شهادت افسر اطلاعاتی علیه رئیس‌جمهوری آمریکا

گروه بین الملل - علی ودایع: اوضاع رئیس جمهوری آمریکا خوب نیست. «دونالد ترامپ» که چند روز پیش در استادیوم بیس بال در واشنگتن هو شد؛ گمان می‌کرد با خبر قتل «ابوبکر البغدادی» نجات خواهد یافت اما اوضاع وخیم تر از چیزی است که او گمان می‌کند. امروز (پنج شنبه) ، قطعنامه مربوط به مرحله جدید تحقیقات برای استیضاح  رئیس جمهوری آمریکا در کنگره مطرح خواهد شد که به احتمال زیاد هم رای می‌آورد. به موجب این قطعنامه قرار است پرونده دموکرات‌ها برای تحقیقات مربوط به استیضاح دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بعد از چند هفته شنیدن شهادت‌های شاهدان در پشت درهای بسته، به صورت علنی‌تری مطرح شود. این قطعنامه همچنین به جمهوریخواهان اجازه می‌دهد که درخواست خود را برای دسترسی به اسناد و شهادت‌های شاهدین مشابه با تحقیقات قبلی برای استیضاح رییس جمهور مطرح کنند اما دموکرات‌های کمیته اطلاعاتی همچنان این قابلیت را دارند که مانع اجرای درخواست‌ها شوند. فارغ از تمام حرف و حدیث‌ها ، از امروز روند استیضاح ترامپ روند جدی تری به خود خواهد گرفت.
طرح استیضاح دونالد ترامپ می‌تواند با رای اکثریت نسبی نمایندگان کنگره آمریکا آغاز شود. اما تصمیم‌گیری پیرامون استیضاح دونالد ترامپ منوط به کسب دو سوم آرای مجلس سنای این کشور است. لازم به یادآوری است که برخلاف مجلس نمایندگان، اکثریت کرسی‌های مجلس سنا در اختیار حزب جمهوریخواه آمریکا است. چنین امری در تاریخ سیاسی آمریکا بی‌سابقه است.
نقطه عطف در پرونده استیضاح
همه می‌دانند که از ابتدای حضور ترامپ در کاخ سفید، چندین و چند اتهام برای عزل رئیس جمهوری آمریکا فراهم شده اما هیچ کدام همانند گاف «اوکراین گیت» مورد توجه قرار نگرفته است. رئیس جمهوری آمریکا در جریان مکالمه تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین از کی یف خواسته بود که علیه  پسر «جوبایدن» اقدام کند. رفتار ترامپ نمونه بارز سواستفاده از قدرت است که در نهایت منجر به استیضاح رئیس جمهوری آمریکا خواهد شد.


ترامپ پرداخت کمک‌های ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین را منوط به همکاری زلنسکی در رابطه با فعالیت‌های اقتصادی‌هانتر بایدن، پسر جو بایدن در اوکراین کرده بود. 
تاکنون نمایندگان کنگره به موفقیت‌هایی در تحقیقات خود دست یافته اند اما ماجرای شهادت روز چهارشنبه علیه ترامپ، بی‌سابقه‌ترین اتفاق تاکنون محسوب می‌شود. برخلاف دستور صریح رئیس جمهوری ، سرهنگ «الکساندر ویندمن» عضو ارشد کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید که به هنگام تماس تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین مستقیما به آن گوش کرده بود برای ادای توضیحات به کنگره آمریکا رفت. ویندمن نخستین مقامی بود که با اطلاعات دسته اول از محتوای تماس تلفنی روز ۲۵ ژوئیه میان آقایان ترامپ و زلنسکی راهی کنگره شده است. ظرف پنج هفته گذشته، نمایندگان دموکرات حاضر در کنگره در ارتباط با تحقیقات ناظر بر طرح استیضاح از ده نفر از مسئولان آمریکایی پرس‌وجو کرده‌اند. ویندمن خود را یک «آمریکایی میهن‌پرست» خوانده و گفته است که دفاع از منافع و امنیت آمریکا برای او مهم‌تر از ملاحظات سیاسی و حزبی است. ویندمن با اونیفورم نظامی در برابر نمایندگان کنگره حضور یافت و به پرسش نمایندگان درباره پرونده اوکراین پاسخ گفت.
نکته‌های کشنده در رسوایی ترامپ
به گزارش پایگاه خبری هیل، ویندمن در شهادت خود در برابر سه کمیته کنگره شهادت مخربی را درباره تماس تلفنی ترامپ و ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین ارائه کرد.
او در شهادت خود به قانونگذاران گفت، بسیار نگران احتمال آغاز تحقیقاتی علیه جو بایدن، رقیب انتخاباتی دموکرات ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ و پسر او بوده و این مساله باعث شده که درباره این تماس تلفنی با وکیل شورای امنیت ملی آمریکا صحبت کند.
ویندمن که در سن سه سالگی با خانواده‌اش از اوکراین به آمریکا مهاجرت کرده، اظهار کرد: متوجه شدم که اگر اوکراین درباره بایدن و شرکت گاز بوریسما تحقیقات انجام دهد، به عنوان اقدامی جانبدارانه قلمداد خواهد شد که بی‌تردید می‌تواند به از دست رفتن حمایت دو حزبی از اوکراین منجر شود. این مساله می‌تواند امنیت ملی آمریکا را تضعیف کند.
ویندمن هم اکنون مدیر امور اروپا در شورای امنیت ملی آمریکا است. سه منبع آگاه از شهادت ویندمن به روزنامه نیویورک تایمز گفته‌اند، او به بازرسان کنگره گفته است که جملات و عبارات کلیدی در متن منتشر شده از گفتگوی تلفنی ترامپ و زلنسکی حذف شده‌اند. به گفته این منابع آگاه، یکی از این بخش‌های حذف شده این است که ترامپ ادعا کرده است فایل‌های ضبط شده‌ای از جو بایدن وجود دارد که در آن درباره فساد اوکراین صحبت می‌کند و زلنسکی نیز به شرکت بوریسما اشاره کرده است.
طبق گزارش نیویورک تایمز، ویندمن اظهار کرده که به دنبال تغییر متن این گفتگو بوده تا بخش‌های حذف شده را به آن اضافه کند. در حالی که او در اصلاح بخش‌هایی از این متن موفق بوده، تصحیح دو بخش یاد شده را از قلم انداخته است. ویندمن با هشدار درباره محتوای این گفتگوی تلفنی اظهار کرد، دو بار درباره تعاملات ترامپ با اوکراین به مافوق خود اعتراض کرده است.
این سرهنگ آمریکایی در شهادت خود گفت: به نظر من مناسب نبود که از یک دولت خارجی بخواهید درباره یک شهروند آمریکا تحقیقات کند و نگران پیامدهای آن در حمایت دولت آمریکا از اوکراین بودم.
وینمدن افزود، در بهار سال جاری میلادی متوجه شده که «عوامل تاثیرگذار خارجی روایت‌هایی غلط از اوکراین» ارائه می‌کنند که اقدامات آمریکا را تضعیف می‌کند. او در این اظهارات به رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ اشاره دارد.
او نخستین بار نگرانی‌اش را در این خصوص پس از نشستی در روز ۱۰ ژوئیه با گوردون ساندلند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا مطرح کرده است. به گفته ویندمن، ساندلند در این دیدار بر اهمیت تحقیقات درباره انتخابات ۲۰۱۶ و شرکت بوریسما تاکید کرده است.
این مقام عالی رتبه شورای امنیت ملی آمریکا افزود، به ساندمن گفته است که «اضهاراتش نامناسب هستند و درخواستش برای تحقیقات درباره بایدن و پسرش ربطی به امنیت ملی ندارد و این مساله چیزی نیست که شورای امنیت ملی در آن مشارکت کرده یا به انجام آن کمک کند.
سرهنگ ویندمن که به هنگام تماس تلفنی دونالد ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین مستقیما به آن گوش کرده بود در بیانیه آغازین مراسم استماع خود گفته که پیش‌تر نسبت به تحت فشار گذاشتن دولت اوکراین برای تحقیق درباره پسر جو بایدن دو بار هشدار داده بود.
نکاتی که این افسر برجسته ارتش آمریکا بیان کرده در حقیقت پالس‌هایی است که ترامپ را متهم به سواستفاده از قدرت یا حتی خیانت خواهد کرد. مساله جالب اینجاست که برخی از جمهوری خواهان نیز از شهادت سرهنگ ویندمن حمایت کرده اند که نشان دهنده وجود شکاف در جبهه محافظه کاران آمریکا است.