ترافیک دام پشت در کشتارگاه

شهروند| سود گوشت برای دلالان دیگر جذابیتی ندارد و آنها دام را از دامداران نمی‌خرند. این موضوع باعث شده است که 103 میلیون واحد دامداری ایران با ترافیک سنگین گاو و گوسفند مواجه شود. سعید سلطانی، رئیس اتحادیه مرکزی دامداران، به «شهروند» می‌گوید که امسال 20 میلیون دام جدید متولد شده‌اند و 3درصد دام‌ها هم چندقلو به دنیا آمده‌اند. این در حالی است که از آن سمت دامی به کشتارگاه نرفته است و دامداری‌ها با ترافیک سنگین دام مواجه شده‌اند.
این موضوع حالا نگرانی دامداران را افزایش داده است. آنها می‌گویند دام‌هایی که باید چند ماه پیش به کشتارگاه می رفتند، چند ماه غذا و داروی بیشتر مصرف کرده‌اند و زیان به بار می‌آورند. علاوه بر این با شروع فصل سرما و شیوع انواع بیماری‌های دامی دامداران حالا نگران هستند که بیماری‌های مهلکی مانند تب برفکی در دامداری‌ها اپیدمی شود و میلیاردها تومان از سرمایه دامداران را از بین ببرد.
آنها می‌گویند که دلال‌ها با کاهش قیمت گوشت قید خرید دام را زده‌اند و حالا دولت یا اجازه دهد که دام‌های اضافه صادر شود یا شرایطی فراهم کند که دامداران دام‌هایشان را به صورت مستقیم به بازار عرضه کنند و قیمت گوشت را از کنترل دلال‌ها درآورند.
تولید دام داریم اما کشتار نداریم


ترافیک دام خطرناک شده است؛ این موضوع  را منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور، گفته و در ادامه توضیح داده است: «ترافیک دام‌های سنگین در دامداری‌ها به مرز خطرناک رسیده است و بروز و شیوع سریع بیماری‌ها به دلیل ازدحام بالای دام‌ها اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. همچنین تعداد دام‌های سنگین در هر مترمربع دامداری‌های کشور به بیش از حد استاندارد رسیده است که  علاوه بر افزایش ازدحام، سن دام‌ها نیز بالا رفته و وزن‌شان رو به افزایش است.»
سعید سلطانی، رئیس اتحادیه مرکزی دامداران، هم با تایید این موضوع به «شهروند» می‌گوید: «متاسفانه  ساختار صحیحی برای  دامداری‌ها وجود ندارد و همین موضوع موجب شده است که دلالان بازار را به دست خود بگیرند و الان که دام زیاد شده است و عرضه زیاد قیمت گوشت را کاهش می‌دهد، دلال‌ها خرید دام را به صلاح‌شان نمی‌بینند.»  
او در ادامه توضیح می‌دهد: «اکنون دام‌ها پروار شده‌اند و قیمت هر کیلو دام زنده از 41 هزارتومان فروردین به 27 هزارتومان رسیده است که به این ترتیب قیمت دام زنده 35درصد کاهش داشته است اما متاسفانه دام به فروش نمی‌رود و به همین جهت مردم نمی‌توانند آثار این ارزانی را حس کنند.»
سلطانی ادامه می‌دهد: «در شرایط عادی دام از طرفی زادوولد و از طرف دیگر کشتار دارد اما اکنون در شرایطی به سر می‌بریم که زاد و ولد وجود دارد ولی کشتار وجود ندارد.»  او توضیح می‌دهد: «برای عرضه آن به بازار ساختار صحیحی  تعریف نشده است. اتفاقی که در سال‌های گذشته می‌افتاد این بود که دلالان و چوبداران دام را از دامداران خریداری و به کشتارگاه‌ها ارایه می‌‎کردند و دام‌ها  از این طریق به بازار تزریق می شدند.  اکنون که قیمت دام کاهش پیدا کرده است و به نفع دلالان نیست، دلالان هم از خرید و فروش آن  ممانعت می‌کنند؛ زیرا مایلند که دام را به قیمت ارزان بخرند و گران بفروشند.»
او در ادامه توضیح داد: «اگر امکانات فراهم شود، مستقیم دام را از تولید به مصرف می‌رسانیم و با این کار قیمت‌ها در بازار  متعادل  می‌شود و شرایطی مانند شرایط فعلی به وجود نمی‌آید که دام زنده ارزان باشد و تغییری در روند قیمت‌گذاری گوشت ایجاد نشود.»
به گفته  پوریان، رئیس شورای تأمین دام، دام‌های سنگین‌وزن (با وزن بالای500 کیلوگرم) در کشور مشتری ندارد؛ اما می‌توان آنها را با قیمت مناسب به کشورهای همسایه صادر کرد تا ازدحام دام‌ها در دامداری‌ها کاهش یابد و از خطرهای ناشی از ترافیک دام جلوگیری شود.»
رئیس شورای تأمین دام کشور تاکید کرد که با توجه به آغاز فصل زایش، دام‌های جدید جایگزین دام‌های صادراتی شده و بازار دچار افزایش قیمت و نوسان نخواهد شد.
پوریان قیمت خرید هر کیلوگرم دام سنگین را از دامداران تا وزن 400 کیلوگرم 26 تا 27 هزارتومان و هر کیلوگرم دام با وزن بیش از 500 کیلوگرم را 24 تا 25 هزارتومان عنوان کرد.