جایزه‌ام را به استاد محمدرضا شجریان تقدیم می‌کنم

کیهان کلهر، نوازنده کمانچه عصر 5 آبان ماه ، جایزه هنرمند سال ۲۰۱۹ را از فستیوال جهانی موسیقی در کشور فنلاند دریافت کرد. این نوازنده ایرانی پیش از این نیز به همراه گروه راه ابریشم برنده جایزه گرمی شده بود.
به گزارش ایسنا به نقل از سایت وومکس، در این سایت بیان شده است که این جایزه به علت تسلط و ذوق هنری در نواختن کمانچه، نوآوری بی‌وقفه و همکاری برای ابداع زبان‌های جدید موسیقایی و شناساندن موسیقی سنتی و کلاسیک ایرانی به گوش‌های مردم سراسر دنیا، توسط تیم فستیوال جهانی موسیقی به کیهان کلهر اهدا شده است.
همچنین در متن این خبر ذکر شده است که برای کلهر، کمانچه صدای اوست. زمانی که می‌نوازد، زبانی کامل را برای ارتباط برقرار کردن با مردم سراسر دنیا از گذشته تا حال، به وجود می‌آورد. او با موسیقیدان‌های سایر فرهنگ‌ها نیز از جمله شجاعت حسین خان از هند، یویوما و گروه بین‌المللی جاده ابریشم، اردال ارزنجان از ترکیه، تریو هلندی رامبرانت، تومانی دیاباته از مالی، گروه بروکلین رایدر و کوارتت کرونوس؛ با زبان موسیقی دیالوگ داشته است. از این رو به همه این صداها اجازه می‌دهد تا صدای او را فراگیر کنند.
این هنرمند در عرصه جهانی بیشتر به علت همکاری با موسیقیدان‌های جهانی شناخته شده است.


این جایزه امروز پنجم آبان (یکشنبه ۲۷ اکتبر) به کیهان کلهر اهدا شد و در بخش پایانی مراسم کیهان کلهر و اردال ارزنجان به اجرای موسیقی پرداختند.
جایزه وومکس که به عنوان جایزه جهانی موسیقی اکسپو شناخته می‌شود، در سال ۱۹۹۹ تاسیس شده است. این جایزه از آغاز برای احترام و ارج نهادن به موارد برجسته موسیقی جهان در سطح بین‌المللی و با اذعان به تعالی موسیقی، اهمیت اجتماعی، موفقیت تجاری، تاثیر سیاسی و یک عمر دستاورد هنری معرفی کرده و بنیان نهاده است. هر سال نیز در ماه اکتبر همزمان با رویداد وومکس Womex (رویداد نمایشگاهی موسیقی جهان) جایزه‌ای به یک نفر که شایسته این عنوان در جهان است داده می‌شود. از سال ۲۰۰۸ جایزه وومکس برای هنرمند و برای تعالی حرفه‌ای به هنرمندان اهدا می‌شود. این جایزه سال گذشته به کوارتت زهی کرونوس از آمریکا تعلق گرفته بود.
کیهان کلهر پس از دریافت جایزه هنرمند سال، این جایزه را به محمدرضا شجریان تقدیم کرد.
به گزارش ایسنا، کیهان کلهر نوازنده کمانچه جایزه هنرمند سال ۲۰۱۹ را از فستیوال جهانی موسیقی در کشور فنلاند دریافت کرد. این نوازنده ایرانی پیش از این نیز به همراه گروه راه ابریشم برنده جایزه گرمی شده بود.
کلهر پس از دریافت جایزه هنرمند سال، بیان کرد: معمولا پیش نمی‌آید که انسان وقتی زنده است مورد تجلیل واقع شود. از این رو بسیار مفتخرم و تحت تاثیر قرار گرفتم، هرچند من این جایزه را یک دستاورد شخصی محسوب نمی‌کنم.
سال‌های بسیاری مرارت، دانش و پشتکار، پیشینه موسیقی ایرانی است که من محصولِ آن گذشته و پیشینه هستم. امروز این جایزه را از طرف تمام جامعه موسیقی ایرانی می‌پذیرم و به نمایندگی از جامعه موسیقی ایرانی آن را به استاد محمدرضا شجریان، استاد بزرگ موسیقی ایرانی که در چند سال گذشته در بستر بیماری بودند و دلتنگ شنیدن صدایشان هستیم، تقدیم می‌کنم. امیدورام که حالشان خوب باشد و این هدیه را از من بپذیرند.
در همین راستا همایون شجریان، فرزند محمدرضا شجریان ویدیوی سخنرانی کلهر را در لحظه دریافت جایزه در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و نوشت:
«تبریک بسیار کیهان جان. همانطور که اشاره کردی پدر هنوز مراحل بیماری‌شان را می‌گذرانند و متاسفانه در شرایطی نیستند که دست به قلم شوند. مانند همیشه در اوج باشی و افتخارآفرین برای هنر این سرزمین و دوستدارانش. سپاسگزار از محبت و معرفتت.»
کیهان کلهر سفیر هنری این سرزمین است
مدیر عامل بنیاد رودکی در پیامی دریافت جایزه هنرمند برتر سال ۲۰۱۹ را به کیهان کلهر تبریک گفت.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، در پیام مهدی افضلی آمده است:
«موسیقی زبانی جهانی است؛ زبانی که به وسیله آن می‌توان میان کشورها، فرهنگ‌ها و تمدن ها با تکیه بر وجوه مشترک انسانی، فارغ از مرزها، به گفت‌وگو نشست. موسیقی ایرانی، با پیشینه‌ای ممتاز، می‌تواند در صحنه جهانی راوی فرهنگ غنی این سرزمین باشد. در این میان استاد کیهان کلهر، به عنوان ستاره‌ای درخشان در آسمان موسیقی ایران، راوی شایسته فرهنگ و سفیر هنری این سرزمین بوده‌اند و دریافت جایزه «هنرمند برتر سال ۲۰۱۹» مهر تاییدی بر شایستگی‌های
 ایشان است.
کسب این عنوان را به استاد کلهر، جامعه هنری و هنردوستان تبریک می‌گویم؛ برای استاد آرزوی سربلندی و تندرستی دارم.»
کیهان کلهر نوازنده کمانچه جایزه هنرمند سال ۲۰۱۹ را از فستیوال جهانی موسیقی در کشور فنلاند دریافت کرد. این نوازنده ایرانی پیش‌تر نیز به همراه گروه «راه ابریشم» برنده جایزه «گرمی» شده بود.