سعد حریری از نخست وزیری لبنان استعفا کرد

در پی ناآرامی‌های 13 روز گذشته در لبنان نخست‌وزیر این کشور روز گذشته از سمتش استعفا داد.
به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز، سعد حریری در پی نشست دیروز با احزاب سیاسی و شکست مذاکرات استعفایش از سمت نخست وزیری را اعلام کرد.
وی در سخنانی گفت که ما تلاش کردیم کشور را از خطرات نجات دهیم اما به بن بست رسید. من اکنون به کاخ "بعبدا" می‌روم تا استعفایم را به رئیس‌جمهور تقدیم کنم.
حریری افزود: خواسته من از همه لبنان حمایت از کشور است.


علیرغم استعفای سعد حریری، دولت تا انتخاب نخست‌وزیر جدید، همچنان عهده‌دار اداره امور کشور است.
ناظران سیاسی معتقدند این استعفا با هر هدفی صورت پذیرفته باشد، معنایی جز شانه خالی کردن سعد حریری از زیر بار مسئولیت، معنای دیگری ندارد.
این استعفا درحالی تقدیم رئیس جمهور شده است که در دو هفته گذشته باستثنای یکی دو جریان محدود، همه جریانها از بسته اصلاحی دولت اعلام حمایت کردند. بر این اساس، این تصور که دیگران در انجام وظیفه دولت، کارشکنی کرده‌اند، کاملا منتفی است.
عموماً دولت‌ها در مواجهه با بحران‌ها، تمام توان خود را بر پیدا کردن راه حل‌های معطوف به بحران‌ها متمرکز می‌کنند، امری که در خصوص دولت سه ساله سعد حریری اتفاق نیفتاد.
صرف نظر از اینکه مجدداً سعد حریری مکلف به تشکیل دولت شود و یا دیگری این مسئولیت را بدوش بکشد، واقعیت آن است که براساس قانون اساسی لبنان و تقسیمات داخلی و متداول در این کشور، تنها دو راه فراروی نظام لبنانی متصور است: ادامه عمل با دولتی با حضور سعد حریری یا شخصیتی از جنس وی یا فرورفتن در بحرانی جدید در سایه «دولت سرپرست».
نظر به جدیت و همدلی گروه‌ها و احزاب حاکم در لبنان بنظر می‌رسد تن دادن به «دولت سرپرست» و عدم استقبال از شرایط نامطلوب ناشی از آن با توجه به تجارب گذشته لبنانی‌ها، این گزینه بسیار دور از ذهن می‌باشد.
در ماجرای استعفای حریری لزوما بایستی از فشارهای خارجی اعم از آمریکایی و منطقه‌ای غافل نشد؛ کشورهایی که در حقیقت در سایه این فشارها فشار بر مقاومت را پیگیری می‌کنند.
ارتش لبنان با تظاهرکنندگان در بیروت درگیر شد
ازسوی دیگر در سیزدهمین روز اعتراضات مردم لبنان علیه دولت، ارتش این کشور با تظاهرکنندگان روی پل «رینگ» بیروت درگیر شد.
تظاهرکنندگان پیش از این بخشی از این پل را مسدود می‌کردند و تردد در ان به کندی در جریان بود، اما با بستن کامل این پل تردد خودرو‌ها را کاملا مختل کردند که به دنبال آن ارتش برای بازگشایی آن مجبور به درگیری با تظاهرکنندگان شد.
همچنین شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: شماری از معترضان که پل الرینغ «رینگ» در بیروت پایتخت لبنان را بسته بودند با شهروندانی که قصد داشتند از این پل عبور کنند، درگیر شدند. نیروهای امنیتی لبنان هم برای جلوگیری از درگیری بین دو طرف وارد عمل شد.
ازسوی دیگر رسانه‌های لبنانی اعلام کردند گروه هکری «انانیموس» مسئولان لبنانی را به هک حساب‌های کاربری شان در فضای مجازی تهدید کرد. این گروه هکر‌ها، از قصدشان برای هک کردن حساب برخی مقام‌های لبنانی و انتشار اسناد محرمانه آن‌ها خبر دادند.
گروه هکری انانیموس اعلام کرد، حملاتی اینترنتی علیه مقام‌های لبنانی مانند «فواد سنیوره» نخست‌وزیر پیشین، «سعد الحریری» نخست‌وزیر فعلی و «جبران باسیل» وزیر خارجه خواهد داشت.
این گروه هکری افزود، در روز‌های آینده اسنادی درباره حساب‌های محرمانه مقام‌های لبنانی منتشر خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر اقتصاد: شاخص‌های اقتصادی کشور در شرایط تحریمی بهبود یافت پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجعفر مرتضی چهارمین همایش بین‌المللی مجاهدان در غربت در دامغان برگزار شد ایران اسلامی در سالروز شهادت امام رضا(ع) غرق در ماتم و عزا بود هیاهوی انتخاباتی ترامپ بر سر البغدادی وزیر خارجه فرانسه: امارات خواهان کاهش تنش با ایران است سفیر انگلیس در تهران: لندن به برجام پایبند است نخست‌وزیر عراق با انتخابات زود هنگام مخالفت کرد اخبار کوتاه اقتصادی سعد حریری از نخست وزیری لبنان استعفا کرد امیر کویت: ادامه اختلافات میان اعضاء شورای همکاری خلیج فارس دیگر قابل تحمل نیست سوال از «ظریف» و «حجتی» و گزارش از روند اجرای برجام در دستور کار هفته آینده مجلس وزیر امور خارجه در پیامی توئیتری نوشت: تحریم آمریکا علاوه بر غذا، واردات دارو را هم هدف قرار داده است دستور صریح معاون اول رئیس جمهور بر توقف هر گونه فعالیت عمرانی در محوطه باستانی چغاگاوانه عذرخواهی شهردار تهران از شهروندان آغاز نام‌نویسی نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی از 10 آذر یک کرد اهل سنت سفیر کار ایران در ژنو شد آمریکا، بازسازی داعش