پس از 4 سال؛ بانک جهانی: رتبه ایران در بهبود محیط کسب و کار ارتقا یافت

براساس گزارش بانک جهانی، جمهوری اسلامی ایران با کسب امتیاز 58.5 با یک رتبه صعود در زمینه بهبود محیط کسب و کار به رتبه 127 دست یافته است.
به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، طی چهار سال گذشته، روند تغییر رتبه ایران سیر نزولی به خود گرفته بود که امسال، با تلاش‌های صورت گرفته توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان مرجع ملی بهبود محیط کسب و کار ‌و همکاری دستگاه‌های اجرایی مسئول در هر نماگر، این رتبه بهبود یافته است.
در گزارش 2020 شاخص سهولت انجام کسب و کار بانک جهانی، جمهوری اسلامی ایران با کسب امتیاز 58.5، با یک رتبه صعود به رتبه 127 دست یافته است. رتبه ایران در سال 2019 میلادی 128 و امتیاز ثبت شده در این شاخص، 56.98 بود.
شاخص سهولت کسب و کار، یکی از شاخص‌های بین‌المللی است که براساس آن، بانک جهانی سالانه 190 کشور جهان را با 10 نماگر "شروع کسب و کار"، "اخذ مجوز ساخت و ساز"، "ثبت مالکیت"، "اخذ مالیات"، "تجارت فرامرزی"، "دسترسی به برق"، "اخذ اعتبار"، "ورشکستگی و پرداخت دیون"، "حمایت از سهامداران خرد" و "اجرای قراردادها" مورد ارزیابی قرار داده و طبق امتیازات مکتسبه، کشورها را رتبه بندی می‌کند.


گفتتی است طی چهار سال گذشته، روند تغییر رتبه ایران سیر نزولی به خود گرفته بود که امسال، با تلاش‌های صورت گرفته توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان مرجع ملی پایش بهبود محیط کسب و کار ‌و اقدامات مربوط و همکاری دستگاه‌های اجرایی مسئول در هر نماگر، این رتبه بهبود یافته است.
گفتنی است کشورهای حاشیه خلیج فارس به شدت رتبه خود را در آخرین گزارش کسب و کار بانک جهانی بالا آوردند، درحالی که کشورهای آمریکای لاتین از اصلاحات عقب ماندند.بر این اساس، کشورهایی که بیشترین توسعه را طی سال گذشته داشتند عبارت بودند از عربستان سعودی، اردن، توگو، بحرین، تاجیکستان، پاکستان، کویت،چین، هند و نیجریه.
عربستان سعودی 30 رتبه صعود کرد و به مقام شصت و دوم رسید درحالی که اردن 29 پله بالا آمد و هفتاد و پنجم شد. بانک جهانی اعلام کرد دلیل توسعه تجارت این کشورها اصلاحات با هدف متنوع کردن اقتصاد بود.
سیمون جانکو، مدیر ارشد تحقیقات بانک جهانی و بنیانگذار گزارش کسب و کار گفت: واضح است که اتفاقی در خلیج فارس دارد درحال رخ دادن است که قبلا نبود. همه کشورها در این منطقه متوجه شده‌اند که بهتر است اقتصاد خود را متنوع کنند و فکر می‌کنم دلیل اصلاحاتی که اتفاق می‌افتد هم همین است. وی اضافه کرد دو تا سه سال پیش که این کشورها شروع کردند به انجام برخی اصلاحات، قیمت نفت بی‌ثبات بود.
10 رتبه برتر این گزارش نسبت به سال گذشته تغییری نداشت. نیوزلند همچنان رتبه اول را دارد و پس از آن سنگاپور،هنگ کنگ، دانمارک، کره جنوبی، آمریکا، گرجستان، انگلیس، نروژ و سوئد قرار دارند.چین 15 رتبه به بالا آمد وسی و یکم شد. جانکو دلیل این صعود را اصلاحات داخلی به خاطر درگیری تجاری با واشنگتن دانست.
در عین حال کشورهای آمریکای لاتین در این رقابت عقب ماندند. آرژانتین 7 رتبه پایین آمد و به مقام 126 رسید. مکزیک، بالاترین اقتصاد منطقه هم با شش رتبه سقوط شصتم شد. بانک جهانی اعلام کرد برای دومین سال پیاپی مکزیک هیچ پیشرفت قابل توجهی نداشته است.
سایر اخبار این روزنامه
بلومبرگ تحلیل کرد: ایران دیگر یک اقتصاد نفتی محسوب نمی‌شود پس از 4 سال؛ بانک جهانی: رتبه ایران در بهبود محیط کسب و کار ارتقا یافت رئیس جمهور در اجلاس سران عدم تعهد در باکو: برای حل مسائل منطقه از هر ابتکار عملی استقبال می کنیم آیت‌الله سیستانی: تظاهرات مسالمت‌آمیز حق مردم است، مراقب نفوذی‌ها و مداخله بیگانگان باشید عضو هیات رئیسه مجلس: بی‌تصمیمی مجمع تشخیص، فضای بیشتری در اختیار مخالفان FATF قرار ‌داده است نصرالله: برخی به دنبال جنگ داخلی در لبنان هستند خاطراتی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره مبارزه امام خمینی علیه کاپیتولاسیون شجاعت امام خمینی در مقابله با قانون استعماری کاپیتولاسیون فرمانده ناجا خبر داد: استقرارپلیس امنیت اقتصادی در 14 گمرک اصلی کشور طی سال جاری وزیر جهادکشاورزی خبر داد رشد 40 برابری تولید آبزیان در ایران درخواست بوریس جانسون برای برگزاری انتخابات زودهنگام در انگلیس افشای طرح آمریکا برای ارسال تجهیزات نظامی گسترده به سوریه جنیدی در دیدار با وزیر دادگستری ژاپن: ایران از «دیپلماسی امور قضایی» حمایت می‌کند «اعظم طالقانی» در بیمارستان بستری شد وزیر علوم: ساماندهی مراکز آموزش عالی از سال آینده اجرایی می‌شود زندگى هنگامه فریادهاست / سرگذشت درگذشت یادهاست یادداشت مدیرمسئول آیا محمدی هستیم؟