استعفای «سعد»


گروه جهان/ دو هفته پس از شروع ناآرامی‎ها در لبنان و در حالی که مردم این کشور هنوز حاضر به ترک خیابان‎ها نشده‎اند، سعد حریری، نخست‎وزیر این کشور در سخنانی تلویزیونی با پذیرفتن شکست و طرح این مسأله که در حل بحران کشورش به بن‌بست رسیده، خبر داد، استعفا می‌کند. به گزارش سایت شبکه خبری «یورونیوز»، حریری که در سخنرانی خود گفته بود: سمت‌ها می‌آیند و می‌روند اما عزت و امنیت کشور مهمتر است، بلافاصله پس از این سخنان راهی کاخ ریاست جمهوری شد و استعفای خود را تقدیم میشل عون کرد. این در حالی است که به نظر می‎رسد کشورهای حامی حریری همچون عربستان و برخی کشورهای اروپایی مخالف استعفای وی باشند، زیرا کنار رفتن او با توجه به سیستم پیچیده انتخاباتی لبنان می‎تواند این کشور را با چالشی جدید مواجه کند.
سعد حریری، شب گذشته در حالی در کنفرانس خبری در بیروت از استعفای خود خبر داد که پیش از آن دو منبع رسمی در لبنان به خبرگزاری رویترز گفته بودند که سعد حریری روز سه‌شنبه از مقام نخست‌وزیری استعفا خواهد کرد.
استعفای سعد حریری در حالی است که دیروز شماری از مهاجمان مسلح به باتوم به مرکز اصلی تجمع معترضان در مرکز بیروت حمله کردند. شماری از رسانه‌های محلی مهاجمان را عضو جنبش «امل» خواندند. خبری که تأیید نشد.


معترضان لبنانی از دو هفته پیش با اعتراض به طرح افزایش مالیات به خیابان‌ها آمدند اما طولی نکشید که خواسته‌های آنها وسیع‌تر شد. سعد حریری چند روز بعد از شروع اعتراض‌ها یک برنامه اصلاحات اقتصادی را در دولت به تصویب رساند. کاهش قابل ملاحظه کسری بودجه با انتقال سه میلیارد و سیصد میلیون دلار از بانک مرکزی و دیگر بانک‌های لبنان به دولت، خصوصی‌سازی مخابرات و بازسازی صنعت تولید و توزیع برق، نصف شدن حقوق رئیس جمهوری، نخست‌وزیر، وزرا و نمایندگان مجلس و رؤسای جمهوری و دیگر مقام‌های ارشد پیشین از جمله بندهای این طرح اقتصادی بود. این طرح خواسته‎های اقتصادی معترضان را برآورده می‎کرد اما توان برآورده کردن خواسته‎های سیاسی آنها را نداشت. از همین رو اعتراضات نه تنها هنوز هم ادامه دارد که معترضان از دیروز شروع به بستن خیابان‌های بیشتری در بیروت کردند.
سعد حریری پس از انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۴ در لبنان، سرانجام در دسامبر سال ۲۰۱۶ به مقام نخست‌وزیری لبنان رسید. وی در سال ۲۰۱۷ در تصمیمی بحث برانگیز و در زمانی که در عربستان سعودی حضور داشت از مقام خود کناره گرفت اما پس از خروج از عربستان و در پی اصرار نمایندگان گروه‌های مختلف سیاسی لبنان، استعفای خود را پس گرفت.