خواهند تمامی ناکامی‌ها را به اسم حزب‌الله تمام کنند و زمانی که ما می‌گفتیم دولت نباید استعفا دهد، نگران حزب‌الله یا مقاومت نبودیم. ما بیش از هر زمان دیگری و در هر بُعدی قدرتمند هستیم. ما هنوز برگ برنده‌های خود را رو نکرده‌ایم و مواضعی که تا کنون گرفته‌ایم، نباید(مخالفان) را به‌اشتباه بیندازد. تمامی مواضع ما به علت نگرانی برای لبنان است».
وی ضمن‌اشاره به استعفای «سعد الحریری»، گفت که حزب‌الله از ابتدا گفته بود که این استعفا را تأیید نمی‌کند و باید به سخنان مردم گوش داده شود. نصرالله گفت: «پیشنهاد حزب‌الله این بود که دولت با نمایندگان مردم جلسه بگذارد و قوانینی برای مبارزه با فساد و آزادی بازداشت شدگان تصویب شود و مردم برآورده شدن مطالبات خود را حس کنند». وی تغییرات در کابینه را نیز غیر مفید دانست و گفت که این گزینه می‌تواند لبنان را به سمت خلأ و آشفتگی سیاسی برود.
دبیرکل حزب‌الله از تمامی مردم و گروه‌های سیاسی خواست تا همه تلاش خود را برای همکاری با این دولت به کار گیرند. نصرالله در ادامه تاکید کرد: «امروز یک مسئولیت سیاسی بر گردن تمامی گروه‌های سیاسی و مردم است که نباید بگذارند لبنان به سمت خلأ سیاسی رود و هر دولتی که می‌خواهد تشکیل شود باید در ابتدا به مطالبات به حق مردمی گوش دهد. حکومت جدید باید به تدوین برنامه‌ای برای پاسخ به مطالبات مردمی، مبادرت ورزد». او به ریاکاری برخی گروه‌های سیاسی‌اشاره کرد و گفت: «پس از بروز اعتراضات مردمی، همگی گفتند که مطالبات مردمی خواسته ما نیز بود. پس چرا مشکلی حل نمی‌شد؟ مردم دیگر فریب نمی‌خورند. دولت جدید باید جدی و پرتلاش باشد. دولت جدید هر نامی داشته باشد، مردم از او انتظار کار کردن دارند».
سید حسن نصرالله در پایان سخنرانی خود، به بیان نقش آمریکا در لبنان پرداخت و گفت: «آمریکا تلاش می‌کند اقتصاد لبنان را هدف قرار دهد». او گفت که آمریکا تمامی راه‌ها را برای حل بحران‌های اقتصادی لبنان بسته است و مانع از این می‌شود که لبنانی‌ها از مشکلات خود خارج شوند و به فشارهای خود به لبنان در جهت تحمیل شروط خود در آینده ادامه می‌دهد، در حالی که تمامی مردم لبنان به دنبال استقلال سیاسی هستند. دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: «همگان می‌دانند که تصمیمات ما مستقل و آزادانه است. دولت باید در تصمیمات خود استقلال عمل داشته باشد، نه اینکه به دیکته‌های خارجی‌ها گوش دهد. ما خودمان کارشناس و نیروی انسانی داریم و قادر به بهبود اوضاع خود هستیم». سید حسن نصرالله همچنین به انهدام پهپاد رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان‌اشاره کرد و گفت که این یک حادثه طبیعی بود و حزب‌الله لبنان همواره به سرنگونی پهپادهای اسرائیلی در جهت پاکسازی آسمان لبنان دست می‌زند. نصرالله حادثه مذکور را دال بر جدیت و عزم مقاومت لبنان برای مقابله با دشمنان دانست و گفت: «حزب‌الله به هیچ وجه نگران اوضاع نیست و انهدام پهپاد صهیونیستی نشان داد که مقاومت نترسیده است».