دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش در گفت‌وگو با «همدلی»: برخی افراد و گروه‌های بازدارنده اجازه همه‌پرسی نمی‌دهند

همدلی| دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش می‌گوید: مردم خواستار رفع حصر هستند و با زندانی شدن چهره‌های سیاسی و برخوردهای امنیتی با مسائل فرهنگی و سیاسی مخالف هستند. فاطمه راکعی در گفت‌وگو با همدلی می‌گوید: «اگر همان‌طور که حضرت امام (ره) مطرح کرده بودند، جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم، نه یک کلمه بیشتر و این که میزان رای ملت است و بر این مبنا می‌شد، خیلی از چالش‌های ما حل می‌شد. امام(ره) همه‌پرسی‌های مختلفی در شرایط و زمان‌های مختلف مطرح کرد و به رای ملت گذاشت. مسائل را بر مبنای آن برنامه‌ریزی و عمل کرد.» راکعی می‌افزاید: «اما دیدگاه‌هایی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از درگذشت حضرت امام (ره) به وجود آمد که در واقع یک عده معتقد به نوع خاصی از اسلام هستند و هر کس مخالف آنها فکر کند، به خودشان اجازه هر نوع برخوردی به تفکر مقابل می‌دهند.»
دوگانه خودی و غیرخودی
او تصریح کرد: «افرادی که این دیدگاه را دارند ویژگی‌های اخلاقی، قانونی و اعتقادی را دورمی‌زنند و مبنای‌شان برای هرکاری دیگری و خودی کردن است. تا وقتی این افراد فراقانونی عمل کنند و نهادهای قانونی کشور هم مقابله لازم را نکنند، آنها با همه وجود مقابل خواست اکثریت مردم می‌ایستند. در هر مسئله‌ای از ورزشگاه رفتن که از ابتدایی‌ترین و قدیمی‌ترین حقوق انسانی است بگیرید تا مسائل ساختاری و مسائل مهم سیاست داخلی و خارجی، افراد اقلیتی که یک نوع خوانش دیگری از دین و سیاست دارند و با نگرش وتفکر 98 درصدی مردمی که در سال 57 رای دادند، نگرش همسو ندارند، در مقابلِ این روش‌های دموکراتیک و خواست اکثریت مردم می‌ایستند و مقاومت می‌کنند.
مردم آزادی‌های مدنی می‌خواهند


دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش توضیح می‌دهد: «مشخص است مردم آزادی‌های مدنی لازم را که انقلاب ما نویدش را داده بود یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را می‌خواهند. این راهی که دولت در دیپلماسی خارجی پیش گرفت و استراتژی‌هایی که در برجام تغییر کرد. واضح است که رای اکثریت مردم ما این است که با دنیا روابط دیپلماتیک اصولی داشته باشیم، ضمن اینکه استقلال‌مان خدشه‌دارنشود. با کسی جنگ نداریم و می‌خواهیم منافع خارجی کشورمان تامین شود. مردم می‌خواهند در مجامع عمومی، در ورزشگاه‌ها و در زمینه‌های مختلف علمی، هنری و ورزشی طبق موازین قانون اساسی، فارغ از مسائل جنسیتی و قومی در کنار هم زندگی کنند. ایران کشور کم‌صدایی است، صدای همه اقلیت‌ها و اقوام مختلف باید شنیده شود.»
مردم خواستار اصلاحات در روند اجرای امور هستند
راکعی با بیان اینکه تناقضات در نظام سیاسی ما باید رفع شود، می‌گوید: «مردم می‌خواهند بعضی از تناقضاتی که در ساختار نظام وجود دارد، با رعایت حقوق اقلیت برداشته شود. مردم خواستار رفع حصر هستند و با زندانی شدن چهره‌های سیاسی و برخوردهای امنیتی با مسائل فرهنگی و سیاسی مخالف هستند. مسائل سیاست داخلی و خارجی نظام ریز و درشت است. مردم عموما سیاسی می‌اندیشند و بر مبنای انقلابی که کردند خواستار اصلاحات در دیدگاه‌ها و روند اجرای امور هستند. این امر واضح است و نیاز به همه‌پرسی نیست. اما اگر قرار بر همه‌پرسی باشد، تمام مردم همین حرف‌ها را می‌زنند. متاسفانه برخی افراد و گروه‌هایی هستند که بازدارنده‌اند و اجازه تحقق هیچ‌گونه امر توسعه‌ای را در این شرایط نمی‌دهند.»