روحانی: آمریکا تروریست اقتصادی است

حجت‌الاسلام روحانی در هجدهمین اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد در باکو با تأکید بر اینکه جنبش عدم تعهد به پشتوانه‌ جمعیت فراوان و قلمرو وسیع و با توجه به آراء خود در مجامع بین‌المللی، می‌تواند قطب جدیدی از قدرت را در جهان چندقطبی آینده پایه‌گذاری کند، اظهار داشت: نیل به این هدف، نیازمند درک واقعیتهای جدید منطقه‌ای و بین‌المللی و به‌کارگیری ابزارها و امکاناتِ نوینِ جهانِ امروز است.
وی افزود: سلطه‌ آمریکا بر نظام مالی بین‌المللی این فرصت را در اختیار آمریکا قرار داده تا طی دهه‌های گذشته و به‌ویژه در سال‌های اخیر، به کرّات از دلار برای اعمال فشار سیاسی بر کشورهای مستقل، که عمدتاًً از اعضای جنبش عدم تعهد هستند، سوءاستفاده کند و با اعمال تحریم­‌های مختلف، دسترسی کشورها به سیستم مالی بین‌المللی را محدود نماید. این اقدامات در تعارض مستقیم با حقوق و آزادی‌های مشروع ملّت‌های مستقل است و جنبش عدم تعهد می‌تواند گام‌های مهمی ‌برای بی‌اثر کردن این ابزار بردارد. روحانی تصریح کرد: امروز، آمریکا از روی استیصال، چنان بی‌پروا و گستاخانه از ابزارهای اقتصادی ظالمانه برای تحمیل مقاصد سیاسی نامشروع خود بر ملّت‌های مستقل استفاده می‌کند که نمی‌توان نامی ‌به جز تروریسم اقتصادی بر آن نهاد. راه خارج‌کردن این ابزار شوم از دست رژیم خودخواه و مستبد آمریکا، پایبندی بین‌المللی به الزاماتِ پایداری اقتصادی، توسعه روابط تجاری بر پایه پیمان‌های پولی دو و چندجانبه، به‌کارگیری ابتکارات مستقل در حوزه‌ خدمات بانکی و توسعه‌ بهره‌گیری از رمز ارزهاست. البته، این مسیر باید با رعایت قواعد بین‌المللی در حوزه مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی ‌تروریسم طی شود. بسیاری از کشورهای عضو جنبش، از جمله ایران، این مهم را در دستور کار خود قرار داد‌ه‌اند.
وی همچنین گفت: امروز، شاهد درگیری­‌های منطقه­‌ای­ در کانون‌هایی چون فلسطین، یمن، سوریه و افغانستان هستیم. تنها راه برون‌رفت از این بحران­‌ها، احترام به حق ملّت‌ها در تعیین سرنوشت خویش، تعهد به عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، سامان‌دهی به همکاری‌های منطقه‌ای برای تضمین صلح و ثبات و مبارزه با‌ تروریسم، و ایجاد بستر مناسب برای تعامل و گفت‌وگوست.
روحانی تصریح کرد: این چارچوب، بهترین راهِ پایان‌بخشیدن به منازعات منطقه‌ای است و ما در این راه پیش‌‌گام بوده‌ایم، در موضوع سوریه، مشارکت ایران و روسیه و ‌ترکیه در فرآیند آستانه، آرامش و ثبات را برای بیشترِ مناطق این کشور به ارمغان آورده و میلیون‌ها آواره را به موطن خود بازگردانده است.


توسعه روابط تهران- باکو
 به نفع دو کشور و منطقه
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در حاشیه این اجلاس در دیدار «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان، با ابراز رضایت از نقش ارزنده کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در توسعه بیش از پیش همکاری‌های تهران- باکو، اظهار داشت: در بخش همکاری‌های صنعتی و خودروسازی زمینه همکاری خوبی بین دو کشور فراهم شده و ایران همچنین آماده ساخت نیروگاه در جمهوری آذربایجان است. رئیس‌جمهور با اینکه تکمیل مسیر ‌ترانزیتی شمال- جنوب نه تنها برای دو کشور بلکه برای منطقه نیز قطعا مفید خواهد بود،گفت: ایران و جمهوری آذربایجان همکاری‌های بسیار مطلوبی در مسیر‌ترانزیت شمال- جنوب داشته‌اند که امیدواریم مراحل پایانی آن با سرعت بیشتری دنبال شود. روحانی همچنین در این دیدار از همتای آذربایجان خود برای سفر رسمی ‌به تهران دعوت کرد.
رئیس‌جمهور آذربایجان نیز در این دیدار سفر دکتر روحانی به باکو را فرصتی مناسب برای گسترش و توسعه روابط دو کشور خواند و رشد 70 درصدی مبادلات تجاری دو کشور را طی یک‌سال رکوردی در خور تحسین عنوان کرد.
وی گفت: همکاری‌های دو کشور در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، در حوزه‌های انرژی، بانکی، صنعتی و حمل ‌و نقل به خوبی پیش می‌رود و پیشرفت در پروژه کریدور شمال- جنوب نیز کاملاً مشهود است. علی‌اف همچنین خواهان مشارکت ایران در ساخت نیروگاه‌ها در آذربایجان و توسعه همکاری‌ها در حوزه حمل ‌و نقل شد.
آمریکا برای پیشبرد هیچ نقشه‌ای
در منطقه ما موفق نبود
روحانی همچنین در دیدار «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: ایران و ونزوئلا در همه مجامع بین‌المللی و سیاسی پشتیبان یکدیگر بوده و باقی خواهند ماند و ما آماده‌ایم در کنار تقویت همکاری‌های مالی و بانکی، تجربیات خود را در حوزه‌های فنی و زیرساخت‌های سایبری، فناوری‌های نوین و همچنین کشاورزی، در اختیار ونزوئلا قرار دهیم.
وی با بیان اینکه با همکاری یکدیگر می‌توانیم به آبادانی و پیشرفت برسیم، تصریح کرد: آمریکا در پیشبرد هیچ نقشه‌ای در منطقه از عراق و سوریه گرفته تا فلسطین، افغانستان و یمن نتوانست به موفقیتی دست یابد و همه توطئه‌های علیه ما نیز با شکست مواجه شده است.
رئیس‌جمهور مقاومت ملت‌های ایران و ونزوئلا و به شکست کشاندن توطئه‌های آمریکا را تحسین‌برانگیز خواند و با تأکید بر اینکه دو ملت، با مقاومت خود درس بزرگی به آمریکا دادند، اظهارداشت: تهران آماده است در همه عرصه‌ها روابط خود را با ونزوئلا به‌عنوان یک کشور دوست و برادر گسترش دهد. وی در این دیدار از رئیس‌جمهوری ونزوئلا برای سفر رسمی ‌به ایران دعوت کرد. رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز در این دیدار مبارزه و مقاومت ملت ایران را تحسین‌برانگیز خواند و تأکید کرد: ملت‌های ایران و ونزوئلا با ایستادگی در برابر طرح‌های فزون خواهانه آمریکا، این کشور را ناچار به عقب‌نشینی و پذیرش شکست کردند.
همکاری‌ ایران و پاکستان
 در مبارزه با ‌تروریسم اهمیت بالایی دارد
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در دیدار عارف علوی رئیس‌جمهور پاکستان در حاشیه نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در باکو روابط ایران و پاکستان را رو به رشد و توسعه خواند و با‌ اشاره به ‌اشتراکات و پیوندهای عمیق دو ملت تأکید کرد که مسئولان ارشد دو کشور برای توسعه همه‌جانبه روابط تهران- اسلام‌آباد مصمم هستند.
روحانی با تقبیح سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا در عرصه بین‌المللی و منطقه، گفت: ایران باوجود خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام، کماکان به تعهدات خود در قالب این توافق ادامه می‌دهد.
رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه همکاری‌های دو کشور در مبارزه با‌ تروریسم از اهمیت بالایی برخوردار است، از تلاش‌های پاکستان برای ایجاد ثبات در منطقه و استقرار امنیت در مرزهای مشترک قدردانی کرد.
رئیس‌جمهور پاکستان نیز در این دیدار روابط تهران- اسلام آباد را دیرینه و مستحکم دانست و با‌ اشاره به ظرفیت‌های گسترده دو کشور در حوزه تجارت و تبادل کالا، گفت: حجم کنونی روابط تجاری پاکستان و ایران با توجه به ظرفیت‌های گسترده موجود، باید بیش از پیش افزایش یابد.
علوی با‌ اشاره به مرزهای طولانی ایران و پاکستان، اظهار داشت: اسلام آباد درخصوص اهمیت حفظ امنیت مرزها نیز با ایران هم عقیده است و ما تمام تلاش‌های خود را در این راستا به کار گرفته‌ایم و باید برخی بازیگران خارجی که امنیت منطقه را با مخاطره مواجه کرده‌اند، اقدامات خود را متوقف کنند.