کدامیک؟ مدل کره‌شمالی یا ایران سربلند

پاسخ روحانی و جهانگیری به ادعای قالیباف
مناظره در زمانی توجهات را بیشتر به خود جلب کرد که قالیباف گفت: اتفاقی در هفته ‌گذشته بین این دو مناظره اتفاق افتاد و آن کشف محموله چند تنی کالای قاچاق است. به هر حال محموله مشکوک که چند تن پوشاک بود، کشف شد و در دو روز کارش انجام شد. سوال این است که در یک وزارتخانه‌ای که آموزش و پرورش است و مسئولیت آموزشی بر دوش دارد، این رفتار به‌گونه‌ای است که واردات غیر قانونی و غیرضروری انجام می‌دهد. حجت‌الاسلام حسن روحانی در پاسخ به اظهارات محمدباقر قالیباف گفت: اولین زیربنا اخلاق است و اخلاق از اینجا ناشی می‌شود که حق‌الناس را رعایت کنیم و حقوق مردم را زیر پا نگذاریم. اگر کسی تخلف کرده است، چه کسی باید بگوید؟ در نهایت محکمه است یا نه؟ و اگر قرار است محکمه آن را بگوید، چطور آقای قالیباف در یک برنامه زنده تلویزیونی به یک وزیر اتهام ناروا می‌زند؟ او با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در جامعه آموزش و پرورش تحقیق و پژوهش جلو برود، باید آزادی باشد، اظهار داشت: اگر آزادی نباشد چطور جوانان ما می‌توانند به پیشرفت اساسی برسند؟ وقتی یک دانشگاه در شیراز نماینده‌ای را دعوت می‌کند و دوستان شما مانع می‌شوند و با آجر جلوگیری می‌کنند، در چنین جامعه‌ای، آیا می‌توانیم تعالی داشته باشیم؟ روحانی با بیان اینکه در جامعه باید شرایطی فراهم شود که شکوفایی ایجاد شود، تصریح کرد: آیا ما می‌گذاریم صاحبان فرهنگ در جامعه ما دعوت شوند. ما هنرمندی داریم که در ماه رمضان از پخش دعای او امتناع و از پخش ربنای او جلوگیری می‌کنیم. وی تاکید کرد: در ماه رمضان «ربنایی» که مردم علاقه‌مند هستند، پخش نمی‌کنیم. چگونه می‌توانیم به دنبال توسعه اخلاق و فرهنگ باشیم؟ اسحاق جهانگیری هم به اظهارات قالیباف درباره قاچاق توسط یکی از وزرا واکنش نشان داد و گفت: مساله‌ای که آقای قالیباف مطرح کردند را علاقه نداشتم به آن بپردازم. اما من تا روز چهارشنبه فکر می‌کردم این مساله برای وزیر دیگری اتفاق افتاده اما روز چهارشنبه فهمیدم که این مساله مربوط به وزیر آموزش و پرورش است. ملت ایران مظلومیت دولت را ببینید. وی اضافه کرد: دختر وزیر با فوق لیسانس بیکار بوده و کار شرافتمندانه‌ای را آغاز کرده است. کل ارزش کالایی که دختر وزیر آموزش و پروش وارد کرده است ۲۰۰‌میلیون تومان بود که تمام هزینه‌های گمرکی آن پرداخت شد، اما ناگهان کلانتری به خانه او ریخت و حالا تبدیل به موضوع مصاحبه معاون اول قوه قضائیه و نامزد ریاست‌جمهوری شده است.
تشر رئیسی به قالیباف
رئیسی کاندیدای اصولگرایان تشری به قالیباف زد و گفت: ما شش کاندیدا اینجا حضور داریم برای مطرح کردن برنامه‌ها خود تا مردم با شنیدن سخنان ما به نتیجه برسند.


نظر قالیباف در مقابل انتقاد کاندیداها
پس از انتقادات سایر کاندیداها بود که قالیباف در مقام دفاع از خود بر آمد و تاکید کرد: جناب آقای روحانی من دارم درد مردم را می‌گویم اخلاق را رعایت نمی‌کنم؟ واردات‌چی‌ها به‌طور غیرقانونی واردات را انجام می‌دهند و سود می‌برند اما فرهنگیان ما دچار مشکل هستند. او با اشاره به 4‌درصد از افرادی که از مزایای غیرقانونی بهره‌مند هستند، گفت: مردم عزیز دولت 4‌درصدی که نام می‌بریم همین‌هاست، مال همین ما قاچاق کالا را با ارز وارد کشور می‌کنند، بیشترین مشکل را ایجاد کرده، ولی شما نگاه کنید وزیر آموزش و پرورش ما لباس بچه از ایتالیا می‌آورد. آقای جهانگری دختر وزیر بیکار و مظلوم این کار را انجام می‌دهد بقیه مردم چه کار کنند؟ از کجا بیاورند که زندگی کنند؟ اصل این واردات خطاست. نتیجه‌اش می‌شود آموزش و پرورشی که کار خلاف انجام می‌دهد. او در ادامه افزود: این شرم‌آور برای یک جامعه فرهنگی است که وضع معلمان این است. خانواده‌ای می‌خواهد نوبت صبح و بعداز ظهر دخترش را عوض کند، می‌گویم چرا؟ می‌گوید ما چادر نداریم کفش پا نداریم با هم عوض می‌کنیم، علت اینکه ۵ میلیون شغل ایجاد نمی‌شود، همین است.
تحسین دولت اصلاحات از سوی کاندیدای اصولگرا
 در بخش بعدی این مناظره میرسلیم در عین انتقاد از دولت روحانی به تحسین دولت اصلاحات پرداخت و گفت: در زمان دولت اصلاحات از طرف دانشگاه امیرکبیر یک پیشنهاد علمی به عارف، معاون اول دولت اصلاحات مطرح گردید. عارف مساله را بررسی کرده و به یاد دارم برای اولین بار پیشنهاد ما تصویب شد.
واکنش 3 کاندیدای اصلاحات به اظهارات میرسلیم
 روحانی گفت: ما اگر می‌خواهیم در مسائل سیاسی و اجتماعی به اهداف‌مان برسیم نخست باید افکار مختلف را به رسمیت بشناسیم. او با اشاره به اینکه در کشور برخی از افکار به رسمیت شناخته نمی‌شوند و نمی‌گذاریم احزاب عادلانه فعالیت کنند، اظهار داشت: در این انتخابات چه کسانی در فضای مجازی آزادانه عمل می‌کنند و چه کسانی به بهانه‌های مختلف احضار می‌شوند؟ این‌گونه می‌خواهیم در جامعه عدالت‌گستری کنیم؟ وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم به شرایط سیاسی مطلوبی برسیم همه‌گروه‌ها باید از حقوق مساوی برخودار باشند، تصریح کرد: آیا همه اقوام و اقلیت‌ها از حقوق مساوی برخوردار هستند، آیا در کشور ما همه اقوام و اقلیت‌ها دارای حقوق مساوی هستند؟ وقتی ما فرمانداری خانم از اهل سنت را منصوب می‌کنیم از دو طرف به ما فشار وارد می‌شود. یک طرف این است که چرا یک خانم را منصوب کردیم و از سوی دیگر چرا اهل سنت را به سمت‌های بالادستی گذاشتیم. روحانی با بیان اینکه حقوق شهروندی برای انشا نیست، خاطرنشان کرد: حقوق شهروندی برای این است که حساب کنیم که چگونه به حقوق شهروندان عمل می‌شود. ما یک ایران داریم و ایرانی‌ها باید از این حقوق برخوردار باشند. هاشمی‌طبا در تکمیل اظهارات روحانی در نقد پاسخ مصطفی میرسلیم گفت: بنده بدون اینکه کوچک‌ترین وابستگی به دولت یازدهم داشته باشم و آقای روحانی را در این چهار سال برای اولین بار همینجا زیارت کردم و تقریبا هیچ‌کدام از وزرای ایشان را جز یکی دو مورد ندیدم، اما گواهی می‌دهم بیشترین تخریب‌ها علیه این دولت بوده است. جهانگیری در نقد سخنان میرسلیم گفت: فکر می‌کنم انتقاد یکی از نعمت‌های بزرگی است که خداوند به مسئولان مختلف می‌دهد و هر کس در انتقاد را ببندد معنایش این است که از یک نعمت بزرگ خود را بی‌بهره کرده است لذا همه مکلف به استقبال از انتقاد سازنده هستیم. وی با اشاره به سازمان‌های مردم نهاد تصریح کرد: در دولت یازدهم ۸‌هزار سازمان مردم نهاد راه افتاد و ما از آزادی مطبوعات استقبال کردیم از فضای مجازی با تمام قدرت دفاع کردیم و جلو تمام قدرت‌هایی که می‌خواستند شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کنند، ایستادیم و هزینه آن را پرداختیم. همچنین قانون دسترسی آزاد به اطلاعات که در سال ۸۸ تصویب شده در این دولت اجرایی شد. ما به عنوان دولت از هر نقدی استقبال کردیم اما متاسفانه بخشی از جامعه با دولتی که با رأی مردم سر کار آمده مخالفند و با تمام توان در فضای مجازی علیه آن اقدام می‌کنند و احدی هم به آنها معترض نمی‌شود. محمدباقر قالیباف گفت: آزادی اقوام و مذاهب باید از حقوق اولیه شهروندی باشد مگر امروز این آزادی وجود ندارد. من نمی‌دانم منظور رئیس‌جمهور چه بوده است آن زمانی که من در نیروی انتظامی بودم چندین فرمانده از اهل سنت منصوب کردم و حتی در کردستان فرماندهان عالی از اهل سنت بودند و تا سطح نیرو پیشرفت کردند. در شهرداری نیز همین طور است و اقوام مختلف در آن مشغول هستند و بیش از ۱۳‌درصد از مدیران شهرداری از بانوان است.
ادامه در صفحه7