ایران،‌ ترکیه و روسیه بار دیگر بر تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند

وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه در بیانیه پایانی نشست خود در ژنو بر تعهد مستحکم ضامنین آستانه نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه تاکید کردند.
وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه بعنوان ضامنین فرمت آستانه یک نشست سه جانبه در 29 اکتبر 2019 میلادی (7 آبان) در ژنو برگزار کردند و مشورت‌هایی را با گیر پدرسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای سوریه انجام دادند.
در بیانیه پایانی این نشست آمده است:بر تعهد مستحکم ضامنین آستانه نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه مجددا تصریح نموده و تاکید کردند که این اصول باید مورد احترام همه طرفها باشد. آنها اهتمام قوی خود برای مبارزه با تروریسم در کلیه اشکال و مظاهر و مقابله با دستورکارهای تجزیه طلبانه در سرزمین سوریه را تکرار کردند.
در این بیانیه تصریح شده از تشکیل کمیته قانون اساسی و آغاز بکار آن در ژنو در 30 اکتبر 2019 (8 آبان) بعنوان نتیجه کمک موثر ضامنین آستانه و اجرای تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی استقبال کردند و در این ارتباط از تلاشهای نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه تقدیر نمودند.


همچنین وزرای خارجه ایران،روسیه و ترکیه ضمن ابراز این اعتقاد که آغاز بکار کمیته قانون اساسی تایید می‌کند که راه حل نظامی برای منازعه سوریه وجود ندارد، بر تعهد خویش مبنی بر پیشرفت فرایند سیاسی سوری- سوری پایدار و مداوم با تسهیل سازمان ملل در راستای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل مجددا تصریح کردند.
در بیانیه اضافه شده اهتمام خویش در حمایت از کار کمیته قانون اساسی از طریق تعامل مستمر با طرفهای سوری و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه به منظور اطمینان از کار موثر و پایدار آن را مورد تایید مجدد قرار دادند.
ایران،روسیه و ترکیه این دیدگاه را هم بیان کردند که کار کمیته قانون اساسی باید با احساس مصالحه و تعامل سازنده، بدون دخالت خارجی و تحمیل جدول‌های زمانبندی خارجی، با هدف رسیدن به توافق کلی اعضای آن که نتیجه کار بتواند گسترده‌ترین حمایت ممکن مردم سوریه را کسب نماید، اداره شود.
همچنین در بیانیه پایانی بر اهمیت فرایند حل و فصل گسترده‌تر در پیشبرد افزایش کمکهای انساندوستانه برای کلیه سوری‌ها در سراسر کشور بدون پیش شرط و تبعیض، تسهیل بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان و اشخاص بی‌خانمان داخلی به مناطق اصلی زندگی اشان در سوریه و همچنین اطمینان و اعتماد سازی میان طرفهای سوری تاکید شد.
* ظریف: ایران به خواست دمشق در سوریه حضور خواهد داشت
وزیر امورخارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با وزیران خارجه ترکیه‌ و روسیه‌ گفت: روسیه و ایران تا زمانی که دولت و مردم این کشور بخواهند حضور خود را در سوریه حفظ خواهند کرد.
دکتر محمد جواد ظریف در کنفرانس خبری مشترک با مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف پس از نشست در ژنو تصریح کرد: ما تا زمانی که دولت و مردم سوریه بخواهند در سوریه خواهیم بود.
به گفته ظریف: روسیه و ایران به دعوت دولت دمشق در خاک سوریه حضور دارند.
وزیر امورخارجه ایران همچنین در مورد حضور نیروهای آمریکایی در سوریه به بهانه حفاظت از میادین نفتی به طور کنایه آمیز گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا حداقل نسبت به اهداف ایالات متحده صادق است.
ظریف تاکید کرد که تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه آغاز یک روند چالش برانگیز است.
وی با بیان اینکه این کمیته فقط باید متعلق به سوری‌ها باشد و توسط آنها هدایت شود، گفت که قانون اساسی باید توسط همه مردم سوریه پذیرفته شود.
ظریف تاکید کرد که نباید هیچ مداخله و فشار خارجی بر کمیته قانون اساسی صورت گیرد.
وی گفت: پناهندگان سوری باید داوطلبانه به کشورهای خود بازگردند و تمامیت ارضی سوریه نیز حفظ شود.
سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه نیز اظهارداشت: تشکیل کمیته قانون اساسی جدید سوریه، پیروزی و دستاورد بزرگ برای ملت این کشور است.
وی اضافه کرد: سه کشور روسیه، ایران و ترکیه به ادامه تلاش‌ها با تمامی گروه‌های سوری برای ثبات در سوریه و نابودی کانون باقی مانده تروریست‌ها تاکید کردند.
وزیر امورخارجه روسیه گفت: در این دیدار تاکید شد که مهم‌ترین موضوع، تضمین اجرای قطنامه 2254 بویژه لزوم اجرای روند سیاسی (برای حل مسائل) سوریه است و تمامی بازیگران خارجی باید زمینه اجرای این روند را فراهم کنند.
لاوروف افزود که فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه باید بدون دیکته کشورهای خارجی صورت گیرد.
در ادامه این نشست خبری چاووش اوغلو وزیر امورخارجه ترکیه نیز گفت: تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، تاثیرگذاری عملیات صلح آستانه میان طرف‌های سوری را به اثبات رساند.
اوغلو با تاکید بر تعهد آنکارا بر حفظ یکپارچگی و حاکمیت ارضی سوریه تاکید کرد و گفت به همین خاطر، همانگونه که در بیانیه مشترک قرائت شد، این بحران نیازمند راه حل سیاسی است.
وزیر امورخارجه ترکیه تصریح کرد: طبعیتا بازگشت آوارگان سوری که حدود 2 میلیون نفر تخمین زده می‌شوند، بسیار مهم خواهد بود، هرچند که باید روند بازگشت آوارگان و مهاجران بصورت امن و داوطلبانه صورت گیرد.
اوغلو اضافه کرد: برای دولت آنکارا مهم خواهد بود که شرایط ضروری برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را فراهم کند.
وی گفت: تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه گام اساسی در گفت‌وگو میان مخالفان و دولت رسمی دمشق است.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر نیرو خبر داد: افزایش 50 درصدی بارندگی‌ها دولت هند امروز ایالت جامو و کشمیر را تقسیم می‌کند ادامه تظاهرات در لبنان به‌رغم استعفای حریری فرمانده کل قوا در مراسم دانش‌آموختگی دانشگاههای ارتش در دانشگاه پدافندهوایی خاتم‌الانبیاء: از تحرکات دشمن غفلت نکنید ظریف: مایل به مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی هستیم اما سیاست زورگویانه آمریکا را نمی‌پذیریم عادل عبدالمهدی برای حضور در مجلس عراق شرط گذاشت مجلس انگلیس با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کرد ایران،‌ ترکیه و روسیه بار دیگر بر تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند وزارت اطلاعات: باند مسلحانه قاچاق ارز در استان آذربایجان غربی منهدم شد رونمایی از قطعنامه جدید استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا رئیس دفتر رئیس جمهور: صدا و سیما در مورد لوایح FATF یک طرفه عمل می‌کند تحلیل سیاسی هفته محسنی بندپی: 520 نقطه بحرانی در استان تهران وجود دارد بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت آغاز ماه ربیع الاول مسئولان بر حل مشکلات مردم تمرکز کنند اعتصاب، سفارت و کنسولگری‌های اسرائیل را به تعطیلی کشاند