آیت‌الله سیستانی: تظاهرات مسالمت‌آمیز حق مردم است، مراقب نفوذی‌ها و مداخله بیگانگان باشید

نماینده آیت‌الله سیستانی تاکید کرد که تظاهر ‌کنندگان نباید به اموال عمومی و شخصی تعدی کنند، بلکه باید مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات خود را حفظ کنند.
"عبدامهدی الکربلائی" در واکنش به ادامه تظاهرات اعتراض آمیز در عراق گفت که تظاهرات مسالمت‌آمیز "حقی است که قانون اساسی برای شهروندان در نظر گرفته و نیروهای امنیتی نیز باید امنیت تظاهرات‌کنندگان را تامین کنند".
وی با تاکید بر اینکه تعدی به نیروهای امنیتی و آسیب رساندن به اموال عمومی با مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات منافات دارد، خاطر نشان کرد: "شماری از اصلاحات، مورد اتفاق نظر مردم عراق قرار دارد، از جمله مبارزه با فساد و تحقق عدالت اجتماعی".
نماینده آیت‌الله سیستانی از تظاهرکنندگان خواست مبادا بر اثر خشم و نارضایتی از وضع معیشتی به نیروهای امنیتی حمله واموال بیت المال را تخریب کنند.


الکربلائی خطاب به تظاهر ‌کنندگان گفت: "به کسانی که اهداف پلید دارند، اجازه ندهید در میانتان نفوذ کرده و به نیروهای امنیتی حمله کنند".
ادامه اعتراضات در عراق؛ معترضان وارد منطقه الخضرا شدند
نیروهای امنیتی عراق در پی ورود تظاهرکنندگان به منطقه الخضرا در بغداد از شیلنگ آب برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، استفاده کردند. همچنین برخی گزارشها حاکی ازآن است که دو تن کشته و 224 تن در این درگیری‌ها زخمی شدند. این درحالی است که این رقم ازسوی منابع رسمی در عراق تایید نشده است.
یک منبع امنیتی اعلام کرد که صدها تظاهرکننده عراقی صبح جمعه وارد منطقه الخضرا در بغداد شدند. این اقدام پس از سخنرانی عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق و وعده‌هایش برای انجام اصلاحات قانونی صورت گرفت.
تظاهرکنندگان موانعی را که نیروهای امنیتی در نزدیکی پل الجمهوریه ایجاد کرده بودند برداشتند.تظاهرکنندگان در میدان التحریر بغداد تجمع کرده و پرچم عراق را حمل می‌کردند. آن‌ها خواهان انجام اصلاحات و از بین بردن فساد شدند.
همچنین گزارش شده تظاهرکنندگان به ساختمان ریاست جمهوری در منطقه الخضرا یورش بردند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند. طبق اعلام منابع محلی نیروهای امنیتی از گاز اشک آور و بمب‌های صوتی علیه معترضان استفاده کردند.
در همین حال گزارش شده استان‌های جنوبی عراق شامل استان ذی‌قار و المثنی هم به اعتراضات پیوسته‌اند.
وعده نخست‌وزیر عراق به اصلاحات در کابینه
نخست وزیر عراق در سخنانی در پی ادامه تظاهرات مردمی در این کشور ضمن تعهد به انجام اصلاحات در کابینه ظرف چند هفته، تظاهرکنندگان را به بیان مسالمت‌آمیز خواسته‌ها و آرایشان فراخواند.
عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در سخنانی خطاب به مردم کشورش وعده اصلاحات در کابینه به دور از هرگونه سهمیه‌بندی‌های سیاسی و حزبی را داده و تاکید کرد که طرح کاهش حقوق وزرا و مسئولان به میزان نصف را در دست دارد.
وی گفت: دولت طرح کاهش دریافتی برخی پست‌ها از جمله مسئولان حتی درجه چهار ریاست جمهوری، وزراء و اعضای مجلس و درجه‌های ویژه، وکلا و مدیران تا نصف را بررسی می‌کند تا جایی که بیشترین حقوق دریافتی از 10 میلیون دینار در ماه تجاوز نکند.
عبدالمهدی عنوان داشت: ما از تشکیل شورای عالی قضایی با هدف پیگرد مسئولان فساد در عراق حمایت کرده و قانون احزاب را به شکل فوری به اجرا درمی‌آوریم.
نخست وزیر عراق در ادامه تاکید کرد استعفای دولت در زمان فعلی و بدون وجود جایگزین به معنای آغاز آشوب و ناآرامی در عراق است.
سایر اخبار این روزنامه
بلومبرگ تحلیل کرد: ایران دیگر یک اقتصاد نفتی محسوب نمی‌شود پس از 4 سال؛ بانک جهانی: رتبه ایران در بهبود محیط کسب و کار ارتقا یافت رئیس جمهور در اجلاس سران عدم تعهد در باکو: برای حل مسائل منطقه از هر ابتکار عملی استقبال می کنیم آیت‌الله سیستانی: تظاهرات مسالمت‌آمیز حق مردم است، مراقب نفوذی‌ها و مداخله بیگانگان باشید عضو هیات رئیسه مجلس: بی‌تصمیمی مجمع تشخیص، فضای بیشتری در اختیار مخالفان FATF قرار ‌داده است نصرالله: برخی به دنبال جنگ داخلی در لبنان هستند خاطراتی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره مبارزه امام خمینی علیه کاپیتولاسیون شجاعت امام خمینی در مقابله با قانون استعماری کاپیتولاسیون فرمانده ناجا خبر داد: استقرارپلیس امنیت اقتصادی در 14 گمرک اصلی کشور طی سال جاری وزیر جهادکشاورزی خبر داد رشد 40 برابری تولید آبزیان در ایران درخواست بوریس جانسون برای برگزاری انتخابات زودهنگام در انگلیس افشای طرح آمریکا برای ارسال تجهیزات نظامی گسترده به سوریه جنیدی در دیدار با وزیر دادگستری ژاپن: ایران از «دیپلماسی امور قضایی» حمایت می‌کند «اعظم طالقانی» در بیمارستان بستری شد وزیر علوم: ساماندهی مراکز آموزش عالی از سال آینده اجرایی می‌شود زندگى هنگامه فریادهاست / سرگذشت درگذشت یادهاست یادداشت مدیرمسئول آیا محمدی هستیم؟