نخست‌وزیر عراق با انتخابات زود هنگام مخالفت کرد

ایرنا - نخست‌وزیر عراق دیروز در نامه‌ای به مقتدی صدر، درخواست وی را برای انتخابات زودهنگام رد کرد.
به گزارش شبکه خبری "سومریه نیوز"، "عادل عبدالمهدی" در این نامه خطاب به مقتدی صدر نوشت: از من خواسته‌اید به مجلس بروم و برگزاری انتخابات زودهنگام را تحت نظارت سازمان ملل متحد و کمیساریای جدید اعلام کنم. من از شما تشکر می‌کنم. این حق هر رهبر و هر شهروند است که آنچه را که به نظرش مصلحت و منفعت ملی است، از نخست‌وزیر بخواهد و چه بسا پیشنهاد شما یکی از راه‌های خروج از بحران کنونی باشد.
وی افزود: هرچند نتایج انتخابات زودهنگام ممکن است تعیین‌کننده باشد و امکان تشکیل دولتی با اکثریت سیاسی روشن که از حمایت مجلسی واضحی هم برخوردار است، وجود داشته باشد، اما ملاحظاتی در انتخاب این راهکار وجود دارد. نخست آن که این کافی نیست که نخست‌وزیر برای اعلام انتخابات زودهنگام به مجلس برود و بلکه با استناد به ماده 64، روال قانونی وجود دارد که نخست‌وزیر باید از آن پیروی کند. انتخابات اولیه مستلزم آن است که رئیس‌جمهور با درخواست نخست‌وزیر با انحلال مجلس موافقت و خواستار انتخابات زودهنگام طی 60 روز شود و چنین امری جز با رای اکثریت شورای نمایندگان محقق نمی‌شود.
عبدالمهدی تاکید کرد: اگر هدف از انتخابات زود هنگام، تغییر دولت است، راه بسیار کوتاه‌تری وجود دارد و آن این که جنابعالی با برادر "هادی العامری" برای تشکیل دولت جدید توافق کنید که در آن صورت نخست‌وزیر می‌تواند استعفا خود را اعلام کرده و دولت جدید هم ماموریت خود را ظرف چند روز، اگر نگوییم چند ساعت پس از این توافق آغاز کند. اما انتخابات زودهنگام موضوعی نامشخص است، طولانی بودن مدت زمان اجرایی شدن آن و توافق بر سر تمام شروط آن موضوعاتی سوال برانگیز است.


صدر روز دوشنبه ساعتی پس از اعلام مصوبات جدید مجلس در تایید بسته اصلاحات دولت عادل عبدالمهدی جهت تحقق خواسته‌های معترضان، بیانیه‌ای صادر و خواستار آن شد که عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر در جلسه مجلس حضور یافته و برگزاری انتخابات زودهنگام زیر نظر سازمان ملل و در ظرف زمانی کوتاه را اعلام کند.
صدر گفت که دولت تا زمان برگزاری انتخابات زود هنگام، تدابیر لازم را برای تغییر کمیسیون عالی انتخابات، قانون انتخابات و ارائه آن به مردم انجام دهد.
صدر همچنین تاکید کرد که در انتخابات یاد شده هیچ کدام از احزاب کنونی نباید شرکت کنند، مگر حزبی که مردم بخواهند.
وی همچنین خطاب به تظاهرکنندگان خواسته که "فریب" مصوبات مجلس را نخورند چون - به تعبیر او - همه این مصوبات تا وقتی به اقدامات قانونی مناسب منجر نشود، صوری است و پیگیرد مفسدان اقتصادی را نیز در بر ندارد.
ادامه ناآرامی‌ها در عراق
ناآرامی‌ها در عراق همچنان ادامه دارد،همزان فشارها بر عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق نیز افزایش یافته است. گزارش‌ها حاکی است مردم بغداد روز گذشته علی‌رغم منع آمد و شد اعلام شده توسط دولت، تظاهرات برگزار کردند.
به گفته این منابع، در این راهپیمایی‌ها صدای سرودهای ملی نیز شنیده می‌شد و برخی‌ها با خودرو و برخی با پای پیاده در آن شرکت کرده بودند.
ازسوی دیگر و به‌رغم اعلام برخی منابع مبنی بر کشته و زخمی شدن شماری از تظاهرکنندگان در تظاهرات روز دوشنبه در استان کربلا، فرمانده پلیس این استان اعلام کرد تظاهرات کربلا هیچ کشته‌ای نداشته است و آنچه برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند صحت ندارد.
همچنین فرماندهی عملیات فرات میانه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: به‌رغم برخی ادعاها و شایعات رسانه‌ای اوضاع در استان کربلا آرام و امن است و در این استان ثبات برقرار است.
درهمین حال سندیکای معلمان عراقی نیز از اعتصاب سراسری در مدارس عراق به مدت چهار روز خبر داد.
در دور جدید تظاهرات، مناطق مختلف عراق شاهد تظاهرات‌هایی با هدف درخواست برای مبارزه با فساد و بهبود خدمات در کشور بوده است.
مجلس عراق به سه طرح مهم رای مثبت داد
مجلس عراق با رای مثبت به انحلال شوراهای استانی به جز اقلیم کردستان، مجلس این کشور را مسئول نظارت بر استانداران در حین برگزاری انتخابات معرفی کرد و همچنین مقرر شد استانداران اداره امور مالی و اداری را از شوراها تحویل بگیرند.
مجلس عراق همچنین مصوب کرد تا همه امتیازهای ویژه ریاست جمهوری، نخست وزیری، رئیس و نمایندگان مجلس، وزیران، مدیران کل و قوه قضائیه، شورای عالی قضایی و استانداری‌ها لغو شود.
مجلس عراق همچنین مقرر کرد با تشکیل کمیته اصلاح قانون اساسی، این کمیته پیشنهادهای خود را ظرف 4 ماه ارائه کند.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر اقتصاد: شاخص‌های اقتصادی کشور در شرایط تحریمی بهبود یافت پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجعفر مرتضی چهارمین همایش بین‌المللی مجاهدان در غربت در دامغان برگزار شد ایران اسلامی در سالروز شهادت امام رضا(ع) غرق در ماتم و عزا بود هیاهوی انتخاباتی ترامپ بر سر البغدادی وزیر خارجه فرانسه: امارات خواهان کاهش تنش با ایران است سفیر انگلیس در تهران: لندن به برجام پایبند است نخست‌وزیر عراق با انتخابات زود هنگام مخالفت کرد اخبار کوتاه اقتصادی سعد حریری از نخست وزیری لبنان استعفا کرد امیر کویت: ادامه اختلافات میان اعضاء شورای همکاری خلیج فارس دیگر قابل تحمل نیست سوال از «ظریف» و «حجتی» و گزارش از روند اجرای برجام در دستور کار هفته آینده مجلس وزیر امور خارجه در پیامی توئیتری نوشت: تحریم آمریکا علاوه بر غذا، واردات دارو را هم هدف قرار داده است دستور صریح معاون اول رئیس جمهور بر توقف هر گونه فعالیت عمرانی در محوطه باستانی چغاگاوانه عذرخواهی شهردار تهران از شهروندان آغاز نام‌نویسی نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی از 10 آذر یک کرد اهل سنت سفیر کار ایران در ژنو شد آمریکا، بازسازی داعش