گزارشی که روایت نشد

شهروند|  شب گذشته قرار بود بازی چلسی و آژاکس در رادیو ورزش از زبان نجمه جعفری گزارش شود. همه چیز برای برداشتن این قدم آماده بود. مديران راديو ورزش بعد از چند روز رايزني و مذاکرات سخت با مديران ارشد سازمان صداوسيما تصميم گرفته بودند بازی چلسی-آژاکس در هفته سوم لیگ قهرمانان اروپا توسط یک زن گزارش و دو چهره سرشناس فوتبال زنان از نظر فنی و داوری کارشناسی شود.
انتشار این خبر سروصدای زیادی در رسانه‌ها به راه انداخت. دیشب خیلی ها دوست داشتند و این بازی را با گزارش نجمه جعفری دنبال کنند و براي کارشناسي فني و داوري مسابقه به صحبت‌هاي نيلوفر اردلان و گلاره ناظمي گوش دهند. در نهایت اما در حالی که شنونده‌ها در انتظار بودند، در برنامه اعلام شد که به خاطر دریافت‌نشدن تصاویر نمی‌توانند مسابقه را پخش کنند. در چنین شرایطی باز خیلی‌ها امیدوار بودند که سیگنال دریافت شود و بازی با گزارشگری جعفری پخش شود. منتهی همه برنامه‌ها با فراهم‌نشدن مقدمات پخش از بین رفت و علامت سوال‌هایی   به خاطر این اتفاق در کنار هم ردیف شد.  
ترکیب کاملا زنانه برای گزارش بازی مردان
 مسوولان رادیو ورزش  ترکيبي کاملا زنانه براي پخش زنده راديويي مسابقه فوتبال آژاکس-چلسی در نظر گرفته بودند. آنها که خودشان خبر این اتفاق بزرگ را رسانه‌ای کرده بودند و با استقبال رو به رو شدند، قطعاً شب سختی را با لغو گزارش بازی پشت سر گذاشته و ناچار شدند یک برنامه با محوریت ورزش زنان را روی آنتن ببرند. اما ترکیب ویژه برنامه گزارش ورزشی برای پوشش بازی چلسی-آژاکس چه کسانی بودند؟


تهيه کننده اين برنامه سحر مستدام بود که سال‌هاست با رادیو همکاری دارد. شيرين هاشمي هم که از گويندگان و مجريان راديو بوده اجرای برنامه را بر عهده داشت. گزارش اين مسابقه  را هم   بر عهده نجمه جعفری گذاشته بودند که با اتفاقات رخ داده اصلا مسابقه پخش نشد که جعفری آن را گزارش کند. نیلوفر  اردلان کاپیتان سابق تیم های ملی فوتسال و فوتبال زنان هم کارشناس فنی و گلاره ناظمی داور بین المللی موفق هم کارشناس داوری بود. نجمه جعفری از شیراز تا جام جم با سابقه قبلی
نخستین گزارشگر زن ایرانی را بشناسید

کسی که قرار بود لقب اولین گزارشگر زن برای مسابقات فوتبال در رسانه ملی را به نام خود کند ، فعاليت حرفه‌اي خود را با صداوسيماي استان فارس از سال 1387 و در راديو فارس آغاز کرد. ابتدا جزو عوامل توليد بود و نويسندگي برنامه‌ها را برعهده داشت، در قدم‌هاي بعدي دستيار تهيه‌کننده برنامه‌هاي مهم بود و درنهايت پس از کسب تجربه و آشنايي کامل با فضا و جلب اعتماد کامل مسئولان، خودش هم به يکي از تهيه‌کنندگان برنامه‌هاي راديويي تبديل شد. او به خاطر علاقه‌اش به ورزش گويندگي برنامه‌هاي ورزشي را هم پس از مدتي در دستور کار خود قرار داد. او در تاريخ نوزدهم مرداد ماه امسال هم براي  نخستين بار بازي تيمهاي فوتبال پويندگان فجر شيراز و ملي حفاري ايران در ليگ برتر زنان را به صورت زنده گزارش کرد. داستان تبديل‌شدن نجمه جعفري به گزارشگر مسابقات ورزشي به‌ويژه فوتبال هم به مذاکراتي که مديرکل ورزش و جوانان استان فارس براي حمايت از ورزش زنان با رئيس صداوسيماي اين استان برگزار کرد، ارتباط دارد؛ اتفاقي که باعث شد او تصميم بگيرد که در کلاس‌هاي گزارشگري فوتبال شرکت کند و تنها زن حاضر در اين کلاس 26 نفره با تدريس خسرو واليزاده، گزارشــــگر قديمي فوتبال راديو ورزش، باشد.   نجمه جعفری در گفت‌وگو با «شهروند»: خوشحالم اما نمی‌توانم مصاحبه کنم
دیروز چند ساعت پیش از بازی با نجمه جعفری، گزارشگر تماس گرفتیم تا درباره اين اتفاق نظراتش را جويا شويم؛ منتها از طرف عوامل شبکه راديويي ورزش به نجمه جعفري تأکيد شده بود که تا قبل از برنامه و اجرا هيچ مصاحبه‌اي با رسانه‌ها نداشته باشد و تمام تمرکز و فکر خود را روي اجراي برنامه و گزارش مسابقه بگذارد. به همين ترتيب با تاکید روی این مساله که خوشحال و هیجان‌زده است گفت:«از من خواسته‌اند که قبل از برنامه هیچ مصاحبه‌ای نداشته باشم. انشالا بعد از برنامه اگر تماس بگیرید در خدمت شما هستم». بعد از برنامه و اتفاقاتی که رخ داد هم وقتی با نجمه جعفری تماس گرفتیم تا درباره منتفی‌شدن این اتفاق با او حرف بزنیم، همان طور که انتظار می رفت موفق نشدیم با او  صحبت کنیم  . نیلوفر اردلان در گفت‌وگو با «شهروند»: ان‌شاءالله زنان به گزارش تلویزیونی هم می‌رسند
نيلوفر اردلان، سرمربي کنوني تيم ليگ برتري سايپا در ليگ زنان که از ابتدا قرار بود کارشناس فنی بازی چلسی و آژاکس باشد چند ساعت  مانده به شروع برنامه درباره این اتفاق مهم این صحبت ها را در گفت‌و‌گو با شهروند  گفته بود:«برنامه ريزي اين برنامه بسيار مهم و تاريخي از مدتها قبل انجام شده بود و هفته گذشته با بنده تماس گرفتند و از من خواستند که براي کارشناسي مسابقه مهم آژاکس و چلسي حضور داشته باشم. قبل از هر چيزي بايد از اين نگاه بسيار مهم مديران راديو ورزش و صداوسيما تشکر کنم. اينکه مي‌بينيم به تلاش‌هايي که طي سال‌ها داشتيم بها داده مي‌شود و به زنان فرصت حرفزدن و ديده شدن را در رسانه ملي مي‌دهند واقعا اتفاق بزرگي است. زنان شايد بيش از نيمي از جامعه ما را تشکيل بدهند و آنها هم مي‌توانند کارهاي بزرگي مثل آقايان انجام بدهند. خود من هميشه در خودرو راديو ورزش گوش مي‌کنم، خيلي از مردم ما اين کار را مي‌کنند و قطعا حس خيلي خوبي دارد جزو تيمي باشيد که اين اتفاق تاريخي را با حمايت مديران رسانه ملي رقم زدند. من مطمئن هستم که نگاه مردم هم به اين قضيه مثبت خواهد بود و فيدبک‌هايي هم که گرفتم اين مسأله را نشان داد و همه از اين موضوع استقبال کردند. حقيقتش هم اين است که زنان هم مثل آقايان فوتبال دوست دارند. فوتباليست‌هاي زن هم دوست دارند که به‌عنوان کارشناس در برنامه هاي تلويزيوني و راديويي حضور داشته باشند. زنان هم دوست دارند که مسابقات فوتبال مهم آقايان را گزارش کنند. حالا هم خيلي مهم است که اين فرصت در اختيار زنان قرار داده شده است و اميدوار هستيم که حمايت از زنان علاقه‌مند در اين زمينه و ساير حوزه‌ها بيشتر شود.» اردلان در پايان در پاسخ به اين سوال که آيا فکر مي‌کنيد روزي برسد که به عنوان کارشناس فوتبالي زن در تلويزيون هم براي مسابقات مردان حاضر شويد، گفت: «چرا که نه؛ فعلا در راديو اين اتفاق رخ داده است و زنان زيادي در برنامه‌هاي مختلف تلويزيون حضور پيدا مي‌کنند. اميدوار هستيم در آيندهاي نه چندان دور در قاب تلويزيون هم اين فرصت به زنان داده شود.»
نکته قابل تامل اما اینجاست که با منتفی‌شدن اولین گزارش یک زن برای مسابقه فوتبالِ مردان نیلوفر اردلان مجبور شد درباره مسائل فوتبال و فوتسال ایران و ورزش زنان صحبت کند.