تظاهرات لبنانی‌ها برای نهمین روز متوالی

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی گفت: لبنان در شرایط حساسی است و همه باید مراقب گفته‌ها و اعمال خود در این شرایط حساس باشند.
در همین حال، لبنانی‌ها دیروز(جمعه) برای نهمین روز متوالی به تظاهرات خود علیه وضعیت اقتصادی کشور ادامه دادند. در همین حال منابع از استقرار ارتش و اتخاذ تدابیر شدید امنیتی در اطراف کاخ ریاست جمهوری بعبدا خبر دادند.
از سوی دیگر یک منبع مسئول به روزنامه الجمهوریه لبنان گفت که شمارش معکوس برای پایان دادن به تنش کنونی آغاز شده و تمامی مسیرها باز خواهند شد و روز دوشنبه فعالیت تمامی مؤسسه‌های رسمی و بانک‌ها و کل کشور ازسرگرفته خواهد شد.
علاوه بر این ارتش با حضور در اطراف کاخ ریاست جمهوری در بعبدا تدابیر شدید امنیتی اتخاذ کرده است.


 روزنامه الاخبار نیز به نقل از منابعی اعلام کرد که «سعد حریری» نخست‌وزیر لبنان به «میشل عون»، رئیس‌جمهور این کشور و «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان و رهبری حزب‌الله آمادگی خود را برای تشکیل دولت جدید اعلام کرده است اما وی تأکید کرده که قبل از هرگونه استعفایی باید توافق کامل صورت بگیرد وگرنه مانع انجام اصلاحات وزارتی گسترده نمی‌شود.
هشدار جدی نصرالله
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به وضعیت فعلی در لبنان اشاره کرده و آن را حساس خواند و خواهان آن شد که همه در این شرایط مراقب اعمال و گفتار خود باشند. وی گفت:  روز شنبه بعد از آغاز جنبش مردمی که جنبشی محترم و دور از طایفه‌گرایی و فراحزبی است سخنانی را ایراد کردیم که برخی شیاطین  و رسانه‌های خلیجی و غیر خلیجی تلاش کردند طور دیگری وانمود کرده و از  آن بهره برداری کنند. من گفتم این جنبش مردمی به هیچ حزب یا سفارتی وابسته نیست. این یک جنبش مردمی است که از فرقه‌ها و مناطق عبور می‌کند و درد مردم را بیان می‌کند. برخی رسانه‌ها از روز اول تلاش کرده‌اند به دروغ بگویند من تظاهرکنندگان را تهدید کرده‌ام. ما از تظاهرکنندگان خواسته‌ایم که به احزاب اجازه موج سواری بر روی ناآرامی‌ها و سوء استفاده از اعتراضات را ندهند.
نصرالله ادامه داد: من از هواداران حزب‌الله خواستم در این تظاهرات شرکت نکنند به این دلیل که در این صورت تظاهرات رنگ و وجهه حزب‌الله  به خود می‌گرفت و برخی که به دنبال سوء استفاده از موضوع هستند مساله را جور دیگری وانمود می‌کردند و تظاهرات مردم را سیاسی و حزبی کرده و باعث ایجاد مشکلات بعدی می‌شدند.
دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: اتفاقات روزهای اخیر که نتیجه جنبش مردمی است دستاوردهای مثبتی داشته است که باید حفظ شود و مسئولیت آن بر عهده همه مردم است. دستاورد اول آن این بود که دولت را مجبور کرد بودجه را بدون مالیات و عوارض تدوین کند که این در تاریخ لبنان بی سابقه است. دستاورد دیگر این جنبش مردمی این است که دولت را مجبور به اعلام اصلاحات در کابینه و دیگر نهادهای دولتی و تدوین قانون استرداد اموال غارت شده کرد که رویدادی به شدت مهم است گرچه برخی تلاش کردند آن را کم اهمیت جلوه دهند.
وی گفت: ما اجازه نمی‌دهیم وعده‌هایی که دولت برای اصلاحات داده اجرا نشده باقی بماند. جنبش مردمی باعث شد که مسئولین حکومت شروع به اجرای وعده‌های خود کنند و دولت مصمم است که تصمیماتش را در زمان مقرر انجام دهد. جنبش مردمی ثابت کرد که ملت لبنان برای دفاع از حقوق خود ایستاده ، در مقابل همه فریاد می‌زند و اعتماد به نفسش را بار دیگر به دست آورده و می‌تواند برای تحقق خواسته‌هایش به خیابان‌ها بیاید.
نصرالله در بخش دیگر سخنانش با اشاره به تلاش برخی جریان‌ها برای خارج کردن تظاهرات از مسیر اصلی‌اش گفت: اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد برخی جریان‌ها خواستار ناسزا گویی و تغییر جریان جنبش مردمی هستند. باید خواسته‌های فقرا، افراد بیکار و تظاهرکنندگان معترض مدنظر قرار گیرد و جزو اهداف این جنبش مردمی باشد. جنبش مردمی زمینه را برای جریان‌های سیاسی جهت اصلاح شرایط و مبارزه با فساد هموار کرد ما نیز همراه با دیگر جریان‌ها به سمت اجرای قوانین بازپس‌گیری اموال غارت شده می‌رویم و حافظ این قوانین خواهیم بود.
وی افزود: از تظاهرکنندگان می‌خواهیم که راه‌ها را باز کنند و کسی از شما نمی‌خواهد که از میدان‌ها خارج شوید بلکه تنها راه‌های عبور و مرور را باز کنید. برخی تلاش دارند که اوضاع را متشنج کنند و این طور القا می‌کنند که ارتش قصد برخورد با تظاهرات را دارد و این صحت ندارد آنچه از ارتش مورد انتظار است حمایت از جنبش مردمی است.
دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به خارج شدن تظاهرات مردمی از مسیر اصلی خود و پول‌های هنگفت هزینه شده در برخی تجمعات اعتراضی گفت: تظاهرات در برخی میادین دیگر جنبش مردمی نیست بلکه برخی سفارت خانه‌ها و جریان‌های خارجی و افراد متمول هزینه‌های هنگفتی را برای تغییر مسیر این تظاهرات سرمایه‌گذاری کرده‌اند و شاید تغییر و انحراف این مسیر هستیم. آیا این سفارت‌خانه‌ها و جریان‌ها واقعا دنبال منافع ملت لبنان هستند؟ آنچه امروز شعار داده می‌شود خواسته فقرا نیست . ما امروز آماده‌ایم برای اجرای مکانیسم‌های صلح آمیز و قانونی در راستای پایان دادن به طایفه‌گرایی سیاسی گام برداریم.
نصرالله در ادامه به تظاهرکنندگان توصیه کرد برای جنبش مردمی آغاز شده یک رهبری انتخاب کنند چرا که اکنون برخی پشت پرده در حال هدایت تظاهرات‌ها هستند که وابستگی سیاسی و خارجی آنها کاملا مشهود است.