یک نماینده مجلس ششم در گفت‌وگو با «همدلی»: برگزاری همه‌پرسی به نفع نظام و مردم است

همدلی| نماینده مردم سنندج در مجلس ششم می‌گوید: در ایران اگر همه‌پرسی آزموده شود و ادامه پیدا کند، هم به نفع کشور و هم به نفع نظام است و این دموکرات بودن نظام را نشان می‌دهد. همچنین نشان می‌دهد که نظام تا چه حد برای رای مردم احترام قائل است.
جلال جلالی‌زاده به «همدلی» می‌گوید:‌ «به نظر من همه‌پرسی یک روش پسندیده‌ای است که دنیای معاصر و کشورهای دموکراتیک به آن متوصل شده‌اند و از این روش استفاده می‌کنند. در خیلی از کشورها دیده‌ایم که همه‌پرسی برگزار می‌شود. برای مثال بحث جدایی انگلستان ازاتحادیه اروپا. در خیلی از کشورهای دیگر خود دولت‌ها و حکومت‌ها برای پشتیبانی و اظهار رضایت مردم از موضوعی، مسائل را به مردم واگذار می‌کنند. چون در هر صورت تشکیل دهنده دولت‌ها و حکومت‌ها، اهالی و ساکنان یک کشور هستند که تصمیم می‌گیرند که چه چیزی به نفع کشورشان است و انجام دهند.»
همه‌پرسی نشان دهنده دمکرات بودن نظام است
جلالی‌زاده که خود از جانبازان و فرزند شهید است، در ادامه اظهار کرد: «در ایران هم اگر این روش آزموده شود و ادامه پیدا کند، مسلما به نفع کشور و نظام است و دموکرات بودن نظام را نشان می‌دهد. همچنین نشان می‌دهد که نظام تا چه حد برای رای مردم احترام قائل است. مسئولان نباید از همه‌پرسی نگران باشند. چون در چارچوب و تحت نظارت نظام برگزار می‌شود.»


جلالی‌زاده می‎افزاید: «مسلما راهکارهایی که قانون اساسی به آن اشاره کرده است، اگرانجام شود به نفع نظام است، یعنی از دو حالت خارج نیست یا نظام با مردم است یا نیست. اگر مردم چیزی را بخواهند مطمئن هستم نظام هم تابع رای مردم است. اگر همه‌پرسی برای موضوعاتی مثل مذاکرات با آمریکا یا تغییر بعضی اصول قانون اساسی و غیره برگزار شود، نشان دهنده این است که نظام خودش را از مردم می‌داند و نظرات مردم برایش اهمیت دارد.»
یک بار این مسئله را آزمایش کنند
او در تبیین موانع برگزاری همه‌پرسی در ایران تصریح می‌کند: «به نظرمن کسانی که انحصارطلب هستند و کسانی که همیشه از مردم می‌ترسند و یا برای رای مردم ارزش قائل نیستند، از اینکه اگر راه همه‌پرسی باز شود و شاید دیگر مردم به آن‌ها روی خوبی نشان ندهند و بازنده باشند، نگران هستند. مخصوصا کسانی که همیشه با رای مردم مشکل داشتند. نماینده پیشین مردم سنندج پیشنهاد می‌کند: «پیشنهادم این است همان‌طور که در قانون اساسی آمده است و راهکارهایی که برای همه‌پرسی ارائه داده است، خود دولت، مجلس و مسئولان با هم همکاری کنند. یک بار این مسئله را آزمایش کنند، مردم را ولی‌نعمت بدانند و اختیار را به مردم بسپارند. ما در زمینه قانون اساسی و تغییر رژیم اول انقلاب به آرای مردم مراجعه کردیم و مردم هم استقبلال خوبی کردند.»
همه‌پرسی تبدیل به ضرورت شود
جلالی‌زاده معتقد است: «من معتقد هستم همه‌پرسی به نفع کشور و نظام است. پیشنهاد من این است که هم رئیس جمهور و هم نمایندگان مجلس می‌توانند بحث همه‌پرسی را مطرح کنند. راهکارهایش هم در قانون اساسی مشخص شده است. این راهکارها می‌تواند اجرایی شود، انجام دادنش هم ساده و آسان است. همچنین فعالان سیاسی و مدنی به عنوان یک مطالبه مردمی طرح مسئله کنند، در افکار عمومی و مکان‌های مختلف مطرح شود و رئیس‌جمهور هم باید همه‌پرسی را مطرح کند. قطعا اگر همه‌پرسی به ضرورت تبدیل شود، مسئولان وادار به انجام آن می‌شوند.»