بر اساس وظيفه شرعي و ملي از روحاني حمايت‌مي‌كنم

گروه سياسي| جبهه حاميان اصلاح‌طلب و اعتدالگراي روحاني با ورود ناطق نوري كامل شد. بعد از اينكه هفته گذشته اصولگرايان معتدل حامي روحاني به زعامت نزديكان علي لاريجاني (كاظم جلالي و بهروز نعمتي) رسما ستاد انتخاباتي خودشان را راه انداختند دو روز قبل هم ناطق نوري رسما حمايتش از روحاني را اعلام كرد. ناطق از چهر‌ه‌هاي با نفوذ و اعتدالگراي جناح اصولگراست كه در سال‌هاي اخير با ميدانداري نو اصولگرايان تندرو عملا به حاشيه رانده شد. او و فرزندانش از سوي احمدي‌نژاد در جريان مناظره معروف سال 88 با ميرحسين موسوي، مورد اتهامات زيادي قرار گرفتند كه تلاش آنها براي گرفتن وقت پاسخگويي در صدا و سيما به نتيجه نرسيد. بعد از آن هم ناطق نوري ساكت‌تر از هميشه تنها نظاره‌گر پرده‌دراني‌ها و تندروي‌هاي اصولگرايان تازه به ميدان رسيده بود كه هر روز دايره تنگ‌تري از افراد و چهره‌هاي سياسي را در بر مي‌گرفت. آنقدر كه ديگر نه فقط هاشمي‌رفسنجاني، بلكه امثال علي لاريجاني و مطهري و خيلي‌هاي ديگر هم از سوي آنها تحمل نشدند. ناطق اما در تمام اين دوران ساكت بود. ديروز او گفته كه اين سكوتش و پاسخ ندادن به تهمت‌ها به خاطر حفظ وحدت بوده است. او البته از سال 92 و جدي شدن حضور روحاني به صف حاميان او و جريان اعتدالي پيوست؛ موضعي كه تا امروز آن را حفظ كرده و در سه ديدارش در قم بر اين موضوع تاكيد كرده و باز هم از روحاني حمايت كرده است.
عملكرد مثبت دولت يازدهم
او روز گذشته در ديدار جمعي از اساتيد و فضلاي حوزه علميه قم گفته كه هيچ شخصي از او درخواست حمايت از دكتر روحاني را نداشته است و ناطق بنا بر وظيفه و تشخيص خود و بر اساس وظيفه شرعي و ملي از روحاني حمايت كرده است. ناطق در سخنانش در واقع راي به روحاني را ايستادن پاي زحماتي كه در طول سه دهه گذشته براي استيلاي اخلاق و استقرار حكومت ديني كشيده شده مي‌داند. آنجا كه گفته است: «آنچه كه نمي‌توان در برابرش بي‌تفاوت بود، خون هزاران شهيد و زحمت‌هاي طاقت‌فرساي اين ملت و دلسوزان اين كشور در طول دهه‌هاي اخير است و خون دلي كه همه ما براي استقرار حكومت ديني و استيلاي اخلاق در اين سرزمين خورده‌ايم، بنابراين حراست از ارزش‌ها و آرمان‌هاي انقلاب و نظام، وظيفه همگان است.» او بر همين اساس «اطلاع‌رساني در مورد دستاوردهاي دولت يازدهم فارغ از مقايسه با دوران قبل از آن را به خودي خود وظيفه انقلابي و ملي دانسته است. ناطق در سخنانش به سياست تنش‌زدايي دولت روحاني اشاره كرده و گفته است: «اگرچه امنيت عمومي كشور آن هم در شرايط بغرنج و نابسامان منطقه در درجه اول مرهون مديريت و هدايت مقام معظم رهبري است اما سهم اين دولت در تنش‌زدايي و ايجاد آرامش فكري در جامعه غيرقابل انكار است.» ناطق كارنامه دولت يازدهم را قابل قبول مي‌داند. اين را با استناد به برخي از موفقيت‌هاي مهم آن گفته است: «با عنايت به ميزان و نحوه فروش نفت در آغاز دولت يازدهم، عدم دسترسي به پول نفت، حجم عظيم بدهي‌هاي انباشته دولت به پيمانكاران، تورم بالاي 40 درصد، مشكلات ناشي از تحريم، اجماع جهاني عليه ايران و مشكلات عديده و بزرگ باقي‌مانده از دوره قبل كه كم و بيش همگان از آن مطلع هستند، مجموعاً عملكرد دولت يازدهم مثبت و كارنامه آن قابل قبول است.» اما او به درستي به ضعف اطلاع‌رساني در دولت يازدهم هم اشاره مي‌كند. آنجا كه گفته است: «متاسفانه در مورد برجام و مواهب پرشمار آن اطلاع‌رساني كافي صورت نپذيرفته است كه ضروري است در اين خصوص تدبيري شود.»
انتقاد ناطق نوري از قاليباف


اما ناطق اشاره كنايه آميزي هم به تاكتيك انتخاباتي برخي كانديداها و تقسيم جامعه به 4 و 96 درصد داشته است. او گفته اين اقدامات بداخلاقي و عوام فريبي است و خواسته يا نا خواسته آب به آسياب دشمنان مي‌ريزد: «بيان مطالب خلاف واقع و سياه نمايي از شرايط كشور چون تقسيم‌بندي جامعه به 4% و 96% همچنين ارايه آمارهاي كذب؛ تشويش اذهان عمومي و زيرسوال بردن عملكرد كلي نظام در طول 38 سال گذشته است و كساني كه مرتكب چنين بد اخلاقي‌ها و عوام فريبي‌ها مي‌شوند، خواسته يا نا خواسته آب به آسياب دشمنان كشور مي‌ريزند.» اما ناطق دو ديدار ديگر هم در قم داشته است. يكي ديدار با مجمع هماهنگي پيروان امام و رهبري استان قم و ديگري ديدار با كميته روحانيون حامي حسن روحاني. ناطق در ديدار اولش به سكوت چند ساله اخيرش در برابر برخي تهمت‌ها اشاره كرده و گفته است: بنده تاكنون در مواجهه با بسياري از حرف‌هاي نادرست و تهمت‌هايي كه به شخص بنده زده شده سكوت كرده‌ام كه دليلش حفظ وحدت، جلوگيري از تشويش اذهان عمومي و ممانعت از سودجويي دشمنان انقلاب و نظام بوده است.» به گزارش ايلنا ناطق با توجه به سوءاستفاده رسانه‌هاي بيگانه از فضاي انتخابات، همگان را به دقت در گفتار و رفتار دعوت كرده است.
معيشت مردم و اشتغال برنامه دوم روحاني
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه متاسفانه جناح‌هاي مختلف پس از قرارگيري در مسند مسووليت، افراد جناح مقابل را در سطوح مختلف كاري كنار مي‌گذارند، ادامه داد: نيروهاي مفيد در هر جناحي كه باشند بايد از توانايي و پتانسيل آنان در جهت رشد كشور استفاده كرد. ناطق‌نوري با تاكيد بر اينكه سهم‌خواهي و انحصارطلبي افرادي كه از كانديدا حمايت مي‌كنند، كاري بسيار نادرست و موجب بروز مشكلات فراوان است، اظهار كرد: بنده با توجه به آشنايي با همه كانديداها و سوابق ايشان ضمن احترامي كه براي همه آنها قايل هستم، شخص آقاي روحاني را اصلح دانسته و مي‌دانم، همانطور كه مرحوم آيت‌الله هاشمي نيز در انتخابات سال ۹۲ و حتي پس از آن، حمايت خويش را از ايشان بارها اعلام داشته‌اند.