تحریم‌های جدید آمریکا تکراری است

 عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در جدیدترین پست اینستاگرامی خود نوشت: «اخبار تحریم‌های جدید در ادامه فشار حداکثری در ۲ روز گذشته:
برایان هوک: صادرات نفت ایران به ۱۲۰ هزار بشکه در روز رسیده!!
آمریکا تحریم‌های جدیدی در مورد واردات و صادرات برخی لوازم و مصالح ساخت و ساز وضع کرد!
آمریکا با همراهی ۶ کشور منطقه ۲۵ شخص حقیقی وحقوقی را تحت تحریم قرار‌داد!


هر سه گزارش قبلا نیز تحت عناوین مختلفی اعلام شده بود. اگر گزاره اول درست بود، شاید می‌شد به اثر بخشی ۲ گزاره دیگر اعتنا کرد. اقتصاد ایران مسیر تجارت در شرایط تحریمی و رشد صادرات نفتی و غیرنفتی را طی می‌کند».
گفتنی است وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران و حزب‌الله با همکاری شش کشور عربی منطقه خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس این بیانیه که صبح روز چهارشنبه به‌وقت واشنگتن منتشر شد، دولت آمریکا به‌همراه دولت‌های بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات در اقدامی مشترک 25 شخص حقیقی، شرکت و بانک را به‌دلیل آنچه حمایت آنها از ایران و حزب‌الله می‌خوانند، هدف تحریم‌های مالی خود قرار‌داده‌اند.
آمریکا و شش کشور عربی فوق در اواسط سال 2017 نهادی را تحت عنوان هدف‌گیری تأمین مالی تروریسم (TFTC) تأسیس کردند تا به‌زعم خود با تروریسم (گروههایی که از نظر آنها تروریستی محسوب می‌شوند) مقابله کنند.
بر اساس بررسی‌های انجام‌شده از سوی خبرگزاری رویترز، تمامی اشخاص حقیقی، شرکت‌ها و بانک‌هایی که امروز چهارشنبه نامشان در فهرست تحریم‌های TFTC قرار گرفته، پیش از این در فهرست اشخاص و نهادهای تحت تحریم دولت آمریکا قرار داشته‌اند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود مدعی شده است که 21 مورد از اهداف تحریم‌شده (اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی) با بنیاد تعاون بسیج مرتبط بوده‌اند و به تأمین منافع بانک‌ها و صنایع ایران در خاورمیانه و اروپا کمک می‌کرده‌اند. همچنین چهار شخص حقیقی نیز که از آنها به‌عنوان افراد وابسته به حزب‌الله لبنان نام برده شده، به‌دلیل آنچه دست داشتن آنها در فعالیت‌های عملیاتی، اطلاعاتی و مالی حزب‌الله در عراق خوانده شده، هدف تحریم قرار گرفته‌اند.
در همین رابطه، وزارت خارجه آمریکا هم ضمن تمدید معافیت‌های مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با تهران اعلام کرد تحریم‌های جدیدی علیه بخش عمران و مواد مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای، نظامی و موشک بالستیک ایران اعمال کرده است.
به گزارش ایرنا، «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد جمعه در بیانیه‌ای مدعی شد که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا محدودیت‌های هسته‌ای علیه ایران را با هدف حفظ نظارت بر برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز تهران، کاهش خطر اشاعه، مهار توانایی ایران برای کاهش زمان رسیدن به سلاح هسته‌ای و پیشگیری از باز‌سازی سایت‌هایی با هدف اشاعه، تمدید می‌کند.