سهم ۶۰ درصدی «کلاهبرداری اینترنتی» از جرایم سایبری

سردار وحید مجید در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهارداشت: پنج جرم برتر در کشور بررسی شده است اما اولویت اول در این جرائم، برداشت اینترنتی است که مصداق بارز «فیشینگ» است و رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به پنج جرم برتر در کشور در حوزه سایبری، گفت: کلاهبرداری اینترنتی، مزاحمت اینترنتی، دسترسی غیرمجاز به داده‌ها که مصادیق مختلف دارد، هتک حیثیت و نشر اکاذیب جزو جرایم برتر در کشور در حوزه فضای مجازی و سایبری است. بیش از ۶۰ درصد از جرایم متوجه حوزه اقتصادی است و شامل همان دو جرم برتر برداشت اینترنتی غیرمجاز و کلاهبردای اینترنتی است.
رئیس ‌پلیس فتا گفت: با توجه به افزایش ضریب نفوذ اینترنت و افزایش کاربران آن باید پیش‌بینی‌هایی صورت گیرد، به همین دلیل در یکی از حوزه‌هایی که در بررسی عملیاتی به آن رسیدیم و در کشورهای دیگر هم ساری و جاری است، رمزهای یک بار مصرف یا همان رمز پویا است که برخلاف رمز ایستا طبیعتاً دارای ویژگی‌هایی است که از وقوع جرم و بزه جلوگیری می‌کند. گفتنی است با رمز یک بار مصرف امنیت ورود به سامانه اینترنت ‌بانک تقویت می‌شود. همچنین از رمزهای یک‌بار مصرف برای انجام تراکنش‌های مالی در اینترنت‌بانک نیز استفاده می‌شود به این شکل که برای انجام هر تراکنش، به یک رمز جدید نیاز خواهید داشت.