تکرار سرنوشت بن لادن برای البغدادی

گروه بین‌الملل: براساس گزارش‌های منتشر شده توسط ایالات متحده، «ابوبکر البغدادی» رهبر گروه تروریستی داعش در عملیات نیروهای ویژه آمریکایی کشته شده و جسد وی همانند «اسامه بن لادن» رهبر القاعده به دریا سپرده شده است. در همین حال، هماهنگ کننده تیم بازرسان سازمان ملل درباره گروه‌های تروریستی اعلام کرد که به اسناد و ادله کافی برای تأیید مرگ سرکرده داعش دست نیافته است.
«دونالد ترامپ» که گرفتار مخمصه استیضاح توسط مجلس نمایندگان است تلاش کرده از این اتفاق نهایت بهره را کسب نماید. 
رئیس جمهوری آمریکا در گفتگو با شبکه خبری ای.بی.سی و در مسیرش از واشنگتن به شیکاگو گفت: ما در حال بررسی این مساله هستیم. شاید این کار را انجام دهیم. سوال این است؛ آیا من باید فیلم مربوط به این حمله را منتشر کنم؟ ما شاید قسمت‌های مشخص را انتخاب کرده و منتشر کنیم.
وی ادامه داد: «ما یک هفته خوب برای کشور رقم زدیم. ما مردی را گرفتیم که باید مدت‌ها قبل دستگیرش می‌کردیم و از پای در می‌آوردیم. اما متاسفانه نشد. او خرابی‌های زیادی بر جای گذاشت اما این یک «نمایش بزرگ و مهم از قدرت اطلاعاتی و نظامی آمریکا» بود. کارهای زیادی انجام شد. ما بابت این مساله بسیار خوشحالیم.» از سوی دیگر مارک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا اعلام کرد که این کشور فعلا آماده انتشار تصاویر و بخش‌هایی از ویدئوی کشتن البغدادی نیست.


رد ادعای ترامپ
مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مارک اسپر، وزیر دفاع این کشور با اشاره به اظهارات یکشنبه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کشورش درباره گریه ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش پیش از مرگ، تأکید کرد که اطلاعاتی در اختیار ندارد که نشان دهد بغدادی پیش از مرگ گریه کرده است. وی در این باره افزود: ترامپ با سربازان این عملیات تماس گرفت و شاید این مسأله را از آنها شنیده باشد.
اسپر و میلی به جزئیات این عملیات اشاره نکردند اما رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تأکید کرد، واشنگتن تصاویر و ویدئوهایی از جریان این عملیات در اختیار دارد اما اکنون آمادگی برای انتشار آن ندارد و آنها را در آینده منتشر خواهد کرد. ترامپ شامگاه یکشنبه گفته بود که البغدادی مانند یک «ترسو» و مانند یک «سگ» کشته شد، او فرار می‌کرد و گریه می‌کرد.
بازی کردهای سوریه و ادعای ترکیه
«پولات جان»، از فرماندهان نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در سخنانی به جزئیات عملیات نیروهای یگان ویژه آمریکا برای نابودی ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش اشاره کرد. وی در این باره اظهار کرد: نیروی مخفی ما که توانست به بغدادی دسترسی پیدا کند، همچنین موفق شد که لباس زیر وی را برای آزمایش DNA و تأیید ۱۰۰ درصدی اینکه شخص مورد نظر بی‌تردید همان خود بغدادی است، به دست آورد.
پولات در ادامه تصریح کرد: نیروهای سوریه دموکراتیک برای تعقیب و زیر نظر گرفتن بغدادی از نزدیک، از ۱۵ مه با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) همکاری داشته‌اند. نیروی مخفی ما توانست به خانه‌ای که سرکرده داعش در آن مخفی بود برسد. وی هر بار محل زندگی‌اش را تغییر می‌داد. این مقام کرد ادامه داد: عملیات آمریکا برای نابودی سرکرده داعش در نتیجه تلاش‌های قابل توجه اطلاعات نیروهای سوریه دموکراتیک موفقیت آمیز بود و نیروی مخفی ما در ارسال مختصات، هدایت حملات هوایی و موفقیت این عملیات تا آخرین لحظه درگیر بود.
وی همچنین با اشاره به عملیات نظامی ترکیه علیه کردها در شمال سوریه، تدکید کرد، حمله ترکیه باعث تاخیر در عملیات تعقیب و نابودی بغدادی شد.
عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه در کنفرانسی خبری در آنکارا عنوان داشت، بالگردهای آمریکایی که عملیات کشتن ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش را انجام دادند، از منطقه عملیات «سپر فرات» که توسط ترکیه در شمال سوریه از اوت ۲۰۱۶ تا مارس ۲۰۱۷ اجرا شد، بلند شده بودند.
وی گفت که نیروهای مسلح ترکیه‌ای هماهنگی و حمایت لازم برای مبارزه با تروریسم را از لحظه‌ای که اطلاعاتی پیرامون این عملیات به آنها ابلاغ شد، به عمل آوردند. چلیک خاطرنشان کرد، کشته شدن بغدادی «نقطه عطفی» در تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم است، اما گام‌های دنبال شده علیه داعش باید علیه تمامی گروه‌های تروریستی به ویژه حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق کرد اجرا شود.