ترامپ هم مثل اوباما سند ایجاد تروریست‌ها را به دریا انداخت!

سرویس بین الملل جوان آنلاین: چه حرکتی بهتر از حذف یک رهبر شکست خورده گروه تروریستی داعش و چه ژستی بهتر از ژست ترامپ که مدعیانه از کشته شدن ابوبکر البغدادی آن‌هم مثل «یک سگ» گفت و بعد هم تکرار سناریویی، چون کشتن بن لادن رهبر القاعده در دوران ریاست جمهوری قبلی که جسدش به آب سپرده شد؛ نوعی دفن اسناد برای پاک کردن سابقه کثیف امریکا و متحدانش در ساخت و پر و بال دادن به این گروه تروریستی. هرچند همه این‌ها در صورتی است که ادعا‌های امریکا در مورد کشتن البغدادی را پذیرفته باشیم.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا دهانش باز شده بود و به اینکه هیلاری کلینتون و دولت باراک اوباما در ساخت و ایجاد داعش نقش دارند، معترض شده بود تا دموکرات‌ها را حامی تروریست‌ها نشان دهد، شامگاه یک شنبه از مردن سرکرده گروه تروریستی داعش مثل یک سگ خبر داد، البته این بار بدون ذکر نامی از کلینتون و اوباما. روز دو شنبه هم ماجرا را با به اشتراک گذاشتن عکس سگی در توئیتر پی گرفت و نوشت: «تصویر این سگ بی‌نظیر را که برای به دام انداختن و کشتن ابوبکر بغدادی، رهبر داعش کمک بزرگی کرد، از طبقه‌بندی محرمانه بیرون آوردیم. نامش هنوز محرمانه است.» ترامپ همان روز یک شنبه مدعی شده بود البغدادی پس از محاصره نیرو‌های امریکایی با منفجر کردن جلیقه‌اش، خود و سه فرزندش را کشته است.
مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در یک کنفرانس خبری گفت، پس از عملیات نیرو‌های ویژه این کشور در شمال‌غرب سوریه جسد تکه تکه شده سرکرده داعش به‌سرعت به یک مکان امن برده شد تا با یک آزمایش دی. ان.‌ای هویت او تأیید شود». میلی همچنین گفت، جسد ابوبکر البغدادی پس از تأیید هویت به دریا انداخته شد.
میلی افزود: جسد البغدادی پس از تشریفات اسلامی، به دریا انداخته شده است. رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا البته به دریایی که گفته شده جسد البغدادی به آن انداخته شده، اشاره‌ای نکرد.


مقام‌های دولت پیشین امریکا نیز گفته بودند جسد «اسامه بن لادن» سرکرده گروهک تروریستی «القاعده» را که ادعا کردند سال ۲۰۱۱ توسط آن‌ها کشته شده، به دریا انداخته‌اند.
مارک میلی گفته است با آنکه از عملیات، روند تأیید هویت و همچنین بقایای جسد البغدادی تصاویر و فیلم‌های بسیاری تهیه شده، اما آن‌ها فعلاً قصد ندارند آن را از حالت «طبقه‌بندی شده» خارج کنند. میلی گفت: «ما در حال حاضر برای انتشار آن آمادگی نداریم.» این درحالی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا روز دو شنبه گفت، انتشار «بخش‌هایی خاص» از عملیات کشتن البغدادی را بررسی می‌کند. دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین امریکا هیچ‌وقت مستندات تصویری از عملیات ادعایی کشتن بن‌لادن را به بهانه ایجاد «خطر برای امنیت ملی» امریکا منتشر نکرد.
پایان داعش؟
حتی اگر ادعا‌های امریکایی‌ها درباره حذف البغدادی درست باشد، حامیان تفکر داعشی در منطقه و عناصر پراکنده آن تحت پوشش امنیتی امریکا همچنان خطری امنیتی خواهند بود و حتی اگر امریکایی‌ها در مورد مبارزه‌شان با تروریسم صادق باشند، چنان که حذف بن‌لادن به پایان القاعده نینجامید، مرگ البغدادی نیز صرفاً اهمیتی سمبلیک دارد و در این شرایط نوعی بحث در انتخابات ریاست جمهوری آتی امریکاست.
نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان امریکا که در روز‌های گذشته توانسته بودند با دست گرفتن خیانت ترامپ به کرد‌ها در بحبوبه بحث استیضاح جریان خبری ضد او را به اوج برسانند، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مرگ بغدادی قابل توجه است، اما مرگ رهبر داعش به معنای مرگ داعش نیست. تعداد زیادی از جنگجویان داعش در شرایط نامشخصی در زندان‌های سوریه به سر می‌برند و تعداد بی‌شمار دیگری در منطقه و در سراسر جهان همچنان در تلاش برای گسترش نفوذ خود و انجام فعالیت‌های تروریستی هستند.»
بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس مرگ ابوبکر البغدادی را «لحظه‌ای مهم» نامید و او هم یادآور شد که مبارزه با داعش «هنوز به پایان نرسیده است.»
بوریس جانسون در توئیتی نوشت که انگلیس به همکاری با شرکای بین‌المللی‌اش برای پایان دادن به «فعالیت‌های وحشیانه» داعش ادامه می‌دهد.
دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس نیز در پیامی توئیتری نوشت: «پس از مرگ رهبر داعش نباید به این گروه اجازه دهیم به تجلیل کسی بپردازد که دست به اقدامات جنایتکارانه و غیرانسانی زده است. انگلیس همچنان از تلاش‌ها برای شکست داعش حمایت می‌کند.» امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز مرگ البغدادی را «ضربه‌ای سخت» به داعش نامید و آن صرفاً «یک مرحله» در نبرد با این گروه دانست. ماکرون شکست این سازمان تروریستی را «اولویت خاورمیانه» عنوان کرد.
فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه هم موفقیت این عملیات را به امریکا تبریک گفت، اما در توئیتر هشدار داد که این به معنی پایان داعش نیست.
اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا نیز در واکنش به مرگ البغدادی، هشدار داد: مبارزات علیه داعش با مرگ البغدادی پایان نپذیرفته است و این گروه تروریستی، دیوی با سر‌های زیاد است.
وی ادامه داد: ما مدت‌هاست که در کمپین مبارزه با تروریسم و داعش درگیر هستیم و در کنار متحدان‌مان این کار را انجام می‌دهیم. این نتیجه‌ای بسیار مهم برای کمپین مبارزه با داعش است.
جو بایدن از نامزد‌های دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی ایالات متحده اعلام کرد: داعش همچنان تهدیدی برای مردم امریکا و متحدان ما است و ما باید همچنان به فشار‌ها برای جلوگیری از تجدید حیات این سازمان و تهدید دوباره ایالات متحده توسط آن‌ها ادامه دهیم.
حتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر صهیونیست‌ها که معمولاً چیزی جز تمجید ترامپ نمی‌گوید این‌بار ضمن تبریک، به اینکه کار زیادی باقی مانده است اشاره کرد. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: به ترامپ برای موفقیت چشمگیری که منجر به قتل البغدادی، رهبر داعش شد تبریک می‌گویم. این نشان دهندۀ عزم مشترک ما با ایالات متحده و همه کشور‌های آزاد برای مبارزه با سازمان‌های تروریستی و حکومت‌های تروریست است. این دستاورد یک نقطه عطف مهم است، اما هنوز کار‌های زیادی پیش روی ماست.
عدم تأیید ادعا‌های ترامپ
ادموند فیتون، هماهنگ‌کننده تیم بازرسان سازمان ملل در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که تیم وی تا این لحظه نمی‌تواند مرگ ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش را تأیید کند.
فیتون با تأکید دوباره بر عدم تأیید خبر افزود: معتقدم که باید به این موضوع با جدیت نگاه کرد. روش ما این است که با احتیاط با خبر‌ها برخورد کنیم تا بتوانیم آن را از یکی از کشور‌های عضو بشنویم.
فیتون در ادامه افزود: اگر مرگ البغدادی تأیید شود این یک ضربه برای داعش خواهد بود، اما برای نابودی آن کافی نیست. هماهنگ‌کننده تیم بازرسان سازمان ملل درباره گروه‌های داعش، القاعده و طالبان ادامه داد: همه آن چیزی که ما داریم، بیانیه منتشر شده امریکایی‌هاست. آن‌ها اعلام کردند که این اطلاعات را کنترل کرده‌اند و اینگونه به نظر می‌رسد که نسبت به اظهارات‌شان اطمینان دارند؛ بنابراین من معتقدم که باید به این موضوع با جدیت نگاه کرد و در سریع‌ترین زمان ممکن در راستای تأیید این خبر سوال‌هایی را از امریکایی‌ها خواهم پرسید. همچنین سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مسکو از دادن اجازه پرواز هواپیمای امریکایی بر فراز سوریه و عملیات ویژه از بین بردن سرکرده داعش اطلاعی نداشته است.
به گزارش فارس، خبرگزاری «آربی‌سی» به نقل از بیانیه «ایگور کوشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه، گفت، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که از «اجازه دادن به پرواز هواپیمای امریکایی» در حریم هوایی سوریه برای انجام عملیات ویژه از بین بردن «ابوبکر البغدادی» رهبر گروه تروریستی داعش، اطلاعی نداشت. وزارت دفاع روسیه همچنین مدعی شده که هیچ مدرکی از حملات هوایی اخیر امریکا در سوریه برای کشتن سرکرده داعش در دست نیست.
خبرگزاری «اینترفکس» به نقل از کوشنکوف گفت: «تعداد زیادی از کشور‌ها در این عملیات شرکت کرده‌اند که هر کدام جزئیات متناقضی را ارائه می‌دهند و سؤالات و شبهات منطقی را در مورد واقعیت و موفقیت این موضوع ایجاد می‌کنند.»
از سوی دیگر «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین می‌گوید هرگاه خبر امریکایی‌ها در خصوص کشتن «ابوبکر البغدادی»، سرکرده گروه تروریستی داعش تأیید شود، آن‌وقت می‌توان در مورد نیرد ترامپ با تروریسم سخن گفت. وی با این حال تأیید کرده است که نیرو‌های روس هواپیما‌ها و پهپاد‌های امریکایی را در حین مأموریت در منطقه شناسایی کرده بودند. وی افزود: «مرگ البغدادی هیچ تأثیر عملیاتی بر اوضاع سوریه یا اقدامات تروریست‌ها در ادلب ندارد.»