ادامه آتش‌سوزی گسترده در کالیفرنیا و خشم مردم آمریکا از بی‌کفایتی دولت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از تلویزیون ‌ای‌پی‌تی‌ان، خشم و ناامیدی ساکنان مناطق شمال ایالت کالیفرنیای آمریکا که از حدود یک هفته پیش گرفتار آتش‌سوزی گسترده جنگل‌ها هستند، به شدت افزایش یافته است.
شرکت برق و گاز پاسیفیک به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی، برق و گاز کلیه مشترکان خانگی مناطق نزدیک به کانون آتش‌سوزی جنگل‌های شمال کالیفرنیا را قطع کرده است.
یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ساکنان ۲۶ شهر و شهرک واقع در این مناطق از چند روز پیش برق و گاز شهری ندارند. ده‌ها منزل مسکونی در آتش سوخته و ویران شده است.
تقریبا همه مردم این مناطق قادر به شارژ گوشی‌های تلفن همراه خود نیستند و مالکان خودرو‌های برقی هم نمی‌توانند از وسایل نقلیه خود استفاده کنند.


خاموشی سراسری در این مناطق که از سه‌شنبه آغاز شده است، سومین دور خاموشی سراسری در شمال کالیفرنیاست. علاوه بر خسارات مالی مستقیم این آتش‌سوزی، مردم این مناطق دچار ضرر و زیان‌های غیرمستقیم نیز شده‌اند.
«کالین دیویس» کارگر یک فروشگاه زنجیره‌ای می‌گوید به علت تعطیلی محل کار خود، بیکار شده است. او می‌گوید در این شرایط همه ضرر می‌کنند، کارفرما‌ها و شرکت‌ها و کارگران همه و همه ضرر می‌کنند.
«جنیفر چالبرگ» مالک یک فروشگاه در شهر لافایت می‌گوید به علت قطع برق کسب و کار او تقریبا فلج شده است.
یکی از ساکنان منطقه آتش‌سوزی هم گفت: من از دولت عصبانی هستم، از همه سیستم عصبانی هستم. وقتی در کشوری نظام تک حزبی حاکم باشد، اوضاع به همین شکل خواهد بود. اصلا هم فرقی نمی‌کند که کدام حزب قدرت را در دست بگیرد.
همچنین شبکه تلویزیونی رویترز گزارش داد آتش‌سوزی در لس آنجلس که صبح دوشنبه آغاز شد گسترش یافته و به مرز منطقه «‌گِتی» محل زندگی افراد مشهور رسیده است و آنها مجبور شده‌اند خانه‌هایشان را ترک کنند.
بنا بر اعلام مقامات، آتش‌سوزی در گتی بر اثر برخورد یک شاخه شکسته درخت با تیر چراغ برق در زمان وزش باد آغاز شد. مقامات لس آنجلس اعلام کردند 12 خانه بر اثر این آتش‌سوزی از بین رفته است.
مقامات اداره آتش‌نشانی لس آنجلس اعلام کردند به ساکنان بیش از هفت هزار خانه دستور داده شد خانه‌هایشان را ترک کنند. همچنین به گزارش فارس، با گذشت چندین روز از آغاز حریق گسترده در ایالت کالیفرنیا و مشکلات عدیده ناشی از آن، مقام‌های آمریکایی می‌گویند تنها 15 درصد از حریق اطفا شده است.
ماموران آتش‌نشانی در ایالت کالیفرنیا در تقلا برای کنترل دو حریق «کینکِید فایر» و «گِتی فایر» هستند اما این دو حریق علاوه بر سوزاندن مناطق وسیع، تخریب گسترده، قطعی برق و تخلیه اجباری ساکنان این ایالت آمریکا، حداقل سه کشته بر جا گذاشته و همچنان مهار نشده است. بنا بر گزارش‌ها، کینکِید فایر سبب شده که بخش اعظمی از ساکنان شهرستان سومونا با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت از ترس حریق، دستور تخلیه دریافت کنند. «اداره ملی هواشناسی» آمریکا با تاکید بر احتمال وزش باد شدید با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت در جنوب کالیفرنیا و تاثیر آن بر شدت گرفتن آتش‌سوزی‌ها، هشدار «وضعیت قرمز» صادر کرده است. بنا بر اعلام مقام‌های آمریکایی، انتظار می‌رود که وزش شدید باد امروز در کالیفرنیا ادامه یابد.  طبق گزارش «سی‌ان‌ان»، بیش از ۲۶ میلیون نفر از ساکنان ایالت‌های کالیفرنیا و آریزونا تحت پوشش هشدار وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.  این شبکه آمریکایی گزارش داد: «اوضاع در حالی وخیم شده است که آتش‌نشانان در سراسر کالیفرنیا طی روزهای اخیر در حال مبارزه با حداقل ۱۱ آتش‌سوزی بزرگ بوده‌اند؛ آتشی که هزاران نفر را مجبور به ترک منازلشان کرده است». آنطور که رسانه‌ها از قبیل روزنامه لس آنجلس تایمز خبر داده‌اند، حدود ۲۰۰ هزار آمریکایی دستور اجباری تخلیه منازل مسکونی‌شان را دریافت کرده‌اند. به نوشته شبکه «سی‌بی‌اس نیوز»، کینکِید فایر تا روز سه‌شنبه بیش از ۷۶ هکتار و گتی فایر، ۶۵۶ هکتار از جنگل‌ها و اراضی کالیفرنیا را سوزانده است.
قطعی برق در مناطق وسیعی از شمال و مرکز کالیفرنیا، خشم آمریکایی‌ها را برانگیخته و آنها به رسانه‌ها گفته‌اند، طی کمتر از یک ماه اخیر، بیش از چهار بار برق بخش‌های وسیعی از این ایالت قطع شده است. به گفته مدیر پی‌جی‌اند‌ای، کارمندان این شرکت هنگام انجام ماموریت خود در بخش‌هایی از کالیفرنیا با حملات فیزیکی و دشنام‌های ساکنان عصبانی از قطع برق مواجه شدند. «وید هوفر» ۷۱ ساله و ساکن شمال کالیفرنیا درباره حجم گسترده تخریب‌های حریق به خبرگزاری فرانسه گفت: «همه جا، فقط خاکستر است، تنها چیزی که برایم باقی مانده، لباس‌هایم است و من مجبورم در ماشینم زندگی کنم». «غارت منازل و اموال» ساکنان مناطق آسیب‌دیده در کالیفرنیا به بحران آتش‌سوزی در این ایالت دامن زده است. با شدت گرفتن آتش در کالیفرنیا و تخلیه منازل مسکونی، گزارش‌های متعددی درباره غارت اموال و منازل آمریکایی‌ها مخابره شده است. هر چند «گاوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا وضعیت اضطراری اعلام کرده و از مردم خواسته به توصیه‌ها درباره تخلیه منازل گوش دهند اما ساکنان این مناطق نگران دزدی از منازلشان هستند که بالاجبار آنها را تخلیه کرده‌اند.
هنوز مشخص نیست کالیفرنیا تا چند روز دیگر در وضعیت فعلی باقی خواهد ماند و سوءمدیریت مقامات این ایالت در جلوگیری از حریق، اطفاء آن و همچنین حفاظت از منازل خالی ‌شده در اثر حادثه، تا چند وقت دیگر گریبان‌گیر ساکنان آن خواهد بود.
بخشی از ایالت کالیفرنیا در ساحل غربی آمریکا درحالی در آتش می‌سوزد که واشنگتن همچنان دور از کرانه‌ها، در سودای رهبری جهان است.