وزیر کشور در همایش استانداران سراسر کشور: کاهش ۹۰ درصدی تخلفات با الکترونیکی شدن انتخابات

وزیر کشور گفت: بیش از ۸۵ درصد انتخابات مجلس به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود که با این اقدام ۹۰ درصد از تخلفات انتخاباتی به صفر می‌رسد.
عبدالرضا رحمانی فضلی ظهر پنجشنبه در حاشیه اختتامیه همایش استانداران سراسر کشور در مشهد در جمع خبرنگاران افزود: مهم‌ترین قسمت انتخابات احراز هویت است و بیشترین تخلفات در این بخش رخ می‌دهد از این رو با شورای نگهبان به توافق رسیدیم که از سیستم الکترونیکی برای این بخش استفاده کنیم. او اضافه کرد: همچنین به توافق اولیه رسیده‌ایم که اخذ و شمارش آرا در ۱۴۰ شهر نیز الکترونیکی باشد. وزیر کشور گفت: تمام برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری انتخاباتی امن، سالم و با شکوه صورت گرفته است و قانون محور و ملاک خواهد بود.
رحمانی فضلی با بیان اینکه هماهنگ کردن دستگاه های مختلف در برگزاری انتخابات از وظایف وزرات کشور و استانداران است افزود: استانداران نقش مهمی در برگزاری انتخابات امن و سالم دارند لذا در همایش استانداران در مشهد نکات لازم در این خصوص مورد بحث قرار گرفت. او ادامه داد: به رغم وجود تحریم ها آمار اشتغال و صادرات از رشد خوبی نسبت به سال گذشته برخوردار است و اشتغال صادرات نشان دهنده رشد موثر در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ است که نتیجه تلاش دستگاه‌های اجرایی و استانداری هاست.
پول‌های نامشخص برای انتخابات مساله‌ساز است


وزیر کشور در خصوص ورود پول‌های کثیف به عرصه انتخابات نیز گفت: پول با هر منشا نامعلوم و نامشخصی که وارد انتخابات و هر جریان سیاسی شود می تواند مشکل ایجاد کند. رحمانی فضلی افزود: برای جلوگیری از این مهم لایحه ای توسط دولت و وزارت کشور تهیه و به مجلس ارسال شده است که بر اساس آن هر فردی که در انتخابات نامزد می شود باید صورت مالی داشته و منابع، محل و مسیر درآمدش مشخص باشد. او ادامه داد: در حال حاضر قانون خاصی برای مقابله با ورود پول‌های نامشخص به عرصه انتخابات نداریم اما این به معنای بسته بودن دست در حوزه نظارت نیست و هر گروه و حزبی گزارشی از ورود پولهایی با منشا نامشخص و منابع نامناسب در انتخابات ارائه دهند در محاکم بدان رسیدگی می‌شود. او اضافه کرد: قانون را در مقوله انتخابات قانون اجرا می کنیم و با شورای نگهبان هم همکاری جدی داریم و بنا بر این است که از هیچ محلی در هیچ مرحله ای حقی از کسی ضایع نشود از این رو شخصا شکایات را پیگیری می‌کنم.
تامین نقدینگی برای شرکت پدیده
وزیر کشور در خصوص پروژه پدیده شاندیز نیز گفت: روزی که پرونده پدیده به وزارت کشور واگذار شد اشکالات متعددی در مواردی نظیر فروش سهام، تصرفات، تراکم و بدهی های زیاد وجود داشت و زحمات زیادی برای حل و فصل پرونده پدیده توسط دستگاه قضا و مدیران استانی و کشوری کشیده شد. رحمانی فضلی افزود: هم اینک فعالیت این شرکت آغاز شده است ولی موضوع تامین نقدینگی این شرکت مطرح است و اخیرا نشست هایی در سطح ملی برگزار و مقرر شده است یکی از بانک‌ها برای این پروژه تامین مالی کند تا کارهایش پیش برود. همایش دو روزه استانداران سراسر کشور در مشهد با حضور وزیر کشور و معاونانش از دیروز در قالب برپایی سه کمیسیون تخصصی برگزار شد. عنوان کمیسیون‌های تخصصی این همایش «کمیسیون سیاسی، انتخابات و اجتماعی، کمیسیون تخصصی امنیتی و مدیریت بحران و کمیسیون تخصصی توسعه و مدیریت منابع اقتصادی و عمرانی» بود.