مناظره جنجالي

«آرمان ملي» گزارش مي‌كند
چالش‌هاي صداوسيما
در يك مناظره جنجالي
محمود صادقي: بودجه دلاري به صداوسيما مي‌دهيم، پس بايد به چالش‌اش بکشيم


پورمختار: از همه چيز براي زدن رسانه ملي استفاده مي‌کنيد
محمود صادقي و محمدعلي پورمختار هر دو از نمايندگان مجلس هستند که يکي با گرايش اصلاح‌طلبي و ديگري با گرايش اصولگرايي چندي پيش درباره موضوع تخريب مجلس و نمايندگان مجلس به مناظره نشستند. خبرآنلاين نوشت؛ صحبت به ميدان‌داري مداحان در منابر و رويکرد صداوسيما که رسيد اختلاف عقيده اين دو نماينده هم بيشتر نمايان شد.
جدال با مغالطه!
صادقي، نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران در اين مناظره گفت: قرآن به پيامبر مي‌فرمايد که مردم را به سمت پروردگارت با موعظه حسنه فرا بخوان و هم چنين قرآن جدالي که توام با مغلطه است را قبول ندارد يعني حتي جدال هم که مي‌کنيد جدال به احسن باشد يعني دروغ نگوييد، مغالطه نکنيد و اين است که بايد هدايت شود چون منبر هم براي هدايت است، منبر نبايد تريبون جناح بشود بلکه بايد جايگاه پيامبر باشد، متاسفانه بعضي از خطبا اين جايگاه را با تريبون سياسي اشتباه گرفته‌اند. صداوسيما گاهي اوقات تريبون اين‌هاست، زنده پخش مي‌کند مثلا آن مداحي که اهانت به خلفا کرده بود و از شبکه پنج پخش شد در حالي که مخالف صريح سياست‌هاي امام و رهبري است. امام و رهبري گرايششان به وحدت است ولي با اين وجود صداوسيما تريبون صدايي مي‌شود که هيچ توجهي به اين‌ها ندارد. وي افزود: فايده‌اي هم ندارد، بحث رسانه است و رسانه ملي بيشتر رسانه ميلي است و ما از صندوق توسعه حدود دويست ميليون دلار در سال گذشته پول داده‌ايم يعني مي‌خواهم بگويم که بودجه دلاري به آن مي‌دهيم، صد و بيست شبکه داخلي و ده‌ها شبکه خارجي دارد و ما انتظار زياد از آن داريم. در فضاي بين‌المللي نمي‌تواند زياد دروغ بگويد و بازتاب بهتري دارد. ما وظيفه داريم که صداوسيما را به چالش بکشيم و اصلاحش بکنيم.
سياست صداوسيما انقلابي‌گري است
در ادامه محمدعلي پورمختار اظهار داشت: نه من قبول ندارم که جناحي به موضوعات نگاه مي‌کند، بالاخره ببينيد جريان کلي صداوسيما در اطلاع‌رساني و آگاهي بخشي و انتشار اخبار يک جريان روشن از ابتداي انقلاب تا کنون است فلذا ما نمي‌توانيم بگوييم که امروز وضعش خيلي خراب است چون به جناح ما نمي‌پردازد. نگاه صداوسيما مبتني بر حفظ ارزش‌هاست و هرکه از ارزش دفاع بکند مورد توجه صداوسيما است و به آن تريبون مي‌دهند، سياست صداوسيما مبتني بر انقلابي‌گري است و هرکسي که حرف انقلاب را بزند آنجا جايگاه دارد، مبتني بر دشمن ستيزي است يعني ببينيد شکل معلوم و شناخته شده است و بر همين اساس دارد پيش مي‌رود منتهي ممکن است يک روز به من بزند و يک روز به شما بزند و يک روز هم به کل مجلس بزند. اين نماينده اصولگرا تصريح کرد: منظور همين با بازتابش است در واقع يک نيشتري مي‌شود، گرچه مي‌گويم سليقه‌ها متفاوت است مثلا اگر صداوسيما دست من باشد ممکن است شکل ديگري اداره‌اش بکنم و قطعا متفاوت‌تر از وضع فعلي باشد ولي در عين حال آن هم يک چارچوب‌هايي دارد و واقعيت اين است که از اين چارچوب‌ها نمي‌تواند خارج شود. وي گفت: بعد از آن مناظراتي که سال 88 شکل گرفت حضرت آقا به صداوسيما توصيه کردند که شما اين مناظره‌ها را پخش کنيد ولي صداوسيما عمل نکردند البته يکي دو مرتبه گذاشت ولي به سمت و سوي خاصي رفت.
انحصار منجر به فساد مي‌شود
پس از پورمختار، محمود صادقي با بيان اينکه يکي از مشکلات ما در واقع اين انحصار صدا وسيما و رسانه است و اين «انحصار» منجر به فساد مي‌شود، تصريح کرد: به نظر من قانون اساسي دلالت بر انحصار صداوسيما ندارد. ما مي‌گوييم که اين يک فرمول کيلگارد در فساد است که عبارت است از قدرت به علاوه انحصار منهاي پاسخ‌گويي که اين مي‌شود فساد. صداوسيما شبکه‌هاي مختلف دارد، شبکه‌هاي استاني يا شبکه‌هايي که هويت‌ها و اسم‌هاي مستقل دارند يعني ما سازمان‌هاي پخش کننده داريم که همه اشان از لحاظ حقوقي منحصر به يکجا هستند، مثلا اگر شبکه استاني چيزي را پخش مي‌کند شبکه سراسري آرم آن شبکه استاني را برمي دارد تا از طرف خودش پخش کند يعني ميخواهم بگويم هر شبکه‌اي آرم خودش را دارد بنابراين هويت‌هاي مختلفي هم دارند ولي اين را برنمي‌تابد. عضو فراکسيون اميد اضافه کرد: در بحث فضاي مجازي هم الان دارد تلاش مي‌کند که هرکجا که چيزي را پخش مي‌کند در انحصار بگيرد، مثلا در خبرگزاري خانه ملت پخش زنده دارد و تلقي دوستان اين است که نبايد داشته باشد يا خبرگزاري ميزان پخش زنده دارد و تفسير اين دوستان اين است که هرکجا چيزي را پخش مي‌کند در انحصار ما است. فرقي هم نمي‌کند که آنلاين باشد يا آفلاين.
پنج مجلس در کشور داريم
پورمختار به صادقي پاسخ داد: انحصار است، ما يک صداوسيما بيشتر نداريم. آيا در مجلس انحصار نيست؟ يک مجلس بيشتر داريم؟ ممکن يک تعداد بگويند که چرا ما شبيه به نماينده مجلس نباشيم. صادقي گفت: ما پنج مجلس داريم. پورمختار اما نپذيرفت و تأکيد کرد: نه، مجلس شوراي اسلامي يکي است، يا شوراي عالي امنيت يکي است. اگر انحصارا بايد بکنيم مثلا خبرآنلاين يکي است فردا ما بگوييم که من مي‌خواهم خبرآنلاين بزنم و چرا شما منحصر شده ايد به اين اسم، اين يک واقعيت است. صادقي اما در پاسخ افزود: منظور ما اسم نيست بلکه کارکرد است.