آذری‌جهرمی امانوئل مکرون ایران می‌شود؟

آرمان ملي- حميد شجاعي: اين روزها وزير جوان ارتباطات بيش از گذشته فعاليت دارد و به قول معروف توي چشم‌ است. همين فعاليت‌ها، عملکردها و رضايت نسبي جامعه و جريانات سياسي از اوست که بسياري وي را در قامت يک کانديداي بالقوه در انتخابات دوره سيزدهم رياست جمهوري در 1400 مطرح مي‌کنند. البته اين مساله صرفا در رسانه‌هاي داخلي بازتاب نداشته و رسانه‌هاي خارجي نيز به اين مساله واکنش نشان داده‌اند. در اين راستا نشريه فارن پاليسي آمريکا در مطلب اخير خود با عنوان «آذري جهرمي، امانوئل مکرون ايران مي‌شود؟» به احتمال کانديداتوري وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در انتخابات 2021 اشاره کرده است. اين در حالي است که وزير جوان همواره از پرداختن به اين موضوع طفره رفته و از عدم تمايل خود براي کانديداتوري رياست جمهوري گفته است. با اين حال 18 ماه تا انتخابات 1400 مانده و تحولات بسياري تا آن زمان در سپهر سياست ايران رقم خواهد خورد. شايد ورق برگشت و آذري جهرمي هواي پاستور کرد. وزارت ارتباطات نشان داده که مي‌تواند سکوي پرش خوبي براي وزراي خود باشد. بايد ديد اين وزارتخانه که واعظي را به رياست دفتر رئيس‌جمهور رساند؛ آذري جهرمي را نيز به رياست جمهوري خواهند رساند؟
در قامت يک رئيس‌جمهور
تحولات سياسي، اجتماعي ايران به‌نحوي پيش مي‌رود که در فاصله 18 ماه مانده تا انتخابات رياست جمهوري سيزدهم در سال 1400 برخي رسانه‌هاي داخلي و خارجي جسته و گريخته به برخي چهره‌هاي سياسي يا مسئولان براي تصدي اين پست در دوره بعدي اشاره مي‌کنند. چهره‌هاي متعددي همچون علي لاريجاني رئيس فعلي مجلس که بسياري او را نامزد بالقوه رياست جمهوري بعدي مي‌دانند، قاليباف که درصدد چهارمين کانديداتوري خود در 1400 است، احمدي‌نژاد که احتمال بازگشت در سر مي‌پروراند تا محمدجواد آذري جهرمي وزير ارتباطات دولت که اين روزها حواشي پيرامون وي بسيار است، افرادي هستند که از هم اکنون مي‌توان براي 1400 مطرح کرد. جداي از ساير افراد نام برده که هر کدام چهره‌هاي امتحان پس داده در عرصه سياست عملي کشور هستند و حضور در انتخابات را تجربه کرده‌اند؛ وزير جوان تنها کسي است که با عملکردهاي مثبت خود توانسته اقبال عمومي مردم و به نوعي حمايت جريانات سياسي را به همراه داشته باشد. رودررويي با اپراتورهاي تلفن همراه، خيز بلند براي رعايت حق‌الناس در قضيه سود‌ميلياردي شرکت‌هاي ارزش افزوده و عملکردهاي مثبت و موثر در گسترش زير ساخت‌ها، دولت الکترونيک و اينترنت نسل 3 و نسل 4 از آذري جهرمي شخصيتي همه‌جنانبه‌نگر ساخته و به گمان بسياري مي‌تواند پا جا پاي بزرگان بگذارد و در سال 1400 لقب جوان‌ترين رئيس‌جمهور تاريخ ايران را از آن خود کند. دست کم ترقي محمود واعظي از سمت مشابه او به رئيس دفتري رئيس‌جمهور نيز اين اميد را به جهرمي مي‌دهد که اين وزارتخانه به اندازه شهرداري تهران پتانسيل تربيت رئيس‌جمهور را داشته باشد. اين در حالي که خود او در مقاطع مختلف در مورد اين قضيه خطاب به آنهايي که بحث نامزدي وي در 1400 را مطرح مي‌کنند گفته: «خيالشان راحت باشد، کانديداي رياست جمهوري نمي‌شوم.» با اين حال هنوز هم برخي وي را نامزد بالقوه رياست جمهوري بعد مي‌دانند.
امانوئل مکرون ايران؟


نشريه فارن پاليسي در يکي از گزارش‌هاي روز گذشته خود محمدجواد آذري جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران را در کانون توجه قرار داده و با تيتري با عنوان «آذري جهرمي، امانوئل مکرون ايران مي‌شود؟» به احتمال کانديداتوري وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در انتخابات 2021 اشاره کرده است. در اين مقاله که به قلم روح‌ا... فقيهي مدير سايت انتخاب نوشته شده، آمده است: آذري جهرمي وزير ارتباطات جوان دولت روحاني، خود را از سردمداران دو جريان اصولگرا و اصلاح‌طلب دور نگه داشته و بيشتر با مردم عادي در ارتباط است؛ اتفاقي که مي‌تواند او را به سرعت و ناگهاني به امانوئل مکرون ايران تبديل کرده و به قدرت برساند. او که به هدف حمله تندروها و صداوسيما تبديل شده، کمپين‌هايي براي رفع فيلتر يوتيوب و توئيتر در ايران کليد زده که با مخالفت سرسختانه تندروها مواجه شده است.